Thanks Stef en Eelco, voor de uitgebreide antwoorden.
Een rollerbank is het dus niet, het leek mij eerst wel een handig iets, je eigen fiets op een rollertje en dan maar lekker trappen. Maar heb ook het idee dat het binnen trainen/fietsen niet echt iets voor mij is, vind nl drie kwartier op een loopband al een hele prestatie, wat kan dat saai zijn zeg.
Eelco schreef:
Enerzijds heb je je basis conditie.
Dan intervaltraining.
Idealiter probeer je 80% van je tijd duurtrainingen te doen en 20% van je tijd intervaltrainingen.
Als je dat aanvult met bv twee keer per week yoga of iets anders waarmee je core-stability (verzameling van verschillende spieren van je buik, je billen en je onderrug) doe je volgens het boekje alles wat je moet doen.
Zodra het voorjaar wordt en het weer het toelaat kan je dan verder gaan op je racefiets.
Basisconditie zal wel lukken, zit denk ik wel genoeg op de fiets, kano en ski's enzo. En sinds kort ga ik regelmatig naar de sportschool (krachtraining), bevalt me goed en wil er zeker in de winter mee doorgaan. Zit er ook aan te denken om van die rolski's te kopen, voor in de herfst, kan nog weleens pittig zijn jezelf zo heuveltje omhoog te trekken. Verder zit ik in de wintermaanden op een vechtsport, ook goed voor 't evenwicht, buikspieren etc (plus tegen eventuele gekken die je als solofietster weleens tegenkomt).
Intervaltraining met de fiets ga ik gelijk doen! Leuk, had hier nog niet over nagedacht.
De 80% duurtrainingen wordt wel moeilijk, het is in de lente elke keer weer afwachten wanneer het ijs verdwijnt, de wegen zijn wel snel schoon maar je kunt door de sneeuwhopen en grind wat langs de weg ligt niet uitwijken, daar glij je gelijk onderuit. Vooal op racebandjes. Maar misschien lukt het vele kilometers op asfalt trappen ook wel op de fatbike, die dendert nl overal overheen. Je gebruikt wel iets andere spieren en de snelheid is er niet maar het blijft toch fietsen, is iig beter dan niets.
PeterFokkinga schreef:Ook bij jou in de buurt:
Styrkeprøven, "maar" 550 kilometer
Ik dacht met een limiet van 35 uur, maar dat kan ik zo snel niet meer terugvinden.
Leuk! Is idd een beter plan, zag dat het ook op de mtb kan, nog leuker! Tis alleen dat de Sverigetempot in de buurt van m'n huis gaat en de aanblik van die stoere gasten die met een wilde blik van hun fiets stappen, vervolgens met hun mond vol spaghetti vertellen dat het vreselijk afzien is (sneeuw, regen, kou, gaten in de weg etc) om daarna weer grijnzend op de fiets te springen, heeft bij mij iets wakker gemaakt, een vlammetje wat niet meer gedoofd wil worden. En nu wil ik ook!
Michaël schreef:Gaaf zon Zweeds avontuur!
Is het trouwens niet ook wat voor jou Michaël?