Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe zie je of een band versleten is? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe zie je of een band versleten is?

Dat doe ik niet. Van mij hoeven beide banden niet tegelijkertijd versleten te zijn. Als ik de achterband (slijt het snelst) vervang, gaat de voorband naar het achterwiel en komt de nieuwe band om het voorwiel. Voor wil je immers de beste band hebben, ivm stuurgedrag en voorkomen van valpartijen. Een achterband slijt altijd een beetje vlak af. Als je die dan om het voorwiel legt, stuurt het wat hoekiger en minder fijn, hoewel dat bij smalle banden beter te merken is dan bij brede.
Interessante opmerking: je beste (nieuwe) band vóór! En de afgereden voorband naar achter.
Klopt dat?
Als dat zo is moet ik NU de hele zaak weer ff omgooien. Dank voor respons.
Ik vervang een band pas als dat die versleten is of voor het winterseizoen. Soms gaat een gebruikte band van achter naar voor. Omdat ik regelmatig de bandenspanning controleer, slijt de achterband alleen op het midden van het loopvlak en hou ik voldoende profiel over, naast dat midden, om de band voor het voorwiel te gebruiken.

Een gebruikte band, van voor naar achter, heb ik nog nooit gedaan. Bij mij gaat de beste band achter.

Piet.
senior schreef:Interessante opmerking: je beste (nieuwe) band vóór! En de afgereden voorband naar achter. Klopt dat?
Ik vind het zeer sluitende argumenten, al trek ik me er uit gemakzucht niet veel van aan. Zoveel scheelt het nu ook weer niet. Op vakantie moeten je banden gewoon goed zijn, dan zet ik wel eens de banden van mijn vakantiefiets naar mijn tochtjesfiets. Helaas gaat dat niet meer sinds ik een 26" vakantiefiets heb en een 28" tochtjesfiets.
Achterbanden slijten veel harder dan voorbanden, zeker met bagage. Het is een goed gebruik voor een nieuwe band te monteren, en die later naar achter te verhuizen. De reden is dat je voor iets meer nut hebt van wat meer profiel, en vooral dat je voor veel meer last hebt van een klapband dan achter. Als je van plan bent naar een heel ander type over te stappen dan heeft het misschien wel zin de banden zo te monteren dat ze voor en achter ongeveer gelijk versleten zijn. Let dan wel op dat je de goden niet verzoekt door de banden helemaal op te rijden. Een geklapte voorband is niet leuk in een snelle afdaling, en al helemaal niet als je vouwbanden hebt (die lopen vaak wat makkelijker van de velg af).
Zelf houd ik er niet zo van banden helemaal op te rijden. Banden sneuvelen uiteindelijk vaak op de wangen, en dat kan een klapband betekenen. Dat is mogelijk gevaarlijk, maar al snel ook onhandig (je moet dan altijd zowel een reserve binnen als een buitenband bij je hebben). Bovendien zie je bij banden die erg veel kilometers gemaakt hebben allerlei sneetjes en ingereden rommel in het loopvlak. Op een gegeven moment krijg je dan ineens lekke banden die je eerder niet had. Dat is zeker een signaal.
De vraag was wanneer een band versleten is, dat weet ik niet. Als je het karkas of de brekerlaag ziet ben je in ieder geval te laat. Ik doe het als Leon: ik monteer ieder jaar nieuwe banden op mijn vakantiefiets (tevens woon/werkfiets) en rijdt de oude banden op op mijn stationsfiets.
PietV schreef:slijt de achterband alleen op het midden van het loopvlak
.
Een achterband slijt nooit recht af. De weg loopt immer ook niet recht, maar loopt naar de zijkant af om water af te voeren.

Het is overigens 'gebruikelijk' de nieuwste band voor te monteren om genoemde redenen.
gios schreef:
PietV schreef:slijt de achterband alleen op het midden van het loopvlak.
Een achterband slijt nooit recht af. De weg loopt immer ook niet recht, maar loopt naar de zijkant af om water af te voeren.
Inderdaad nooit recht af, maar wel op het midden van het loopvlak bij voldoende bandenspanning. Ik vaak naar het slijtagebeeld gekeken. Ik controleer regelmatig het loopvlak op ongeregeldheden, zoals steentjes en glas. Nog nooit gezien dat het loopvlak merkbaar schuin was afgesleten tengevolge van verkanting van weg of pad.
gios schreef:Het is overigens 'gebruikelijk' de nieuwste band voor te monteren om genoemde redenen.
Wat "gebruikelijk" is weet ik niet, maar ik zie geen voordelen om de nieuwste band vóór te monteren. Een wat afgesleten band van achter naar vóór te monteren rolt erg soepel en gedraagt zich als een wat bredere band. Het fietst prima en ook met stevig remmen veel rubber aan het wegdek.

