Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies en TK gezocht: tweedehands trekkingfietsen 54 en 61 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies en TK gezocht: tweedehands trekkingfietsen 54 en 61

50 mm banden passen zelden in min of meer gewone 28 inch trekking fietsen. 42 mm past vaak wel, al was het maar omdat 42 mm banden in werkelijkheid vaak 37 mm breed zijn. Een Panaracer Pasela 37 mm is echter ook echt ongeveer 37 mm, en heel fijn (maar niet voor het heel ruwe werk natuurlijk).
Wim
Er worden hier dingen door elkaar gehaald. Ave Goene heeft het over Shimmyen, wat heel hinderlijk is, maar dat heeft niet direct te maken met stijfheid.

Een mixte frame is bij gelijke hoeveelheden materiaal veel slapper dan een herenframe. Daardoor zal zeker met bagage (maar ook zonder!) een mixte frame veel meer torderen. Er zijn merken die dat oplossen door er veel materiaal tegenaan te zmijten (oa Gaastra), maar deze Koga is niet voldoende verstevigd en is dus veel minder stijf dan het herenmodel.

Er zijn mensen die een zwabberbak geen probleem vinden, maar anderen (waaronder ik) haten damesframes. Veel vrouwen weten niet beter, maar als ze op een herenframe rijden vinden ze het veel stabieler rijden.

Er zijn nog meer redenen waarom een damesframe doorgaans ondingen zijn, ook geometrisch zijn ze meestal niet bijster geschikt voor lange afstanden. Men gaat er namelijk vanuit dat een vrouw lekker rechtop wil zitten. Zoals iedereen die wat meer fietst is dat bepaald geen pretje voor je zitvlak en aanverwante organen.

Ik snap dat er nu voorbeelden komen van vrouwen die heerlijk rondkarren op mixte frames, maar de stijfheid is een natuurkundig gegeven en voor de geometrien is het helaas ook vrijwel universeel: Dames frames zijn korter dan herenframes, zonder dat hiervoor een reden toe is*.

Uiteraard moeten jullie het zelf weten (je gaat ze in ieder geval testen), maar eigenlijk zou je vriendin eerst een herenmodel moeten proberen. Dan gaat ze direct het verschil bemerken.


* Nee, vrouwen zijn fysiologisch niet significant anders gebouwd dan Heren, althans niet wat betreft fietsen.
Op verzoek van een van de discussianten is het topic gesplitst omdat het niet meer over de originele vraag ging.
De discussie over dames en heren frames en verschillen gaat hier verder:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=24521
Ik ben zelf 1.68 en heb een koga traveller framemaat 50.
Framemaat 54 lijkt erg groot. Vooral goed uit proberen.
Hallo Jaap,

Ik heb een superlichte heren vakantiefiets te koop:

Koga Miyata Terralight ca.12.8 kg
Herenframe 60cm
Wielgrootte 28 inch
Shimano Deore 27 versnellingen
Shimano Deore Crankset 44x32x22
Schwalbe Marathon Plus anti-lekbanden met nog veel profiel
Ketting Ultegra XT en tandwielen in zeer goede staat
Onderhoudsnota ter inzage en in perfecte staat
1e eigenaar
Vraagprijs 450 euro
Harrie