Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe was de Fiets en Wandelbeurs - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe was de Fiets en Wandelbeurs

Ave Gone schreef:
stef.l schreef:Het aanbod qua lezingen is jaar in, jaar uit ook niet bepaald spectaculair te noemen. Wat er voor mij dit jaar uit sprong was The Arctic March. Het merendeel van de rest is toch een beetje van wat je qua standaard reisverslagen al kunt lezen op blogs/fora/social media. En hoewel zelfs de wat minder buitengewone dingen soms toch leuk kunnen zijn, wordt het in de bijgaande beschrijvingen er nu niet bepaald uitnodigender op gemaakt.

Of mijn mening terecht is of niet, geen idee. Maar de organisatoren van de beurs zelf doen in ieder geval ook niet voldoende naar mijn mening om dat beeld te doen veranderen. Ik zie mijzelf dan ook niet snel naar de fiets en wandelbeurs gaan.
Noem eens wat fictieve omschrijvingen van lezingen die je wél interessant had gevonden. Er is zéker altjid behoefte aan goede ideeën. Misschien kun je zelf een lezing geven?
Ik ben geen verteller van reisverhalen. Ik kan mijn reizen niet dusdanig omschrijven dat anderen er warm voor zouden lopen.

Een fictieve omschrijving geven is dan ook zinloos. Eveneens als het zelf geven van een lezing. De toevoeging van nog een inspiratie loos verhaal zal dan ook niet heel veel opleveren.

Voor wat betreft suggesties? Ik zou zeggen dat voor een beurs als deze eigenlijk hetzelfde geldt als wat geldt voor de congressen binnen mijn eigen beroepsgroep (medisch). En ook van wat geldt voor beurzen gerelateerd aan overige hobbies (hardware, video games).

- Meer is niet altijd beter. Wees als organisator kritisch in welke lezingen je accepteert. Twee parallel sessies gevuld met boeiende verhalen waarbij het publiek op het puntje van hun stoel zit is nog altijd beter dan 5 parallel sessies met slechts zo nu en dan een goed verhaal tussendoor.

- Langer is niet altijd beter. Sessies van een uur zijn al snel rampzalig. Weet een spreker niet te boeien? Dan zit je er een uur aan vast. Mensen verlaten tussendoor de ruimte, komen elders binnenvallen, etc. Ook voor sprekers is het vullen van een uur aan materiaal, welk ook nog eens de aandacht vast kan houden, vaak erg lastig. Voor mensen onder ons welk wel eens college geven zal dit niets nieuws zijn. Sessies van 20 - 30 minuten zijn over het algemeen dan ook veel beter om de aandacht bij te houden. En de spreker wordt verplicht kritischer te kijken naar wat te vertellen, en zet daarmee over het algemeen ook een beter verhaal mee neer (uitzonderingen daargelaten uiteraard).

Bekende sprekers welk door het publiek over het algemeen als uiterst positief ontvangen worden zoals opgemaakt a.d.h.v. enquêtering kunnen bij terugkeer in andere jaren juist meer tijd gegeven worden indien de spreker zelf denkt dit te kunnen vullen.

- Geef hands on workshops mogelijk juist iets meer tijd ter beschikking. Vaak zijn 60 minuten hier juist erg kort. Maar dit zal uiteraard afhankelijk zijn van de interactie met het publiek. Maar plan deze voor de geïnteresseerden bij voorkeur buiten de reguliere sprekersessies. Bijv. vroeger in de ochtend of later in de avond.

- Keynote speakers. Verzorg als organisator iemand welk hier ruime ervaring in heeft. Een eigen verhaal heeft, dit in het perspectief van de beurs weet te plaatsen, en hier gedurende de sessie de aandacht van het publiek weer op de volle 100% zet. En adverteer hier ook mee! Redmond O'Hanlon en Bernice Notenboom hebben beide meer spreektijd verkregen, maar of ze er als keynote zijn ingehuurd of niet? Geen idee. Goede marketing ook hierin is vaak al het halve werk. Hoewel een keynote speaker geen garantie biedt tot een goed verhaal, is het in meeste gevallen dat wel. Zeker indien de organisatoren een eerdere sessie van de keynote speaker zelf hebben bijgewoond (en hun smaak overeen komt met dat van hun publiek). En soms kan een goede, bekende keynote speaker op zich al reden genoeg zijn voor mensen om een beurs bij te wonen.

Een strak programma, gevuld met kwalitatief goede sprekers met inspirerende verhalen zal al een hoop helpen om het aanbod qua lezingen interessanter te maken voor jongeren zoals mijzelf.
stef.l schreef:- Meer is niet altijd beter. - Langer is niet altijd beter. Sessies van een uur zijn al snel rampzalig. Weet een spreker niet te boeien? Dan zit je er een uur aan vast.

