Additionally, paste this code immediately after the opening tag: New Shimano XT groupset - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

New Shimano XT groupset

miro schreef:- niet in categorie mijn stalen frame fiets met een 3x7 die uiteindelijk was 3x8
Ik wist wel dat er iemand kwam die vergat dat je ook meerdere fietsen kunt hebben :D

Ga nou niet van elk woord denken dat een meningsverschil ruzie betekent en dat er overal iets vervelends achter gezocht moet worden. Als twee mensen met een meningsverschil met elkaar praten (schrijven in dit geval) vind ik dat je dat eerder als iets moois moet zien dan als iets verkeerds. Jezelf in stilzwijgen verhullen om maar verenigings-politiek of sociaal correct te blijven dát vind ik pas een voedingsbodem voor vervelende meningsverschillen.
Miro, volgens mij valt het wel mee met het gemopper op elkaar, maar los daarvan; de verandering is niet echt spannend, juist omdat alle andere smaken ook gewoon worden geboden. Er is dus gewoon veel keuze.

Je merkt ook wel dat SRAM geen aandacht besteed buiten sport doeleinden; ze noemen zelf de categorie Trekking/Touring/Commuting niet (ook niet als ondercategorie van MTN en Road).

Shimano heeft traditioneel een presence in de touring en trekking markt en heeft daarvoor dan ook varianten op de MTB groep (en ja, die varianten zijn meestal meer een label, technisch geen verschil, maar toch, ze onderkennen de markt).

Dus in dit geval is de vergelijking met SRAM een beetje mank. Ja, ze bieden nu ook 1x11, maar bieden nog steeds het hele spectrum.

Enne Ave snapt er natuurlijk niks van, hij is bijna net zo'n grote oen als ik ;)
bedankt,
Ik bedoel de derailleur clutch
"derailleurs will only be offered with Shimano’s Shadow RD+ clutch for excellent and adjustable chain retention. "

Dat lijk me een goede verbetering voor elke offroad fietser - veldrijders en top sport MTBer profiteer van dit sistem.
Jan Eleveld schreef:De nieuwe XT cassette 11/42 maakt 11 versnellingen met een ratio van bijna 400 % mogelijk met slechts één tandwiel voor. Lijkt me voor veel vakantiefietsen niet verkeerd.
Het zal qua bereik in veel situaties genoeg zijn, maar de stappen tussen de versnellingen worden wel heel groot. Met een dubbel of tripel kun je versnellingen veel dichter op elkaar zetten, en dat is op lange rechte stukken en lange klims toch wel erg fijn.

Grtjs,
Walter - SRAM/Marchisio
loknor schreef:Je merkt ook wel dat SRAM geen aandacht besteed buiten sport doeleinden; ze noemen zelf de categorie Trekking/Touring/Commuting niet (ook niet als ondercategorie van MTN en Road).
De achterderailleurs, cassettes en shifters van SRAM zijn zeer geschikt voor vakantiefietsen. Je moet er alleen zelf een mooie wegtripel bij zoeken, bijvoorbeeld een Rotor of FSA. Dan kun je een prachtig 3x10-systeem bouwen.

Grtjs,
Walter