Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plastic afval met opzet wegsmijten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Plastic afval met opzet wegsmijten

Ave Gone schreef:Ik vind dat topsporters een voorbeeldfunctie zouden moeten geven. De rommel niet zomaar wegsmijten lijkt me een goed idee. Als dat een regel wordt dan is het volgens mij zo gepiept.
+1
Met het gebruik van een helm, en het niet gebruiken van doping moeten de profs al verplicht het goede voorbeeld geven. Met afval inleveren kan dat ook. Er zijn al ravitailleringsposten, daar kunnen ze dan meteen hun verpakkingen inleveren.

Een bidon die een prof weggooit zal natuurlijk welkom zijn bij het publiek, maar de liefhebbers kunnen die ook bij een ravitailleringspost ophalen. Het probleem wordt gevormd door alle mindere goden die het slechte voorbeeld volgen. De laatste keer dat ik de tourversie van Luik-Bastenaken-Luik reed was ik wat laat gestart, maar ik had daardoor geen enkel probleem de route te vinden: die was over de gehele lengte bezaaid met afval.
Een bekende vertelde me eens dat hij bij zijn eerste en enige deelname aan deze wedstrijd het zonde vond om een prima bidon zomaar in de berm te gooien, maar dat hij er verder nergens mee heen kon
maar wat ik niet begrijp is, waarom moet dan spul dan ergens heen? lege bidons passen toch gewoon in de zelfde houder als een volle bidon? :|
Uit een lege bidon kun je niet drinken. Als je een volle krijgt aangereikt, moet die lege dus ergens heen. Ik zou ook zeggen dat verzorgers of de organisatie de ravitailleringszone wel even kunnen opruimen na het passeren van het peloton, maar blijkbaar gebeurt dat niet. Ligt natuurlijk ook niet alleen aan de organisatie. Vergunningsverleners zouden dat natuurlijk als voorwaarde kunnen stellen.
Pedalero schreef:Uit een lege bidon kun je niet drinken. Als je een volle krijgt aangereikt, moet die lege dus ergens heen.
Als de renner eerst de lege bidon afgeeft aan degene die de volle uitreikt kan hij daarna de volle in ontvangst nemen.
Iemand moet ooit op het idee komen, niet? 8) :wink:
In of in aanloop naar de ravi lege bidons weggooien en later opruimen, en bij de ploegleidersauto lege bidons door het openstaande achterraam naar binnen donderen en bij het voorste raam de volle aannemen is inderdaad geen moeite, lijkt me. Maar als je in volle finale van een knecht nog een bidon krijgt aangereikt, is het veel te omslachtig/onveilig om bidons over en weer uit te wisselen. Laat staan als een knecht meerdere renners langsgaat. Zo makkelijk als hij zijn shirt met twintig bidons volpropt bij de auto, gaat het in een vol peloton niet met lege bidons.
Pedalero schreef:Zo makkelijk als hij zijn shirt met twintig bidons volpropt bij de auto, gaat het in een vol peloton niet met lege bidons.
Het is echt een kwestie van regelgeving: als er sancties op weggooien staan houdt men er vanzelf wel mee op.

Er schijnen overigens al regels te zijn omtrent afval: "...om te zorgen dat er geen puinhoop achterblijft als het peloton langs is geweest. Renners mogen daarom alleen bidons weggooien als er publiek langs de kant staat. Die rapen de bidon meestal op en nemen hem als souvenir mee naar huis."

Kennelijk is het tussen de struiken gooien van een bidon nu dus al een overtreding.
Peter_K schreef:Het is echt een kwestie van regelgeving: als er sancties op weggooien staan houdt men er vanzelf wel mee op.

Er schijnen overigens al regels te zijn omtrent afval: "...om te zorgen dat er geen puinhoop achterblijft als het peloton langs is geweest. Renners mogen daarom alleen bidons weggooien als er publiek langs de kant staat. Die rapen de bidon meestal op en nemen hem als souvenir mee naar huis."

Kennelijk is het tussen de struiken gooien van een bidon nu dus al een overtreding.
Een snufje handhaving wil daarbij wel helpen.
Blijkbaar lezen de heren profs op dit forum mee. Ik zit net naar Parijs-Nice te kijken. Gilbert krijgt uit de auto een bidon aangereikt en gooit zijn lege bidon door het raampje van de ploegleider naar binnen, waarop de commentator meldt dat hij dat meerdere renners heeft zien doen vandaag.
Aha, dit forum wordt kennelijk goed gelezen :D