door
loknor » ma 02 mar, 2015 20:10
Er worden hier dingen door elkaar gehaald. Ave Goene heeft het over Shimmyen, wat heel hinderlijk is, maar dat heeft niet direct te maken met stijfheid.
Een mixte frame is bij gelijke hoeveelheden materiaal veel slapper dan een herenframe. Daardoor zal zeker met bagage (maar ook zonder!) een mixte frame veel meer torderen. Er zijn merken die dat oplossen door er veel materiaal tegenaan te zmijten (oa Gaastra), maar deze Koga is niet voldoende verstevigd en is dus veel minder stijf dan het herenmodel.
Er zijn mensen die een zwabberbak geen probleem vinden, maar anderen (waaronder ik) haten damesframes. Veel vrouwen weten niet beter, maar als ze op een herenframe rijden vinden ze het veel stabieler rijden.
Er zijn nog meer redenen waarom een damesframe doorgaans ondingen zijn, ook geometrisch zijn ze meestal niet bijster geschikt voor lange afstanden. Men gaat er namelijk vanuit dat een vrouw lekker rechtop wil zitten. Zoals iedereen die wat meer fietst is dat bepaald geen pretje voor je zitvlak en aanverwante organen.
Ik snap dat er nu voorbeelden komen van vrouwen die heerlijk rondkarren op mixte frames, maar de stijfheid is een natuurkundig gegeven en voor de geometrien is het helaas ook vrijwel universeel: Dames frames zijn korter dan herenframes, zonder dat hiervoor een reden toe is*.
Uiteraard moeten jullie het zelf weten (je gaat ze in ieder geval testen), maar eigenlijk zou je vriendin eerst een herenmodel moeten proberen. Dan gaat ze direct het verschil bemerken.
* Nee, vrouwen zijn fysiologisch niet significant anders gebouwd dan Heren, althans niet wat betreft fietsen.