Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn er geen kwalitatief goede fietsen met maar 1versnelling - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zijn er geen kwalitatief goede fietsen met maar 1versnelling

Otis schreef:
lennart schreef:optie voor in je lijstje:
http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/ci ... three_blx/#
en ook in die van mij...
Dat ziet er zeker interessant uit. Daar ga ik me eens in verdiepen. Ook in de riem.
Die optie is zeker aan te bevelen. Duo speed is de oplossing om flexibel te blijven fietsen bij grote verschillen in windkracht. Ik heb jaren woon/werk gefiets op een single speed stadfiets, 11 km door de polder en langs het Wolderwijd, en moest het verzet aanpassen aan windkracht 4 tegen. 70% van de tijd trapte ik een te licht en soms met veel te licht verzet.
Ook wisselde ik het kleine tandwiel voor het winterverzet. Koude lucht is zwaarder en geeft meer weerstand. Als je niet soepel meer kunt fietsen en je trapvermogen niet goed kunt benutten, kun je je knieën te zwaar belasten.

Piet.
In de luwte van de stad is een fiets zonder versnellingen en gewoon een terugtraprem wel prima, en lekker simpel. Buiten de stad is een lichter verzet om tegen de wind in te fietsen of langzamer te gaan over slecht wegdek wel erg fijn. Dat kan met een 3 speed (met of zonder terugtrap rem), of met deze interessante Automatix 2 speed van Sram. Er is ook zoiets waarbij je zelf schakelt door terug te trappen, maar dan moet je elke keer als je geremd hebt weer het juiste verzet kiezen. Dat went, maar ideaal is anders. Kortom, die Automatix lijkt me wel wat, maar de instelling van het schakelpunt is dus wel van belang.
Wat heeft een woon werk fiets verder nodig? Ik zeg dit omdat de fixie/singlespeed mode uit Californie is over komen waaien, en zoals we allemaal weten: 'it never rains in California.' Je hebt dus spatborden nodig, en ook wat bredere banden opdat je niet gelijk onderuit gaat op natte klinkers. Tot slot heb je verlichting nodig, en een lichte bagagedrager. Op die kant en klare mode fietsjes heb je dit allemaal niet, en zal het niet gaan.
De enige oplossing die ik weet is beginnen met een bruikbaar frame, en er dan de goede onderdelen op laten zetten door een echte fietsenmaker. Mijn suggestie:

Frame: Surly Cross Check. semi horizontale 132 mm padden dus net bruikbaar (je kunt de ketting spannen) met fixie naaf of zoiets als de Automatix. Oogjes voor drager en spatborden, en ruimte voor 37 mm banden. Een kettingschermpje valt er vast ook wel op te knutselen.
Wielen/naven: automatix achternaaf en Shimano DH72 naafdynamo
Spatborden: SKS, of Gilles Berthoud als het heel chique moet.
Drager: Tubus Vega
Remmen: ik zou toch wel graag handremmen hebben. De simpelste oplossing is ipv de genoemde mooie naafdynamo een goedkope Shimano naafdynamo met rollerbrake te monteren. Helaas geeft dat meer weerstand en gaat het minder lang mee. Zelf zou ik gaan voor een stel Magura hydraulische velgremmen, of voor de looks gewoon een stel nette cantilevers of V-brakes, eventueel alleen voor.
Stuur, stuurpen, zadelpen, zadel etc naar eigen keuze. Nitto heeft heel mooi spul, maar het kan ook goedkoper.

Als je genoeg krijgt van die fixie of automatix naaf kun je er later probleemloos een 8 speed in laten monteren, of er een fiets met derailleurversnelling van laten maken om met niet al te veel bagage kampeervakanties te doen.

Waar laat je dit maken? Bij Singlespeed.nl of m-gineering.nl kan het vast wel. Elders misschen ook als je een echte goede fietsenmaker hebt die hier ook zin in heeft (bestaan die nog?).
Wim schreef:[…] de fixie/singlespeed mode uit Californie is over komen waaien, en zoals we allemaal weten: 'it never rains in California.'
New York.
Daar evenmin (heb er vlak bij gewoond). Er valt twee keer zoveel regen als in Nederland, maar alles valt in een paar heel grote buien. Het duurde even voordat ik door had waarom niemand daar de moeite nam spatborden te monteren: het was niet nodig. Overigens heb ik nooit begrepen waarom mensen in New York met smalle bandjes willen rijden. Het wegdek is onwaarschijnlijk slecht.
Wat me opvalt is dan veel van die kant en klaar singlespeed fietsen vreemde velgen hebben. V-rims noemen ze dat volgens mij.

