Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avaghon,VSF of Santos - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Avaghon,VSF of Santos

143 berichten
Hang er maar eens 25kg bagage aan, dan voel je de verschillen veel duidelijker.
Wel een langere testrit maken en het liefst ook even het onverharde op.

Ik kan je mijn mening wel geven en die heb je deels al in mijn artikelen kunnen lezen, maar dat zegt niet genoeg over wat jij zelf fijn zult vinden.
Mijn testverslag van de VSF heb je net gelezen en de Santos die ik in dat verslag aanhaal kan je hier meer over lezen: http://www.sintchristophorus.nl/test-sa ... u-special/
steemsh schreef:Maak een lijstje me aspecten die voor jou van belang zijn, geef elke fiets punten, 1, 2 of 3. Geef die aspecten die extra belangrijk zijn voor jou nog een extra weging, bv prijskaartje weeg je 3 maal mee
Leuk systeem, en ik wil daar nog aan toevoegen dat het uiteindelijk best op kleine dingetjes aan kan komen als de 'grote dingen' gelijk scoren. Bij een soortgelijke keuze vond ik zelf de Santos Travelmaster veel minder lekker rijden dan de Avaghon en de Snel Savanne (ook op mijn lijstje), dus die viel af maar uit de andere twee kon ik niet kiezen. Uiteindelijk pakten dingen als levertijd, bedrading van de verlichting door het frame en prijs voordeliger uit voor de Avaghon. Waarbij prijsverschil trouwens geen enkele rol gespeeld zou hebben als ik de ene fiets duidelijker beter dan de andere gevonden zou hebben in rijgedrag oid. Dat ik voor de Avaghon naar Wageningen moest vanuit omgeving Rotterdam vond ik ook geen punt; één keer opmeten en samenstellen, één keer afhalen en één keer terug voor een servicebeurt. Wie het onderhoud niet zelf doet en geen betrouwbare fietsenmaker in de buurt heeft, denkt daar misschien anders over.

Overigens kan ik over het comfort van de Avaghon nog zeggen dat je er ook niet op moet fietsen met de BMI van Ave Gone en minder dan 30 kg bagage. ;)

Succes met de keuze,

Carl
dank je Carl voor reactie.
Ik zal er uiteindelijk door het jaar heen vaker zonder bagage dan met op gaan rijden. Dat maakt het niet eenvoudiger nu ik de bagage verhalen en bijbehorend rijgedrag meeneem.
Volgende week hak ik de knoop door, je hoort ervan.
met groet,
Ber
Dank je Michiel,
testverslag over Santos geeft meer duidelijkheid over karakter van frame. Ik kan weer verder zo.
Ber schreef:Ik zal er uiteindelijk door het jaar heen vaker zonder bagage dan met op gaan rijden. Dat maakt het niet eenvoudiger nu ik de bagage verhalen en bijbehorend rijgedrag meeneem.
Ik doe het wel hoor, zonder bagage op mijn Avaghon. Dat kan natuurlijk ook gewoon. Maar het valt me altijd weer op dat hij nóg lekkerder rijdt als de Ortliebs eraan hangen. Daarom zit ik vrolijker op mijn fiets wanneer ik op vakantie ga dan als ik naar mijn werk rijd. ;)

Carl
Christophorus schreef:Hang er maar eens 25kg bagage aan, dan voel je de verschillen veel duidelijker.
Wel een langere testrit maken en het liefst ook even het onverharde op.
En kasseien!
Michiel wat is eigelijk je lengte en welke maat TX400 heb je getest?
Mijn T400 (53cm) bevalt me namelijk wel.
Mijn fiets zat overigens perfect in elkaar toen ik hem ophaalde, maar ik kreeg hem dan ook niet in een doos, maar van een Duitse fietsenmaker die hem zeer vriendelijk aan mij verkocht ook al was het de goedkoopste fiets in zijn grote winkel.
Ik ben 1,88m en weeg 68kg. Bepakking was slechts 20kg. De testfiets was maat 57.

