Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stroomvoorzieningen op fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Stroomvoorzieningen op fiets

Bij mij staat de telefoon ook uit, daarnaast slechts een e-reader die -als het goed is- makkelijk drie weken op één lading kan.
Ritch The Fridge schreef:Diverse kleine zonneladers geprobeerd en die vond ik waardeloos.
Misschien zoiets proberen? :wink:
Hehe, prbeer dat een met een beetje zijwind :twisted:
Afgelopen weekend weer getest met mijn opzetje om met telefoon te navigeren.
Ik heb een Son 28 naaf aangesloten op een B+M E-Werk. In eerste instantie laadde ik daarmee een XTorm powerpack mee op, maar ik heb het ook direct op de telefoon.
Het was verrassend om te zien dat bij aansluiting direct op de telefoon ik energie overhield en deze tijdens het navigeren opgeladen werd. M'n telefoon is een grote smartphone, HTC One M8. Deze stond op Saver stand (laag energieverbruik) en Airplane mode. Heb 'm ook een tijdje gewoon op $g laten staan en toen laadde die ook nog gewoon op.
M'n fietsgemiddelde was rond de 18-19 km/u

Hier 2 fotootjes van de set-up.
Afbeelding

Afbeelding
Maurice schreef:Het was verrassend om te zien dat bij aansluiting direct op de telefoon ik energie overhield en deze tijdens het navigeren opgeladen werd. M'n telefoon is een grote smartphone, HTC One M8. Deze stond op Saver stand (laag energieverbruik) en Airplane mode.
Kan jouw telefoon navigeren in airplane mode?
eindgebruiker schreef:
Maurice schreef:Het was verrassend om te zien dat bij aansluiting direct op de telefoon ik energie overhield en deze tijdens het navigeren opgeladen werd. M'n telefoon is een grote smartphone, HTC One M8. Deze stond op Saver stand (laag energieverbruik) en Airplane mode.
Kan jouw telefoon navigeren in airplane mode?
Bij de meeste smartphones the GPS wordt niet uitgeschakeld in airplane mode.
Dat is mooi te zien hoeveel verschillende oplossingen kun je maken. Allemaal zijn goed voor het specifieke situatie.
Dat is de kracht van dit forum.
Bedankt iedereen!
eindgebruiker schreef: Kan jouw telefoon navigeren in airplane mode?
Zonder problemen. Ik gebruik off-line kaarten in Osmand. Zover ik weet gaat in de airplane-mode alleen de data verzending en ontvangst (4G, WiFi etc) uit, je kan dan nog wel de signalen van de GPS-satellieten ontvangen.

M
Maurice schreef:
eindgebruiker schreef: Kan jouw telefoon navigeren in airplane mode?
Zonder problemen. Ik gebruik off-line kaarten in Osmand. Zover ik weet gaat in de airplane-mode alleen de data verzending en ontvangst (4G, WiFi etc) uit, je kan dan nog wel de signalen van de GPS-satellieten ontvangen.

M
Volgens mij gaat bij mijn iPhone 4s de GPS wél uit. Heb dat een keer gebruikt om batterij voor Strava te sparen. Wat bleek: strava had niets opgenomen vanwege geen GPS-ontvangst. Als ik mobiele data uitzet, scheelt dat al enórm in batterijverbuik.
August schreef:Als je een naafdynamo hebt en zelf ook enige handigheid hebt, is dit een hele mooie oplossing: http://www.forumslader.de/Automatiklader.219.0.html
Mooi bouwpakket! Maar je kunt ook rechtstreeks zelf iets in elkaar knutselen.

Uit een fietsdynamo komt wisselstroom. Die is voor opladen niet rechtstreeks bruikbaar. Op mijn fiets heb ik daarom een "universeel fietsstopcontact" gemaakt met een auto-sigarettenaansteker-hulsje, waarin ik 4 schottkydiodes en een condensator heb gemonteerd die de dynamostroom omzetten in gelijkstroom.

