door
Perslek » za 18 feb, 2017 14:27
Hallo
Ben nieuw hier, maar dankzij deze site heb ik mn nexus7 kunnen herstellen. Even voorstellen. Elektrische tour7 van rapfietsen.
Enkele maanden geleden kwam mijn ketting plots vn het tandwiel achteraan af. Met een geweldig krak in mijn nexus versnelling.
Na het plaatsen van de ketting kon ik verder rijden. Ik had toen 6000 km. Na wat opzoekwerk kwam ik te weten dat een nexus iedere 5000 km moet gesmeeerd worden. Dus openen die handel, en volop gesmeerd met shimano vet.
Nadien bleek dat mijn vrijloop zeer stroef ging. Ik dacht dat de krak die ik gehad had de oorzaak was.
Dus weer open. Na gekeken, maar kon niks mis vinden. Mijn zoon fietste 10 km met mn fiets en blokeerde volledig.
Toen ik de nexus dan open deed zag ik dat het grote roulement 26 bolletjes kapot was. Dus vreesde het ergste. Een nieuw roulement dan maar en verder zien.
De vrijloop ging nog slechter. Ik dompelde de volledig nexus in versnellingsbakolie van de auto. 75w90.
Na 5 min dompelen eruit gehaald, weer gemonteerd. En hoera het wonder is geschied.
De vrijloop loopt vanzelf. Er is bijna geen weerstand meer. De nexus heb ik voor het dompelen niet uitgekuist. Dus het vet heb ik gelaten en gewoon ondergedompeld.
De nexus moet volgens mij wel redelijk stevig in elkaar zitten, want na de krak en het vastlopen werkt alles weer als normaal.
Ik houd dit forum up to date indien er toch iets mis loopt.
Ik ga wel volgend jaar de nexus in een bad met wasbenzine plaatsen zodat het oud vet eruit is en dan opnieuw in de olie en dan de roulementen invetten.
Daarnet 24 km gefietst, en geen problemen ondervonden.