- Keynote speakers.
Uiteraard is meer niet altijd beter. Hoe evalueert de organisatie de diverse lezingen? Die van mij en Bert was gemakkelijk te evalueren want het was in de grote hal en iedereen kon erbij komen en weglopen. In een afgesloten ruimte is dat lastiger, maar weglopen kan uiteraard wel. Het zou soms best meer mogen gebeuren.

De algemene frequentie van lezing tot lezing was inderdaad een uur. Dat wil niet zeggen dat je als lezer het uur vol moet praten. Bert en ik waren beide keren na drie kwartier echt wel klaar. Daar zit ik niet mee en het publiek ook niet.

De lezingen werden gegeven in tien verschillende zalen door de deskundigen waar deze beurs op bekend is: ervaringsdeskundigen. Voor een een (ik probeer deze leijke term uit mijn bek te wringen) keynote speaker (oef) is het lastig om op 10 plaatsen tegelijk te zijn. Frank van Rijn zou me wel mogen aankondigen maar daarna wil ik geen KSen meer aanwijzen.
Wat ik dan weer jammer vind, is als er bedrijven staan met leuke producten,maar alleen als groothandel, en het spul niet verkopen. De rugzak die ik wilde hebben, moet ik alsnog ergens in een winkel gaan aanschaffen. Dat kan ik me nog voorstellen, qua pasvorm enz... Maar dat hetzelfde geldt voor Sea to Summit schaaltjes en pannetjes, en voor die ene ideale tent, dat is dan weer jammer. Daarentegen kan je je wel een snelle steunzool laten aanmeten en meteen meenemen. Na een dag over de beurs slenteren misschien niet eens een overbodige luxe... ;-)
Ave Gone schreef:Hoe evalueert de organisatie de diverse lezingen?
Er zijn diverse methoden voor de organisatie om dit te evalueren:

1) Actief - Praten met bezoekers op de vloer, hiermee zal de kleinste doelgroep benaderd kunnen worden. Maar kunnen wel antwoorden met de meest persoonlijke touch worden vergaard.

2) Enqûetering tijdens de beurs - Spreker, sessie en overall evaluation forms. Om invulling te stimuleren kan een tegenprestatie geboden worden. Bijv. voor het invullen van formulieren een voucher voor een kopje koffie of iets kleins bij de koffie. Een kleine goodie bag met tegelijkertijd marketing producten op het einde (bijv. zadeldekje met fiets- en wandelbeurs print, beker met opdruk, iets anders kleins. De standaard low cost freebies om jezelf tegelijkertijd te promoten). Of verloting van iets groters onder deelnemers welk de evaluatie formulieren hebben ingevuld.

3) Achteraf - Overall evaluatie formulier via bijv. e-mail, social media, briefpost.

Naast bezoekers is het uiteraard ook van belang om sponsoren en de aanwezige bedrijven te evalueren.



Bovendien kun je evaluatie nog verder aanscherpen door een steekproef te nemen onder bezoekers welk zich vroegtijdig online geregistreerd hebben. Ca. 6 weken een evaluatie formulier toe te sturen met de verwachtingen van de beurs, en verzoek tot deelname aan 2e evaluatie na de beurs. Ca. 6 weken na de beurs te evalueren hoe ze de beurs daadwerkelijk ervaren hebben.
ik ben dit jaar voor het eerst geweest, en het viel niet tegen.

de beurs was erg gezellig, ik heb veel geleerd en de standhouders waren erg vriendelijk.

ik had wel wat problemen met wegwijs worden met de indeling, ondanks de kaart waardoor ik soms 4 keer langs het zelfde pad liep, maar ikzelf vind dat niet erg.

warmte in de hal vond ik prima, ik ben een ontzettende koukleum :(

ik was per trein, daar ik nog een treinkaart had, en mijn moeder het ook wel leuk vond eens de auto te laten staan. door het reisschema heb ik geen tijd gehad naar lezingen te gaan. er waren wel wat demonstraties in de hal, maar het was lastig daar te kunnen horen wat er gezegd werd ondanks de speaker.
Volgend jaar is de Fiets- en Wandelbeurs niet meer in de RAI, maar in de Jaarbeurs in Utrecht, op 20 en 21 februari.
Dat is mooi - lekker om de hoek :D
Jammer, want de RAI was bij mij om de hoek. :wink:
Inge1 schreef:Dat is mooi - lekker om de hoek :D

+1 :lol:
Frank schreef:Jammer, want de RAI was bij mij om de hoek. :wink:
Je bent zo op Utrecht Centraal :wink:
Ave Gone schreef:Voor een een (ik probeer deze leijke term uit mijn bek te wringen) keynote speaker (oef) is het lastig om op 10 plaatsen tegelijk te zijn.
Een keynote speaker is geen presentator.
Wat is de reden voor de verhuizing naar Utrecht?