Zulke verlengstuk-hulsjes zijn voor een paar euro te koop bij o.a. Action en Gamma. Voor m'n telefoontje stop ik daar een usb-adaptertje in (bedoeld voor 12 volt, maar werkt ook prima op 6 volt).

Een fietsdynamo levert maximaal 3 watt, uit zo'n usb-adaptertje komt dan een laadstroom van 500 mA. Voor een gewoon telefoontje is dat genoeg, die fiets je ook bij tegenwind in een paar uur weer vol. Maar bij een smartphone of tablet is veel meer tijd nodig. Dan kun je beter als tussenstap eerst (langzaam, desnoods in een paar dagen) een reserve-accu voltrappen en daaruit later je smartphone opladen.
Son dynamo in combinatie met de Lumotec IQ2 Luxos U. http://www.bumm.de/produkte/dynamo-sche ... luxos.html
Is een koplamp met een aangebouwde waterdichte aansluiting, waar dan een bijbehorend USB kabeltje in gaat.
Houdt mijn telefoon (iPhone 5s) met Endomondo aan, de hele dag op spanning, of laadt hem op, afhankelijk van hoe lang ik onderweg ben. :D
Werkt perfect!
Afbeelding
Edit: afbeelding toegevoegd.
Lumotec geeft overigens ook een bak licht, heeft zelfs een sein en grootlicht functie.
Het lijkt wel of ik op de motor zit.
Hoi,

Deze zomer heb ik 3 weken gefietst met een camera, e-reader en gewone mobiel en een paar handige fietskaarten (dus geen gps, geen i-pad, geen smartphone, geen mp3).
- Met mijn fototoestel 150 foto's gemaakt en opladen was niet nodig.
- Op mijn e-reader 17 boeken gelezen (ik denk in totaal zo'n 60 uur) en opladen was niet nodig.
- Met mijn mobiel ong. 10 sms'jes verstuurd en ontvangen, niet gebeld, stond meestal gewoon uit, 1 keer opgeladen bij de receptie van de camping.
In mijn stuurtasje zit een klein wekkertje, voor de tijd. Loopt al jaren op dezelfde batterij.

Allemaal prima te doen dus. Ik vind het alleen jammer dat ik drie opladers bij me heb, een flinke boterhamzak vol. Als daar nou nog eens verandering in komt..

Groet, Petra.
heb je een analoog fototoestel petra?
In mijn ervaring is de efficentie van camera's heel erg verschillend.

Mijn EOS 30D schiet zonder problemen een paar 100 foto's op een accu (als je niet flitst), ook als hij wat langere tijd stilligt (lage ontlading). Hij is alleen veel te groot om mee te nemen :lol:
Ik had daarnaast een andere Canon compact op AA batterijen waarmee ik met bidden de 100 foto's haalde. Meestal niet.
Ik heb nu een nieuwere compact, een HS260 met een accutje en daar haal ik ook weer makkelijk een paar 100 foto's mee.

Een moderne camera met een goede accu (dus niet AA-tjes) zou inderdaad voor de meeste mensen toch zonder problemen een vakantie moeten redden op 1 accu. En zo ook telefoons. De laatste paar jaar zou een telefoon toch een weekje moeten kunnen redden als je hem op spaarstand zet en alle synchronisaties uitzet. Uiteraard alleen om bereikbaar te zijn voor noodgevallen, als je een paar keer echt gaat bellen wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.

Uiteraard hangt e.e.a. ook wel af van de leeftijd van de accu, helaas slijten accu's niet allemaal even snel (zelfs niet van hetzelfde type).

@Petra, gelukkig laden heel veel devices tegenwoordig een variant op het USB protocol en kan je met één lader af (desnoods met meerdere kabeltjes). Maar goed, mijn Canon camera's hebben ook geen USB aansluiting, dus we zijn er nog niet :lol:
Ik gebruik een Zzing die opgeladen wordt door de dynamo, deze heeft een USB uitgang waar ik mijn gps of gsm mee oplaad. De Zzing heb ik gemonteerd in de stuurtas. Werkt tot hiertoe perfect en is zo goed beschut tegen weer en wind.

