Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deore of XT? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Deore of XT?

Ik ken toch aardig wat leden van deze vereniging die met een deore afgemonteerde fiets de halve wereld meerdere malen hebben befietst en best wel af en toe klachten hadden, maar nooit over de deore-onderdelen.
Een vriend van mij is in 364 dagen met een grotendeels Deore afgemonteerde fiets van Sydney naar Amsterdam gefietst. Ruim 28.000 km. Naven en trapas nog helemaal goed. Natuurlijk wel een keer de ketting en cassette vervangen en bij thuiskomst ook de voorbladen.

De meest gevoelige XT-onderdelen welke altijd sneller aan vervanging toe zijn dan Deore of SLX zijn:
- Cassette
- Ketting
- Voorbladen
- Freewheel Body
- Trapaslagers

Zoals hierboven al genoemd, is het verstandig om niet voor de Hollowtech crankstellen te gaan, want die lagers slijten erg snel. Het is beter om een non-series of Alivio crankstel met geïntegreerd lager, stalen as en stalen bladen te monteren.

Cassette kan van meerdere merken afkomstig zijn, maar voor een optimaal schakelgedrag is Shimano's eigen HG70-cassette vaak wel het best. Onderdelenmerken als bijvoorbeeld BBB kunnen qua toleranties net iets afwijken.

Ketting: KMC is sterk aan te raden

Ik zou niet op de naven bezuinigen en voor LX of SLX gaan. XT met aluminium assen raad ik niet aan. Andere meer gespecialiseerde merken maken ook topspul met industrielagers.
Christophorus schreef:De meest gevoelige XT-onderdelen welke altijd sneller aan vervanging toe zijn dan Deore of SLX zijn:
- Cassette
- Ketting
- Voorbladen
...
Dat lijkt mij sterk, juist voor die onderdelen. Deore komt namelijk met HG50-serie ketting/cassette/voorbladen, en Deore XT met HG90 serie onderdelen, die hebben een hogere hardheid, en zijn in de praktijk toch meestal echt slijtvaster.
HG70 is toch eigenlijk wel de minimale norm voor niet strikt zondagsrijders dacht ik.
YES! In dat geval kan ik met mijn cassette ook op andere weekdagen de weg op!
HG81 [SLX] cassette in combi met een XT ketting gaat minstens net zo lang mee als Deore en schakelt duidelijk beter.

Kost wat meer maar als je van actief fietsen en klimmen houd heb je er zeker meer plezier van.

Als je een oude XT groep vergelijkt met een nieuwe Deore lijkt er weinig verschil maar van het zelfde jaartal merk je zeker verschil [behalve de nieuwere XT naven, die zijn slecht]
Het is volgens mij toch ook een hardnekkige illusie (waar sommigen gelukkig reeds op wezen) dat een 'hogere groep' ook altijd duurzamer is. Die hogere groepen zijn helemaal niet ontwikkeld op (onderhoudsarme) duurzaamheid maar worden ontwikkeld gericht op beperkt gewicht, snelle reactie, betrouwbaarheid tijdens een rit, ...

De echte topgroepen zijn gericht op mensen wiens fiets na elke rit een uitgebreide poetsbeurt krijgt, zo nodig uit elkaar wordt gehaald, helemaal gereviseerd wordt, ...
En hoewel die mensen meestal heel wat kilometers op een jaar doen, rijden ze zelden jaren met dezelfde onderdelen.
Dank voor jullie reacties. Heb inmiddels met Chris van Synusfietsen.nl nadere specificaties voor de fiets besproken. We gaan uit van een SLX-groep. We gaan Rolf Prima wielen gebruiken met schijfremmen (TRP Spyre Disc). Op mijn racefietsen gebruik ik al twee jaar Rolf wielen; nog steeds superstrak en soepel (en mooi!).
Qua kleur denken we nu aan karmijnrood.
De droom krijgt langzamerhand vorm!
Heel eerlijk gezegd vind ik zulke boutique wielen zonde van het geld. Voor zulk geld koop je ook een Rohloff naaf. Bovendien zijn de onderdelen niet standaard, en dat kan vervelend zijn als je ver weg bent. Waarom wil je trouwens een rvs frame? RVS is als staal zeker inferieur aan de klassieke buizensets waar maatfietsen van gebouwd worden. Onbehandeld is het mooi om te zien, dat is waar.
Klinkt wel goed Harry, ben natuurlijk benieuwd naar de fotos als het projekt klaar is. keertje wat anders dan de standaard rohloffidworkxdurfalleenstaalmagurabrooksmeuk. SLX is gewoon een goede keuze, zeer robuust (automobielproof) en soepel schakelen.
Kies je voor de dubbel of de triple?(*)



