En ontken je daarmee niet het bestaan van feiten?HansvanderVeeke schreef:Als men elke bijdrage als een mening zou beschouwen en er respectvol mee om zou gaan, dan zou het al een stuk beter gaan...
Ik kan onmogelijk alle meningen respecteren. En als mensen eerlijk zijn voor zichzelf, kan dan niet bijna iedereen meningen voorstellen waar men geen respect voor kan hebben?
Op dit ogenblik is het een populaire visie om alle meningen als waardevol of zelf als gelijkwaardig te beschouwen. Dat is niet enkel onterecht, het is zelf absurd (en in extreme gevallen gevaarlijk). Als ik ziek ben hecht ik meer waarde aan de mening van mijn dokter (die zich hopelijk sterk op feiten baseert), dan aan de mening van mijn buurvrouw. En dat is niet respectloos naar mijn buurvrouw toe en betekent ook niet dat in blindelings elk woord van mijn dokter geloof.
Als ik problemen heb met mijn fiets, dan hecht ik meer geloof aan een gerenommeerd fietsenmaker of ervaren hobbyist dan aan iemand die beweringen heeft gedaan die aantoonbaar niet correct zijn.
...
Bij de reacties op het bericht 'zure berichten' viel het me ook op dat verschillende mensen heel andere dingen als probleem ervaren. Maar ik kon me behoorlijk goed aansluiten bij de volgende elementen die werden aangebracht als probleem:
Het 'niet alle meningen respecteren' hoort wat mij betreft niet in dat lijstje thuis.* Het beantwoorden van niet gestelde vragen zonder eerst een bijdrage te leveren voor de vragensteller. Iemand zoekt recepten en meerdere mensen komen met blikken aanlopen.
* Het niet staven van adviezen, meningen en reacties met feiten, ervaringen, voorbeelden, berekeningen of logica.
* Blunderen in heel eenvoudige logica, rekenkunst of statistiek en dan klagen als je er over wilt discussieren.
* Het zich niet verplaatsen in de vragensteller maar alleen hun eigen sitatie als referentie kunnen nemen waarmee de vragensteller niet geholpen is. (Waaronder het continu aandringen op minder bagage)
* Shooting the Messenger (http://nl.wikipedia.org/wiki/Shooting_the_messenger): "het uithalen naar de (onschuldige) brenger van slecht nieuws".