Ah er is een persbericht, thx :)
Het persbericht zegt daarover wel iets.
Alien schreef:
Ave Gone schreef:Voor een een (ik probeer deze leijke term uit mijn bek te wringen) keynote speaker (oef) is het lastig om op 10 plaatsen tegelijk te zijn.
Een keynote speaker is geen presentator.
Ook dan is het lastig om op 10 plaatsen tegelijk te zijn, denk ik.
Hallo,

dit weekend hebben we de fiets en wandelbeurs in Antwerpen bezocht, deze beurs is op enkele jaren tijd enorm vergroot en veranderd.

er stonden vele toeristische diensten hun regio aan te prijzen, zowel binnen als buiten Belgie, maar of dat echt iets met fietsen te maken heeft??? (hiervoor heb je vakantiesalons)

verder stonden er enkele lokale fietsendealers reclame te maken (hiervoor heb je het auto, moto en fietssalon of opendeurdagen bij de winkels)

wat ook opviel was dat de tafels met informanten vaak geen bezoekers met vragen hadden, (jaren geleden toen de beurs nog in Retie gehouden werd, moest je vaak heel lang wachten om met een informant te kunnen praten)

het lijkt wel alsof de fiets en wandelbeurs het slachtoffer geworden is van zijn eigen succes.

Frank en Diane
peter de rijk schreef:Het persbericht zegt daarover wel iets.
Dat onderste deel ("niet voor publicatie") kan iemand misschien nog even verwijderen...
frank en diane schreef:Hallo,

dit weekend hebben we de fiets en wandelbeurs in Antwerpen bezocht, deze beurs is op enkele jaren tijd enorm vergroot en veranderd.

er stonden vele toeristische diensten hun regio aan te prijzen, zowel binnen als buiten Belgie, maar of dat echt iets met fietsen te maken heeft??? (hiervoor heb je vakantiesalons)

verder stonden er enkele lokale fietsendealers reclame te maken (hiervoor heb je het auto, moto en fietssalon of opendeurdagen bij de winkels)

wat ook opviel was dat de tafels met informanten vaak geen bezoekers met vragen hadden, (jaren geleden toen de beurs nog in Retie gehouden werd, moest je vaak heel lang wachten om met een informant te kunnen praten)
In steeds meer landen en regio's komen fraaie fietspaden en andere voorzieningen voor vakantiefietsers. Het is natuurlijk uitstekend dat deze toeristische diensten naar de beurs komen met informatie over deze fietsroutes en voorzieningen. Deze gerichte informatie heeft duidelijk meerwaarde ten opzichte van de niet op fietsers gerichte brochures op de algemene vakantiesalons.


Bij vakantiefietsen hoort natuurlijk een geschikte fiets. Het grote voordeel is dat je op de Fiets en Wandelbeurs niet afhankelijk bent van slechts één fietsenzaak. Er staan een flink aantal fietsenzaken en fietsenfabrikanten. Er waren een aantal zaken die duidelijk gespecialiseerd zijn in vakantiefietsen. Waar elders tref je deze specialisten bij elkaar? Verder is het grote testparcours, waar bezoekers de diverse modellen kunnen testen. Je kunt dus op één plek uitstekend vergelijken.
Auto's of moto's tref je niet op de Fiets en Wandelbeurs :wink: .

In Retie zaten de informanten opgepropt in een te kleine tent. Lange tafels zeer dicht tegenover elkaar. Je had daar moeite om tussen deze tafels te geraken. Nu hebben de informanten veel meer ruimte aan tafels tegen een lange wand. Er staan ook veel meer stoelen om aan te schuiven. Kan zijn dat het daardoor leger lijkt. De workshops van de Vakantiefietser VZW, zoals de Fietsendokter, trokken in Antwerpen veel volk.
frank en diane schreef:er stonden vele toeristische diensten hun regio aan te prijzen, zowel binnen als buiten Belgie, maar of dat echt iets met fietsen te maken heeft??? (hiervoor heb je vakantiesalons)
In de Rai-versie lagen bij de stands van de toeristische diensten vrijwel overal prominent fraaie wandel- en fietsfolders van die streek, soms zelfs hele boekwerken, bijvoorbeeld van de Algarve en Extremadura. En als je daar om informatie vroeg, kreeg je echt geen vage flauwekulantwoorden. Daar ben je als fietser of wandelaar toch juist heel blij mee?
Wat een verademing was deze laatste versie van de beurs in Antwerpen.
De vakantiefietser.be had een supermooie ruimte, fijn uitnodigend.
Van mensenmassa krijg ik meestal jeuk, hier was gelukkig alle ruimte om een stoeltje te pakken en in alle rust de vakantiebestemming met de informant(en) door te nemen.
Ik heb dan ook veel opgestoken en kreeg zeker op dat moment niet de indruk dat de andere informanten zich zaten te vervelen (zaterdag).

Verder viel het me op dat het beurspubliek meer divers was (in leeftijd) als enkele edities eerder toen ik in Amsterdam was.

Kortom ik heb een heerlijke zaterdag gehad in Antwerpen!