Je kan niet automatisch aannemen dat een grotere fiets slapper is. Vaak is dit in de praktijk het tegenovergestelde, omdat de lengte van de balhoofdbuis heel veel doet voor de torsiestijfheid. Een kleiner frame kan in theorie iets stijver zijn door de kortere boven- en onderbuis, maar het kortere balhoofd doet dat vaak weer teniet.
Een kleiner frame kan in theorie iets stijver zijn door de kortere boven- en onderbuis, maar het kortere balhoofd doet dat vaak weer teniet.
Uit nieuwsgierigheid: hoe dat zo? Een kort buisje vervormt toch minder dan een groter? En een trapezium met langere zijden lijkt me ook niet sterker dan een met korte zijden.
Bij het krachtenspel op het balhoofd werken de voorvork, voorwiel, stuurpen en stuur ook mee als hefbomen en die zijn bij alle maten gelijk.

Het kost met die hefbomen minder kracht om een kort balhoofd (boven- en onderbuis zitten dan dicht bij elkaar) te verdraaien dan een lang balhoofd (boven- en onderbuis zitten verder van elkaar).

Neem maar eens een bezemsteel in je handen, met je armen recht vooruit en vraag iemand om kracht uit te oefenen op het uiteinde van de steel.
De afstand tussen je handen is de lengte van het balhoofd, je armen zijn de onder- en bovenbuis.
Plaats eerst je handen in het midden dicht bij elkaar en je zal merken dat het de persoon weinig kracht kost om de bezemsteel te draaien.
Plaats daarna je handen verder uit elkaar en je zal merken dat je nu veel beter weerstand kan bieden tegen het draaien van de bezemsteel.
Ave Gone schreef:Mijn T400 (53cm) bevalt me namelijk wel. Hij is inderdaad niet héél stijf maar ook met 30 kg bagage voldoende stijf én zowel met bagage en zonder bagage juist mijn meest comfortabele fiets. Zijn de frames veranderd?
Ik zie op je site dat jij met Schwalbe Marathon rijdt i.p.v. de Mondials op de testfiets. Dat maakt heel veel verschil, vandaar mijn advies in het artikel om de Mondials te vervangen voor Almotions of Big Bens.
Ik moet steeds aan prinsessen en erwten denken als het over stijfheid gaat.
Hebben daar meer mensen last van?
kan weg
Ave Gone schreef:
Marko schreef:Ik moet steeds aan prinsessen en erwten denken als het over stijfheid gaat. Hebben daar meer mensen last van?
Als je ooit op vakantie bent gegaan met een echt te slappe fiets heb je daarna echt een hekel aan die fiets hoor! Het is geen pretje om de hele dag bezig te zijn het gezwabber van zo'n ding te bedwingen.
Been there, done that. en het is inderdaad bijzonder onaangenaam en met momenten kan het onveilig zijn.
Mijn fiets heeft wat bij IDworx een "klassieke framegeometrie" heet. Het is een doodgewone MTB van 330 euro met een supergoedkope verende voorvork. Hij sjimmiet alleen als het zwaartepunt van m'n voortasjes te ver uit de hartlijn van de voorvork komt te liggen.
Meestal sjor ik dan het balhoofd wat vaster, want dat is minder gedoe.
Ave Gone schreef:Toch waren vrijwel alle (tientallen) fietsers die ik ooit sprak over shimmiënde fietsen relatief grote mannen met grote fietsen met vrij lange balhoofdbuizen. Je redenering lijkt te staan als een huis maar ergens zijn we er kennelijk nog steeds niet uit hoe het allemaal zit.
Grappig dat je totaalgewicht maar 103 kilo was. Ik fiets meestal met 130 kilo.
Bij gegroeide mannen (lengte en/of breedte) op gegroeide fietsen gaat het inderdaad nog niet altijd goed. Daar gaat het weer op andere punten mis, want een fiets bestaat natuurlijk uit meer dan alleen een balhoofdbuis. Idealiter zouden de diameters van de buizen en eventueel de wanddikte mee moeten groeien met de lengte, want grotere rijders zijn ook zwaarder, maar er zijn maar heel weinig fietsmerken die dit doen.
Marko schreef:Meestal sjor ik dan het balhoofd wat vaster, want dat is minder gedoe.
Maar heel slecht voor je lager.
Ik rijdt zelf op een TX 400 Deore XT. Dus voor wat betreft de ervaringen met de chainglider kan ik niets over zeggen. Deze zit er bij mij namelijk niet op :).