Zie hier: http://www.maesivo.be/trekking/index.ph ... -usb-lader
Ik heb afgelopen fietsreis een mini-laptopje meegenomen (had ik toch nodig omdat ik ook nog in Finland een week moest werken, gecombineerde werk/vakantie zeg maar) met een extra grote accu. Die kon ook als USB laadstation dienen om de smartphone weer op te laden, per smartphone lading ongeveer 10% laptopaccu lading eraf. Ik kan zo ook mijn foto en filmcamera opladen (vooral dat laatste was vaak nodig). Zo eens in de 2 a 3 dagen moest ik dan het laptopje opladen.

De telefoon staat verder standaard op "niet-data"modus, en ik heb alle stroomvretende apps eraf gehaald. Enkel als ik iets op internet moet opzoeken zet ik de data even aan. Dan verbruikt de telefoon amper energie, maar kan je nog wel gebeld worden. Hoeft dat niet dan kan je telefoon gewoon uitezetten.


Navigeren doe ik op een aparte GPS (garmin gpsmap 60csx, een oudje) en die loopt op AA batterijen, iets van 12 uur op 2 stuks. ik heb 4 NiMH batterijen bij me waar ik ook zeker 3 dagen mee vooruit kan, ik kan ze met een batterijoplader weer opladen, of desnoods koop ik batterijen bij een tankstation.

Ben ik tevreden met deze oplossing? Nee niet echt, ook al kon het ermee door afgelopen reis, ik ging dan ook niet veel/lang weg van de bewoonde wereld. Ik zoek nog iets waarmee ik ook langere tijd zonder stopcontact kan, vooral fijn in Scandinavië dat je gewoon minstens een week lang helemaal onafhankelijk kan wildkamperen. Ik ben ook niet tevreden over het gehannes met talloze apparaten en opladers die je dan in een hotelkamer of WC gebouwtje op de camping in talloze stopcontacten moet prikken (ook al helpt die laptop het aantal te verminderen). Verder werkt mijn fietsverlichting op 6V accu's en die kan je niet met USB opladen. Met een slechte regendag, met afdalingen of met veel tunnels zoals in Noorwegen gebruik je je fietsverlichting ook nog best wel eens. Een dynamo is voor mij geen optie, een zonnepaneel of een brandstofcel achtig iets mogelijk wel.
Ik laad mijn vier AA batterijen rechtstreeks, dat wil zeggen: via een diode brug, met mijn Shimano naafdynamo.
Ik gebruik geen spanningsregelaar. Na een paar uur fietsen zijn ze (2600mah, NiMh) vol. De dynamo levert niet meer dan ca 3 watt, ongeacht de snelheid. De laadstroom wordt dus niet meer dan 0,5A. De batterijen blijken dit te kunnen hebben.
Ook bij lage snelheid, bv 10km/uur wordt er geladen. De batterijen houden dit goed vol, ook al gaat het laden vaak nog uren door als ze al vol zijn.
Het grootste probleem was een goede batterijhouder. Veel in de handel verkrijgbare typen maken slecht contact. Dus zelf iets gemaakt. De batterijen worden tussen de contacten vast geklemd middels een vleugelmoer, sindsdien geen problemen meer.
Met een vol setje batterijen, 5,6V, kan ik mn telefoon opladen. Verder gebruik ik ze voor mn GPS.
Voor mij geen naafdynamo. Ik neem een 15.000 mAh powerbank mee.
Smartphone, camera, waterfilter, GPS, hoofdlpje en eventuele iPad zijn allemaal via USB oplaadbaar. Geen gedoe met allerlei laders en accu's. Alleen drie verschillende USB kabeltjes. De powerbank laad ik eens per week op als ik op een camping sta.
Ik breng deze nog maar eens onder de aandacht: https://nl.waka-waka.com/store/catalogu ... ase-10_31/
Ik heb van de week de meest recente V5 forumslader besteld als bouwpakket en inmekaar gezet. Ervarings hier.