Adviseren over fietsen is altijd lastig, want vaak botsen twee werelden. De topicstarter leeft in de wereld van de degelijke, zware stadsfiets, de Batavussen en Gazelles. Dan kom je, als je bepakt wilt reizen, uit op modellen zoals door hemzelf gesuggereerd. Anderen kiezen voor de racefiets en nemen daarop hooguit 10 kilo bagage mee. Weer anderen leven in de wereld van de 'dedicated' reisfiets, liefst met Rohloff versnellingsnaaf, in elk geval voor bedragen van boven de 2500 euro. Mijn wereld is die van de aangepaste mtb, kaal, licht, veelzijdig, stevig, universeel en goedkoop als je een geschikte tweedehands vindt.
Deze werelden komen lang niet altijd bij elkaar in een compromis. Daarvoor zijn ze te verschillend.
Elk segment heeft op zich bestaansrecht. Toch kun je wel stellen dat er aan stadsfiets lookalike fietsen behoorlijke nadelen kleven en die zijn hier al genoemd: slap frame, vooral de lage instappers, inferieure onderdelen, hoog gewicht, overbodige opsmuk.
Ik denk dat je uiteindelijk meer en langer plezier zult hebben van een fiets die intrinsiek beter geschikt is voor het reizen met bagage, want wat je ook aan zo'n Gazelle of Batavus verbetert, het blijven naar hun aard stadstractoren.
Meerderen hebben hier al aangetoond dat een aangepaste mtb van marktplaats vaak leidt tot een alleszins aanvaardbare reisfiets voor een budget van 200-300 euro, inclusief upgrades en vervangingen.