Piet.
om de beroemde Dodo maar eens te citeren...... "iedereen heeft gewonnen" , iedere methode heeft zijn sterke punten. Een band vervang ik als ik denk dat het nodig is. daar zijn verschillende criteria voor...profiel, scheurtjes, leeftijd, en zekerheid/betrouwbaarheid. Als ik om een of andere reden geen vertrouwen meer heb in een band, dan vervang ik hem gewoon. voor de kosten hoef je het niet te laten..
8)
PietV schreef:ik zie geen voordelen om de nieuwste band vóór te monteren.
Je zou eens de moeite kunnen nemen om de postings hiervoor te lezen :roll:
Wanneer je een band vervangt is moeilijker bij een fiets dan bij een auto. Zoals al eerder gezegd is het bij een fiets niet zo belangrijk hoeveel profiel er op zit. Echter is dit wel een indicatiefactor dat het er aan zit te komen.


Even wat voorbeeldjes:

Bij de fietsenmaker waar ik gewerkt heb vervingen we eigenlijk alleen de banden als de onderlaag (antilek) zichtbaar was.

Bij mijn mountainbike ben ik altijd sneller door de zijkanten heen dan het loopvlak (ik rij veel zacht zand dat lekker tegen de zijkant aan schuurt).

Achterband van mijn vakantie/woonwerkfiets was ik doorheen. Een keer iets the enthousiast remmen en het was voorbij. Lekke band en lopen dus.

Later heb ik die achterband vervangen doordat ik door het profiel heen was en er rare bulten op de band kwamen die ik er niet uit kreeg.

Mijn fixie is binnenkort toe aan een nieuwe band: profiel is bijna weg, en ik rij op continental tourride: erg veel profiel en een goedkope band, dus geen antilek laag.

Voorband van de vakantie / woonwerkfiets had ik nog nooit vervangen. Met de winter was het duidelijk merkbaar dat de grip niet meer over om naar huis te schrijven was. Tevens heb ik deze zomer in Zweden er wat scheurtjes in gezien die groter werden. Overigens zat die voorband er al op sinds ik de fiets heb (2010 ongeveer).


Korte samenvatting:
Vervangen bij:
- Zien van de onderste laag (antilek laag).
- Bij te enthousiast remmen als je er doorheen gaat (alhoewel dat te laat is).
- Bij zien van scheurtjes in de band.
- Bij het zien van het karkas aan de zijkant van de band.
- Als je niet het vertrouwen hebt dat de band nog lang mee gaat.
- Nét voor een grote reis; halverwege een band kopen is niet ideaal.
Ave Gone schreef:
PietV schreef:ik zie geen voordelen om de nieuwste band vóór te monteren.
Je zou eens de moeite kunnen nemen om de postings hiervoor te lezen :roll:
Had ik al zonder moeite gedaan. Daarin staan geen specifieke voordelen genoemd.

Piet.
Toch wel dacht ik.
Beste mensen,

Als TS mag ik jullie vragen om topic te blijven. Mijn vraag was hoe je kunt zien of een band versleten is. En niet of je een voorband naar achter of een achterband naar voren moet verplaatsen. Daarvoor mag je een eigen topic openen.

Overigens allen bedankt voor de on-topic bijdragen. Ik heb weer veel geleerd.
HansvanderVeeke schreef:Mijn vraag was hoe je kunt zien of een band versleten is.
Hoogste tijd voor vervanging :wink:

Afbeelding
HansvanderVeeke schreef:Beste mensen,

Als TS mag ik jullie vragen om topic te blijven. Mijn vraag was hoe je kunt zien of een band versleten is. En niet of je een voorgaand naar achter of een achterband naar voren moet verplaatsen. Daarvoor mag je een eigen topic openen.