Voor wat betreft afmontage, is dit bij de VSF fietsen erg beperkt. Aanschaf bij een gerenommeerd dealer maakt daarin mogelijk iets verschil. Maar toch altijd nog zijn er enkele hekele puntjes welk ik zelf heb moeten aanpassen. Het probleem met aanlopen van de spatborden welk Michiel beschrijft in het review is daar één van.

Zelf heb ik enkele mm's aan ruimte weten te winnen door de spatborden qua afstand boven, voor, en achter t.o.v. de band gelijk te stellen. Hierdoor is rijden op doorsnee bospaden en blubber nu eigenlijk niet langer een issue. Enkel de echt dikke drek loopt nu nog aan, maar is eigenlijk wel te verwachten bij een regulier spatbord.

Schwalbe Mondials rijden inderdaad vrij zwaar. Maar voor een expedition fiets is het eigenlijk één van de weinige banden welk je er op zou mogen verwachten. Wil je het niet voor expedition doeleinden gebruiken, dan is uiteraard een ander setje banden er snel genoeg onder gezet. Of het financieel aantrekkelijk is, dat is uiteraard een tweede. Maar dat geldt uiteraard ook voor de overige merken. Kijk welk totaal plaatje je specifieke eis het best beantwoord.

Maar bijv. de ervaring van Michiel om met het bovenlijf te moeten werken om de fiets in bedwang te houden op gravel, het gevoel van zwabberende tassen, etc. Ik kan mij daar totaal niet in vinden. Bij het lezen van de review kwam bij mij dan ook de vraag naar boven, hebben wij op dezelfde fiets gereden? Ik heb de 2013 editie. Maar kan mij niet voorstellen dat de TX400 in 2014 dusdanig veel veranderd is. Kijkende naar de specs list iig niet.

Overigens, mijn fietsbel heeft nog geen enkel afgebladderd stukje na ruim 7000 km op de fiets ;).

Ik denk dat het weer eens goed laat zien hoe persoonlijk dit soort productreviews eigenlijk zijn. En hoe weinig waarde de meer subjectieve opmerkingen hebben in de overweging om wel of niet zelf tot aanschaf van de in dit geval betreffende fiets over te gaan.
stef.l schreef:Ik denk dat het weer eens goed laat zien hoe persoonlijk dit soort productreviews eigenlijk zijn. En hoe weinig waarde de meer subjectieve opmerkingen hebben in de overweging om wel of niet zelf tot aanschaf van de in dit geval betreffende fiets over te gaan.
Klopt, daarom ook mijn dringende advies om zelf vergelijkende proefritten met bepakking te gaan maken. Mijn ervaringen, rijstijl en geliefde soort paadjes zijn niet gelijk aan die van een ander.
Christophorus schreef:
stef.l schreef:Ik denk dat het weer eens goed laat zien hoe persoonlijk dit soort product reviews eigenlijk zijn. En hoe weinig waarde de meer subjectieve opmerkingen hebben in de overweging om wel of niet zelf tot aanschaf van de in dit geval betreffende fiets over te gaan.
Klopt, daarom ook mijn dringende advies om zelf vergelijkende proefritten met bepakking te gaan maken. Mijn ervaringen, rijstijl en geliefde soort paadjes zijn niet gelijk aan die van een ander.
En laat dan de testfiets er wel eentje zijn van een maat die bij jou past en afgesteld is aan jou persoonlijke zithouding.
Overigens zijn de meeste "testverslagen" van het type "mening beschrijving". Test criteria, testomgeving, testomstandigheden etc moeten vooraf vastgelegd zijn en representatief voor het artikel wat getest wordt etc. Uiteindelijk wordt het "gevoel" wat je bij een artikel krijgt niet methodisch getest en blijkt dat nou net voor de meeste consumenten de reden tot aankoop te zijn. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Testen_(software) Zowel voor software als voor andere artikelen. Een fietsband binnen testen op een stalen rol is naar mijn mening niet representatief.)