Zie er het nut niet van in. Ze zien er fragiel uit, maar je zal er wel gewoon 36 spaaks wielen in kunnen zetten lijkt mij.
Die zijn juist extra stijf en sterk. Bovendien vallen ze als je fel groene of zo neemt extra op :D . Gewone velgen passen natuurlijk ook. Onderdeel van deze mode is natuurlijk dat je met smalle bandjes op slechte stadswegen fietst. Dat is een grote belasting voor jezelf en voor de fiets. De slimme oplossing is wat bredere banden te kiezen, maar dat paste niet in die oude stalen raceframes die oorspronkelijk als donoren voor de mode gebruikt werden. Daar komt bij dat singlespeed fietsen natuurlijk sterk overeen komen met baanfietsen en daar hebben die hoge velgen wel nut omdat ze net wat strakker sturen en minder luchtweerstand geven. Wat is er cooler dan met een baan fiets op de weg rijden?
Wim schreef:Die zijn juist extra stijf en sterk. Bovendien vallen ze als je fel groene of zo neemt extra op :D . Gewone velgen passen natuurlijk ook. Onderdeel van deze mode is natuurlijk dat je met smalle bandjes op slechte stadswegen fietst. Dat is een grote belasting voor jezelf en voor de fiets. De slimme oplossing is wat bredere banden te kiezen, maar dat paste niet in die oude stalen raceframes die oorspronkelijk als donoren voor de mode gebruikt werden.
Extra sterk? Waarom zie je ze dan nooit op trekking fietsen? Ze hebben vaak ook maar hooguit 28 spaken.
Er zit gewoon meer materiaal in. Zo extreem zie je dat niet op vakantiefietsen, maar half hoge velgen zijn niet ongebruikelijk.
Waaro zou je een singlespeed willen? Ik zie meer nadelen dan voordelen :shock:
Zijwind is met hogere velgen natuurlijk weer minder prettig, en dat is iets dat je in het velodroom niet snel tegenkomt, maar op een reisfiets weer wel.

Ik heb op mijn brevettenfiets (36-spaaks) Rigida DP-18 velgen zitten, die zijn niet héél diep, maar wel behoorlijk dieper dan "normale" velgen. Vanwege de stevigheid (nodig met mijn lichaamsgewicht).
De nadelen van singlespeed zijn evident. De voordelen: iets minder weerstand, lichter, simpeler, minder onderhoud. Ik gebruik mijn stadsfiets bijvoorbeeld echt alleen in de stad, en dan zou het best kunnen, zeker met een lichte snelle fiets waarbij je wat makkelijker even extra kracht zet. Op mijn oude (1988) Koga stadsfiets met 6 derailleur versnellingen gebruik ik ook alleen maar de lichtste twee (de rest is idioot zwaar met het grote voorblad dat er standaard op zat).
Ik woon momenteel in Bonn, en gebruik daar een geleende Nederlandse stadsfiets met 3 vesnellingen en - op zijn Duits - een terugtraprem. De combinatie versnellingsnaaf en terugtraprem vind ik erg zompig, maar goed. Het zwaarste verzet gebruik ik nooit, en het verschil tussen het lichtste en het middelste is mij net wat te groot. Bonn is (precies tot waar ik woon) tamelijk vlak, dat wel. Maar meer zul je in Nederland nauwelijks tegenkomen.
Wim schreef:De slimme oplossing is wat bredere banden te kiezen, maar dat paste niet in die oude stalen raceframes die oorspronkelijk als donoren voor de mode gebruikt werden.
Dat vind ik dan weer een groot nadeel aan al die aangeboden singlespeed fietsen, er passen nooit brede banden onder.
Voor mij zou de ideale singlespeed immers zijn: licht frame, brede banden, twee velgremmen (liefst hydraulisch of V-brakes) en/of schijfremmen, makkelijk kettingspansysteem (excentrische trapas) en voor de rest erg sober gebouwd (geen vaste verlichting, geen bagagedrager, ...). En dat alles natuurlijk tegen een redelijke prijs.
Spijtig genoeg ben ik nog nergens (ook niet in al die voorbeelden die hierboven gegeven zijn) zo'n fiets tegen gekomen.
Wim schreef: Frame: Surly Cross Check. semi horizontale 132 mm padden dus net bruikbaar (je kunt de ketting spannen) met fixie naaf of zoiets als de Automatix. Oogjes voor drager en spatborden, en ruimte voor 37 mm banden. Een kettingschermpje valt er vast ook wel op te knutselen.
Wielen/naven: automatix achternaaf en Shimano DH72 naafdynamo
Spatborden: SKS, of Gilles Berthoud als het heel chique moet.
Drager: Tubus Vega
Remmen: ik zou toch wel graag handremmen hebben. De simpelste oplossing is ipv de genoemde mooie naafdynamo een goedkope Shimano naafdynamo met rollerbrake te monteren. Helaas geeft dat meer weerstand en gaat het minder lang mee. Zelf zou ik gaan voor een stel Magura hydraulische velgremmen, of voor de looks gewoon een stel nette cantilevers of V-brakes, eventueel alleen voor.
Stuur, stuurpen, zadelpen, zadel etc naar eigen keuze. Nitto heeft heel mooi spul, maar het kan ook goedkoper.
Wim,
Hier word ik heel vrolijk van.
Heb je een idee (ruwe schatting) van de prijs?
In oude stalen raceframes passen juist bredere banden. Ik heb mijn eerste racefiets, een Miyata Cycles uit de vroege jaren tachtig, omgebouwd naar een singlespeed met spatborden en 32 mm banden en er is ruimte voor 37. Is breed zat voor de stad. Wind is nooit een probleem, ook niet als ik buiten de stad moet zijn. Maar we weten volgens mij helemaal niet hoe ver het woon-werk van Otis is.