Overigens allen bedankt voor de on-topic bijdragen. Ik heb weer veel geleerd.
+1
Ook ik hou al een aantal jaren bij hoelang onze banden meegaan en om welke wielen ze hebben gezeten. Sinds 2009 hebben we 3 Marathon Supremes (bandbreedte 50 mm) en 2 Big Apples (ook 50 mm) versleten. In landen als Zuid Afrika, IJsland en Noorwegen hebben we op Marathon XR's gefietst. Van deze oerdegelijke tractorbanden komen we voorlopig nog niet af, want ze zien er na 5000 km nog prima uit.

Supreme 1: na 11.200 km gewisseld van voorwiel naar achterwiel, na 19.000 km in een dag tweemaal lek. Toen was deze band dermate uitgerekt, dat ik hem niet meer goed om de velg kon krijgen. Langs de kant van de weg heb ik toen een reserveband gemonteerd.

Supreme 2 was waarschijnlijk een maandagochtendexemplaar. Na 2950 km omgeruild bij de leverancier, nadat de band in korte tijd driemaal lek was geraakt door heel normale steentjes en schelpjes.

Supreme 3: na 13.200 km om het achterwiel kreeg deze band een bobbel.

Big Apple 1: na 17.000 km om voorwiel vervangen.

Big Apple 2: na 6400 km gewisseld van achterwiel naar voorwiel en na 12.700 km vervangen.

Afgezien van Supreme 3, die een bobbel kreeg, zagen de banden er nog niet heel slecht uit toen ze vervangen werden. Mijn voorlopige conclusie is dat ze het ergens tussen de 10 en 20 duizend km kunnen begeven, ook als ze er nog redelijk goed uitzien.
Heehoi,

ik vervang banden zodra ze vaker lek gaan dan me lief is, en vlak voordat ik aan een grote reis begin. Dat betekent dat ik zo'n 10.000 à 12.000 km met m'n banden doe. Zou misschien langer kunnen, maar ik ga niet tien keer plakken om 15 euro per jaar uit te sparen.

Mijn banden hebben nooit profiel, omdat ik me tot nu toe beperk tot verharde en halfverharde wegen, met af en toe een bospaadje of zandweg. Meestal heb ik Schwalbe Kojak of Durano 35 mm. Ik kijk wel een beetje om me heen naar alternatieven, maar nog niks gevonden. De Michelin Run'r schijnt fijn te zijn, maar die is wel erg zwaar.

Groetjes,
Walter
Donders Kees! Dat zijn aanzienlijke kilometrages.

Ik krijg daardoor het gevoel dat ik veel te vroeg mijn banden wissel. Ik heb wel de kilometers genoteerd, maar ik heb niet altijd het type band genoteerd. Ik heb het idee dat het Supremes waren. Maar dat check ik nog.

Daar heb ik mee gedaan:
7300 (Hans achter),
11400 (Saskia achter),
7600 (Hans achter)
9000 (and counting Saskia achter)
15000 (Saskia en Hans voor)

Bij mij heb ik daarna 2x Big Apple gemonteerd. Die zitten er nu ongeveer 6000 km op en die riepen bij mij het 'verlangen' op om te vervangen. Maar je cijfers geven me een mooie indicatie.

Neem je altijd een reserve buitenband mee op reis?
HansvanderVeeke schreef:Neem je altijd een reserve buitenband mee op reis?
Jazeker. Sinds ik een jaar of 30 terug op zondagmiddag in Appelscha (gelukkig geen bible belt) aan moest bellen bij een fietsenmaker voor een nieuwe band, ga ik nooit meer weg zonder reserve.
Tot een jaar of tien geleden kwam het meer dan eens voor dat we onderweg een nieuwe band nodig hadden, met als dieptepunt onze tocht naar Wales in het heggenknipseizoen van 2000 (zie hier).
Sinds we op XR-, Supreme- of Big Apple banden rijden, heb ik nog tweemaal een reserveband nodig gehad: ter vervanging van het maandagochtendexemplaar (dat er op het oog prima uitzag, maar niet tegen grind en schelpjes leek te kunnen) en een hoogbejaarde band die toch niet zo onsterfelijk bleek te zijn als ik had gehoopt.

Op het laatste Paasweekend spatte de suïcidale achterband van Roel met een daverende knal uit elkaar, zonder waarschuwing vooraf. Helaas was dit een 28 inch band, dus kon ik hem met mijn 26 inch vouwband niet helpen...