Ronald van der Perk schreef:
Jammer dat een routemaker dit forum misbruikt om zijn mening t.a.v. collega routemakers te ventileren.
Dag Ronald,
Ik begrijp uit je PB dat jij ook voor de Europafietsers hebt gewerkt. Hopelijk met plezier, net als ik de eerste jaren deed. Van 2005 tot 2009 ben ik namelijk co-auteur geweest van een van de laatste fietsroutegidsen die door de Europafietsers (toen nog onder de naam Fietskaart Informatie Stichting) zijn uitgebracht. Daarnaast heb ik enkele maanden meegedraaid in een groepje dat een professionele webdesigner moest aansturen bij het maken van een nieuwe website.
Die gids is er gekomen (inmiddels is er een derde druk, waar mijn naam niet meer aan verbonden is, al staan er nog wel een heleboel foto's van mij in deze en nog een andere gids), maar de nieuwe website heeft het daglicht nooit mogen aanschouwen (de huidige
site is door de Europafietsers zelf in elkaar gezet).
Het viel me al snel op dat er binnen de club een cultuur van gepeperde meningen bestond. Er werd veel gemopperd over auteurs en bestuursleden, die er niks van zouden bakken. Zelf hield ik me daar als jonge nieuwkomer (ik was nog geen vijftig en dat was daar ook toen al piepjong!) niet zo mee bezig: besturen, vergaderen en gedoe op een rots vol alfa-apen is niks voor mij, ik ga liever fietsen, schrijven en fotograferen.
Tot op zekere hoogte werd mijn vakkennis gerespecteerd. Ik werd tot fotoredacteur benoemd (al heb ik ook veel schrijfwerk verricht), maar de eindredacteur (die zichzelf gedroeg als hoofdredacteur, maar weinig verstand had van tekst en fotografie) had altijd het laatste woord. Uiteindelijk werd ik door hem volledig overruled, met als resultaat dat er tussen veel goed ogende pagina's er ook een aantal tenenkrommende misbaksels zaten. Na het verschijnen van de tweede druk hoopte ik dat mijn voormalige docenten en studiegenoten van de Fotoacademie er niet achter zouden komen dat ik 'fotoredacteur' van dit boekje was geweest.
Toen was het voor mij tijd om afscheid te nemen van de Europafietsers. Ik heb het bestuur nog een mail gestuurd met mijn grieven en suggesties voor verbetering, maar daar kreeg ik slechts een beleefd maar weinigzeggend briefje op terug. (Een ledenvergadering of forum heeft deze stichting ook niet, dus is het Wereldfietserforum helemaal niet zo'n gekke plek om het over de Europafietsers te hebben). In ieder geval heb ik van mijn tijd bij de Europafietsers wel wat geleerd en heb ik er een passie voor het maken van fietsgidsen aan overgehouden.
Overigens zal ik niemand afraden om een gids van de Europafietsers te gebruiken, integendeel. Het zijn prima routes en er zitten klassiekers bij, zoals de driedelige Jacobsroute naar Santiago de Compostella, waar al duizenden fietsers plezier aan beleefd hebben.
steventje schreef:Ik ben onervaren en kende de europafietsers niet, maar nu is me wel duidelijk dat dit wel een zeer degelijke organisatie is.
Wel krijg ik last van jeuk als de Europafietsers als een soort onbetwiste standaard aangeprezen worden, want dat zijn ze echt niet meer. Als pioniers op het gebied van Nederlandstalige fietsgidsen hebben ze een roemrijk verleden, maar inmiddels worden de meeste fietsgidsen niet meer door de Europafietsers gemaakt (zie
dit overzicht van Nederlandstalige fietsgidsen in Europa).
keesswart schreef:
Op de Wereldfietserbeurs was ik aangenaam verrast toen ik hun gidsjes 'Schotland Rond' zag liggen. Deze zien er beter uit dan ik van de Europafietsers gewend was. En dat moet ook wel, wil je vakantiefietsers overhalen om eens ergens anders te gaan fietsen dan in de bekende mooiweerlanden.
Daarom ben ik blij dat de Europafietsers een leuk ogende gids van Schotland hebben uit hebben durven brengen, terwijl hun oude Schotlandgids (de St. Columbaroute) niet zo goed liep. Voor mij een teken van hoop dat wat ooit begon als de Fietskaart Informatie Stichting misschien toch niet eindigt als een gezelligheidsvereniging voor gepensioneerde vakantiefietsers