Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting en cassette versleten. Nu vervangen, of even wachten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ketting en cassette versleten. Nu vervangen, of even wachten

Mits de kettingen lang genoeg zijn (zoek op de site van de fabrikant) een mooie aanbieding. Niks mis mee.
De cassette is ook niet veel mis mee voor die prijs.
Om te merken of je voorbladen hard aan vervanging toe zijn merk je als je de ketting vervangen hebt. De cassette hoef je daarvoor niet te vervangen.
Dus een nieuwe ketting erop en goed smeren zodat een doorslaan op de voorbladen snel aan het licht komt en dan een fietstocht maken in alle verzetten, met veel en met weinig kracht.
Bedenk dat als je er nu een krans 32 op hebt dat je voor de 34 de ketting in principe een schakel langer moet hebben.
Hoeveel kilometer zitten de bladen er op en onder welke omstandigheden? Welke zijn het?
Ave Gone schreef:Hoeveel kilometer zitten de bladen er op en onder welke omstandigheden?
Ik ben bang dat ik dat moet gokken. Ik heb alles laten vervangen vorig jaar vóór ik naar Parijs ging fietsen. Die tocht was rond de 800km. Daar komt bij zo'n 100 dagen ww-verkeer á 26 km vv, plus nog de nodige tochtjes. Laten we het op 5000 km houden. Gênant, dat vage gedoe. Na de komende vervanging ga ik dit beslist beter bijhouden.
Ave Gone schreef:Welke zijn het?
Kan ik dat ergens aan zien zonder de boel los te moeten maken? Ik heb de vervanging indertijd uitbesteed aan bike4travel, en heb me niet bemoeid met wat er precies op moest. (Wederom, gênant dat vage gedoe...)
PeterVanRijn schreef:
Ave Gone schreef:Hoeveel kilometer zitten de bladen er op en onder welke omstandigheden?
Laten we het op 5000 km houden.
Ave Gone schreef:Welke zijn het?
vervanging indertijd uitbesteed aan bike4travel,
5000 km zou wel heel weinig zijn.
Als het vrij goedkope waren dan zullen het wel Shimano Alivio zijn; bike4travel gebruikt die vaker. Dat zijn zeker niet de beste, wel de goedkoopste, maar ik doe er altijd minstends 10.000 km mee.
Bij een nieuwe ketting dus gewoon proberen.
'"Heel weinig" vind ik 5000 nou ook weer niet. Hangt ook echt af van schakelgedrag, weersomstandigheden, belasting. Schuine kettinglijn zal ook meer slijtage in de hand werken.
10.000 vind ik dan weer erg veel. Mijn fiets is op dit forum al eens uitgemaakt voor "brakke fiets" of woorden van die strekking, omdat ik met een ketting de 7000 km aantikte (ja echt). Heb 'm uiteindelijk rond de 7500 vervangen. Ik kon de sociale druk niet meer aan :lol: .
We hadden het alleen over de voorbladen hè?
Ave Gone schreef:We hadden het alleen over de voorbladen hè?
Lezen Menno, lézen... :oops: :oops: .

Had kettingen in m'n hoofd. Voorbladen doet mijn brakke fiets zelfs langer mee;)!
Ik heb de rekening van bike4travel er even bijgepakt. Ze hebben alleen het middelste blad vervangen. Die staat als Shimano Deore 32t op de rekening voor 15,95.
De cassette blijkt de Shimano HG50 te zijn, á 28,96. Daar ligt een heel precieze berekening aan ten grondslag, dat kun je wel zien. :-) Bedragen zijn overigens inclusief BTW.
De inkoopprijzen voor Shimanospullen liggen voor de vakhandel ex BTW rond of boven de prijs waarvoor je ze als particulier bij Rose incl BTW kunt kopen.

