Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Goede tip! heb 't grondzeiltje in de wasmachine gepropt en inderdaad kwam ie er veel zachter uit. Wel verkruekeld maar die kreukels gaan er wel weer uit.Pedalero schreef:Je kunt Tyvek gewoon in de wasmachine doen, dan wordt het zachter.
Tyvek wordt veel in de bouw gebruikt, als muur/dak isolatie; tis oa brandwerend, ademend en laat geen vocht door. Mss heb je wat aan deze link? Men heeft het over mvp/mvt in perms. Tyvek 58 perms en bv Typar 13.7 (typar wordt ook vaak toegepast bij isolatie), des te hoger het getal des te meer het ademt. Hoe je dit weer vertaald naar bv ripstop nylon, geen flauw idee. Denk zelf dat een gesloten bivybag nooit ademend genoeg is, als je in één nacht al 1L vocht uitademt .. en met veel zweten zal dit natuurlijk aanzienlijk meer zijn.Pedalero schreef: Ik ben alleen niet zo overtuigd van het ademend vermogen van Tyvek. Het zal wel ademen, maar genoeg om een bivybag van te maken? Helaas kan ik nergens cijfers vinden over het ademend vermogen van Tyvek. Iemand anders wel?
Nou dan heb ik duidelijk niet de goede coating want 't wilde helaas niet plakken. Gelijk toen ik 't strijkijzer erop zette trok de stof samen en vielen er gaten in. Het gaat dus niet smelten, smeulen, branden en 't stinkt ook niet maar het vervormd, tot gatenkaas.Maarten vdk schreef: Wanneer je het spul met de goede coating koopt kan je het (lage stand) aan elkaar strijken op de gewenste plekken. De coating plakt pas bij verhitting maar zit wel over de hele stof, een gaatje repareren onderweg kan dus gewoon met een afgeknipt hoekje en een geleend strijkijzer.
Hier: http://www.hiking-site.nl/prikbord zijn er zonder twijfel mensen te vinden die het geprobeerd hebben.Pedalero schreef: Ik ben alleen niet zo overtuigd van het ademend vermogen van Tyvek. Het zal wel ademen, maar genoeg om een bivybag van te maken? Helaas kan ik nergens cijfers vinden over het ademend vermogen van Tyvek. Iemand anders wel?
Tyvek is gemaakt van HDPE en dat begint te verzwakken bij 90 °C en komt bij 120 °C echt in de problemen. Dat zijn temperaturen die je met een strijkbout heel snel bereikt.Yopie schreef:Hoe weet je nu van te voren of je het goede spul hebt, kun je dat misschien zien? http://i60.tinypic.com/m7qjqr.jpg
't houtfornuis was de strijkplank (voor degene die zich afvraagt wat de zwarte ondergrond is)
Wat ik opsteek van filmpjes van mensen die van Tyvek een bivibag hebben gemaakt is dat de variant die in de bouw wordt gebruikt veel minder ademt dan dunnere varianten, zoals de 1443R die de vliegershop/modelbouwwinkel (Krikke) bij mij om de hoek verkoopt. Maar hoeveel dat dan is? Condens is inderdaad een bekend probleem bij bivibags, hoe goed het materiaal op papier ook ademt. Aan de andere kant schijnt Tyvek dan wel weer goed de warmte vast te houden.Yopie schreef: Tyvek wordt veel in de bouw gebruikt, als muur/dak isolatie; tis oa brandwerend, ademend en laat geen vocht door. Mss heb je wat aan deze link? Men heeft het over mvp/mvt in perms. Tyvek 58 perms en bv Typar 13.7 (typar wordt ook vaak toegepast bij isolatie), des te hoger het getal des te meer het ademt. Hoe je dit weer vertaald naar bv ripstop nylon, geen flauw idee. Denk zelf dat een gesloten bivybag nooit ademend genoeg is, als je in één nacht al 1L vocht uitademt .. en met veel zweten zal dit natuurlijk aanzienlijk meer zijn.
De gesloten witte overalls (met schoenen/capuchon) die men oa bij de kernramp Fukushima droeg zijn trouwens ook van Tyvek gemaakt, nu adem je niet in zo'n pak uit maar denk toch dat je heel wat afzweet ..
Nee, want dat idee is al vaker ter sprake geweest op dit forum (zie ook de reactie van Kikitjah), maar deze discussie gaat daar even niet over. Wel opletten op de achterste rij!Aart Veldhuizen schreef:Ben ik de enige die gewoon een stukje worteldoek meeneemt?