Ik bouw mijn atb in de herfst altijd om naar singlespeed. Toen ik dat voor het eerst deed was dat voor mij niet minder dan een openbaring. Ook technische stukken met korte steile klimmetjes en veel draaien en keren gaan gewoon prima op hetzelfde verzet. Voor de wind aan is je traptempo wat hoger, tegen de wind in stoemp je wat meer, maakt allemaal niet uit. Daarmee sloop je echt je knieën niet, zoals hier mensen willen doen geloven. In die singlespeed set up maak ik in de winter wekelijks tochten in veld en bos van een uur of vier. Heerlijk. Singlespeed rij ik er nog steeds gasten uit die wel tientallen versnellingen bij zich hebben. Voor mij verhoogt ss gewoon de fun-factor van het fietsen: hier in het noorden heb je al die versnellingen helemaal niet nodig, en dat geldt voor de meeste delen van Nederland.

Let wel: als ik het heuvelachtige buitenland opzoek, maak ik de atb wel degelijk 2x10, dus het is niet zo dat ik een ss-fundamentalist ben.

Een extra voordeel van singlespeed is dat ss-voorbladen en -kransjes langere tanden hebben en dikker zijn. Het gaat gewoon veel langer mee. En singlespeed is geen beperking, maar een verrijking. Da's ook een voordeel. :wink:
Ik heb de prijs net even zitten uitrekenen. Ik kwam uit op iets van 1300-1500 euro. Dat is een ruwe schatting, en er kan misschien hier en daar nog wel iets bezuinigd worden. Al met al dus niet heel weinig, maar dan heb je ook een fiets met handgebouwde wielen en echt goede onderdelen. Kortom, een heel andere kwaliteitsklasse dan de standaard rommel van Gazelle, Batavus en Giant voor zo'n 800 euro. Een Fahradmanufaktur met naafversnelling kopen en er bijvoorbeeld een Automatix wiel in laten zetten is goedkoper, maar minder leuk.
dik5 schreef:Waaro zou je een singlespeed willen? Ik zie meer nadelen dan voordelen :shock:
Nadelen? Minder verzetten. Wat zijn nog meer de nadelen?

Voordelen:
- minder weerstand
- minder slijtage-ondelen
- minder schoonmaakwerk
- terugtraprem
Stalen raceframes waar 57 mm remmen en dus brede banden in passen zijn inmiddels wel echt oud (ik heb er nog een, zelfs met 27 inch etrto 630 wielen...). En dan nog heb je het meestal over niet meer dan 32 mm. Dat vind ik nog steeds wat smal.
Wim schreef:Ik heb de prijs net even zitten uitrekenen. Ik kwam uit op iets van 1300-1500 euro. Dat is een ruwe schatting, en er kan misschien hier en daar nog wel iets bezuinigd worden. Al met al dus niet heel weinig, maar dan heb je ook een fiets met handgebouwde wielen en echt goede onderdelen. Kortom, een heel andere kwaliteitsklasse dan de standaard rommel van Gazelle, Batavus en Giant voor zo'n 800 euro. Een Fahradmanufaktur met naafversnelling kopen en er bijvoorbeeld een Automatix wiel in laten zetten is goedkoper, maar minder leuk.
Is die prijs inclusief assemblage?

En hoe denk jij over de eerder in dit topic genoemde Dublin Three met aandrijfriem en automatix?
Als je minder slijtage wilt hebben moet je er wel een gesloten kettingkast op zetten.
Ik wil overigens wel per se bredere banden i.v.m. comfort. Minimaal 40-722. Meestal past dat wel, maar dan is er geen spatbord meer te monteren.

Of het zit zo strak dat wanneer er wat opgehard modder onder je spatbord zit, dat de boel dan al weer aanloopt.