Ik vind dat persoonlijk een moeilijk uit te leggen prijsbeleid.
Travelmaster schreef:Mijn fiets is op dit forum al eens uitgemaakt voor "brakke fiets" of woorden van die strekking, omdat ik met een ketting de 7000 km aantikte
Oei...dan is mijn strategie (de hele overbrenging gewoon oprijden en volledig vervangen) hier wellicht taboe.
Momenteel ligt mijn KMC-X1 ketting al > 22.000 km op mijn tandwielen (Rohloff, dus geen zijwaartse schakelingen). Ja inderdaad, de ketting is al sterk verlengd en de tanden beginnen wat te slijten, maar overslaan? Neen, dat komt er helemaal niet aan te pas.
Maar vooraleer de sociale druk hier te groot wordt kan ik jullie geruststellen; ik zal de overbrenging weldra (laten) vervangen...de ketting hangt er nu losjes bij en de achterpatten kunnen niet verder naar achter :-). Nu ja, als je of druk op je pedalen houdt of de pedalen stil houdt vliegt de ketting er niet af, zelfs niet op de Vlaamse kasseien :-)
In jouw geval zou ik dat ook gewoon doen, helemaal oprijden. Met afstanden van 22.000... wie doet je wat :D !

Maar ik moet wel zeggen dat een nieuw kettinkje, cassette en bladen wel wat doen voor het soepele fietsgevoel. Waarmee ik niet toegeef dat ik op een brakke fiets rondreed he, pas op hoor.
Aniphys schreef:Momenteel ligt mijn KMC-X1 ketting al > 22.000 km op mijn tandwielen (Rohloff, dus geen zijwaartse schakelingen). Ja inderdaad, de ketting is al sterk verlengd en de tanden beginnen wat te slijten, maar overslaan? Neen, dat komt er helemaal niet aan te pas.
Maar vooraleer de sociale druk hier te groot wordt kan ik jullie geruststellen; ik zal de overbrenging weldra (laten) vervangen...
Dat jouw ketting niet overslaat komt omdat een derailleur ontbreekt die de ketting even de extra lengte geeft op het moment dat hij tegen de tanden wil opkriopen om over te slaan. Door de ketting bij de achterpatten of met een excentrische trapas te spannen zet je de ketting vast.

Bij een derailleuraandrijving kun je een overslaande ketting in deval van nood dan ook verminderen door met een postelastiek de achterderailleur een grotere trekspanning te geven. Dat heb ik wel eens gedaan toen een nieuw ketting eens beetje oversloeg op één kransje. Na een paar honderd km was de zaak alweer zover gesleten dat het zonder elastiek ook ging.
Ave Gone schreef:Dat jouw ketting niet overslaat komt omdat een derailleur ontbreekt
Oh, dat wist ik niet. Dank voor de info. Ik dacht dat kettingen overslaan wanneer de tanden zo ver heen zijn dat er geen grip meer is. Klinkt wel logisch wat je zegt.
Aniphys schreef:
Ave Gone schreef:Dat jouw ketting niet overslaat komt omdat een derailleur ontbreekt
Oh, dat wist ik niet. Dank voor de info. Ik dacht dat kettingen overslaan wanneer de tanden zo ver heen zijn dat er geen grip meer is. Klinkt wel logisch wat je zegt.
Dat kan ook, maar zover kan je het beter niet laten komen met je Rohloff tandwiel. Je hebt namelijk nog wat grip nodig om hem eraf te krijgen.
Afbeelding
berger schreef:Afbeelding
Hahaha, die is ver heen!
Als je nog even doorgaat en je slijt door de gaten heen dan heb je weer een nieuw tandwiel met evenveel tandjes maar dan kleiner. :wink: Helaas past de ketting daar dan niet op.
Ave Gone schreef: Door de ketting bji de achterpatten of met een excentrische trapas te prannen zet je de ketting vast.
:shock: En als je de ketting dan uh, geprand hebt, moet je dan nog iets epibreren ofzo?

Carl
Carl schreef:
Ave Gone schreef: Door de ketting bji de achterpatten of met een excentrische trapas te prannen zet je de ketting vast.
:shock: En als je de ketting dan uh, geprand hebt, moet je dan nog iets epibreren ofzo?
Carl
Sorry, ik had een kauwgom in mijn mond. :shock: Ik heb het even opnieuw "ingesproken". :wink:
Aniphys schreef:Momenteel ligt mijn KMC-X1 ketting al > 22.000 km op mijn tandwielen (Rohloff, dus geen zijwaartse schakelingen). Ja inderdaad, de ketting is al sterk verlengd en de tanden beginnen wat te slijten, maar overslaan? Neen, dat komt er helemaal niet aan te pas.
Update: momenteel ligt de ketting ongeveer 23.100km op de tandwielen...en ja hoor, deze week is het overslaan begonnen :D Nu is het dus echt tijd voor vervanging. Dat gebeurt binnenkort.