door
Wim » zo 16 nov, 2014 09:47
In de luwte van de stad is een fiets zonder versnellingen en gewoon een terugtraprem wel prima, en lekker simpel. Buiten de stad is een lichter verzet om tegen de wind in te fietsen of langzamer te gaan over slecht wegdek wel erg fijn. Dat kan met een 3 speed (met of zonder terugtrap rem), of met deze interessante Automatix 2 speed van Sram. Er is ook zoiets waarbij je zelf schakelt door terug te trappen, maar dan moet je elke keer als je geremd hebt weer het juiste verzet kiezen. Dat went, maar ideaal is anders. Kortom, die Automatix lijkt me wel wat, maar de instelling van het schakelpunt is dus wel van belang.
Wat heeft een woon werk fiets verder nodig? Ik zeg dit omdat de fixie/singlespeed mode uit Californie is over komen waaien, en zoals we allemaal weten: 'it never rains in California.' Je hebt dus spatborden nodig, en ook wat bredere banden opdat je niet gelijk onderuit gaat op natte klinkers. Tot slot heb je verlichting nodig, en een lichte bagagedrager. Op die kant en klare mode fietsjes heb je dit allemaal niet, en zal het niet gaan.
De enige oplossing die ik weet is beginnen met een bruikbaar frame, en er dan de goede onderdelen op laten zetten door een echte fietsenmaker. Mijn suggestie:
Frame: Surly Cross Check. semi horizontale 132 mm padden dus net bruikbaar (je kunt de ketting spannen) met fixie naaf of zoiets als de Automatix. Oogjes voor drager en spatborden, en ruimte voor 37 mm banden. Een kettingschermpje valt er vast ook wel op te knutselen.
Wielen/naven: automatix achternaaf en Shimano DH72 naafdynamo
Spatborden: SKS, of Gilles Berthoud als het heel chique moet.
Drager: Tubus Vega
Remmen: ik zou toch wel graag handremmen hebben. De simpelste oplossing is ipv de genoemde mooie naafdynamo een goedkope Shimano naafdynamo met rollerbrake te monteren. Helaas geeft dat meer weerstand en gaat het minder lang mee. Zelf zou ik gaan voor een stel Magura hydraulische velgremmen, of voor de looks gewoon een stel nette cantilevers of V-brakes, eventueel alleen voor.
Stuur, stuurpen, zadelpen, zadel etc naar eigen keuze. Nitto heeft heel mooi spul, maar het kan ook goedkoper.
Als je genoeg krijgt van die fixie of automatix naaf kun je er later probleemloos een 8 speed in laten monteren, of er een fiets met derailleurversnelling van laten maken om met niet al te veel bagage kampeervakanties te doen.
Waar laat je dit maken? Bij Singlespeed.nl of m-gineering.nl kan het vast wel. Elders misschen ook als je een echte goede fietsenmaker hebt die hier ook zin in heeft (bestaan die nog?).