(*) nee dit gaat niet over bier....
Nou, Nobbiomatic en Eric op de Fiets: ik zal eens zien wat ik kan doen met foto's tzt. Het wordt een triple: ik wil maximale variatie en een klein verzet hebben omdat we op grote hoogten gaan fietsen
Christophorus schreef: Ik zou niet op de naven bezuinigen en voor LX of SLX gaan. XT met aluminium assen raad ik niet aan. Andere meer gespecialiseerde merken maken ook topspul met industrielagers.
En uit een eerder draadje:
Ave Gone schreef:
OmeGerrit schreef:
BertjeConti schreef:de vorig jaar aangeschafte deore XT FH-T780, deze heb ik destijds gekozen voor zijn oversized as diameter.
Ik wilde nog zeggen Brace-Brace-Brace maar ik ben al (veel) te laat.
Ik snap wat je bedoelt OmeGerrit, maar een beetje inhoudelijk reageren mag wel.
Ik zal me beperken tot een quoot van Wim, van alweer jaren geleden:
Wim schreef:De oude XT naven waren goed, maar de nieuwe hebben lichtere dikkere alu assen. Daardoor is er minder plek voor de kogeltjes, en die zijn dus kleiner en veel zwakker. LX is nu het beste wat je kunt kopen in het betaalbare segment. Wil je nog beter dan zit je nu vast aan echt dure naven als van Huegi, Phil Wood of White Industries.
Wim
Gewaarschuwd door berichtjes als hierboven ben ik laatst voor alle zekerheid eens gaan kijken wat voor naaf er op het achterwiel zit dat ik in 2012 bij een bekende vakantiefietsendealer op mijn Santos (die ik daar in 2008 gekocht had) heb laten zetten. Ik was er tot dan toe in goed vertrouwen van uitgegaan dat dit wiel dezelfde kwaliteit zou hebben als het originele wiel, maar tot mijn schrik bleek er toch zo'n nieuw type XT-naaf (de FH-T780) op te zitten!
Inmiddels heb ik er wel zonder problemen 11.000 km mee gefietst. Ik wilde nu weten of deze naaf zijn beste tijd inmiddels wel heeft gehad of dat er een redelijke kans is dat ik er nog een paar jaar mee kan fietsen en de naaf pas hoef te vervangen als ook de velgen versleten zijn. Op deze vraag kreeg ik van de dealer geen bevredigend antwoord. Volgens hem gebruikt Shimano pas sinds een jaar aluminiumnaven in de XT-asjes. Ook op de website van zijn winkel is te lezen dat de XT-naven pas sinds kort niet goed meer zijn:

Alivio = mmmm
Deore = goed (pakweg € 200,- goedkoper dan LX)
LX = beter (pakweg € 200,- goedkoper dan XT)
SLX = qua niveau gelijk aan LX
XT = best, op de naven na dan (vanaf 2014)

Op mijn naaf uit 2012 zit echter wel degelijk zo'n extra dik aluminiumasje zonder schroefdraad. En teruglezend op dit forum zie ik dat er 5 jaar geleden al voor deze naven werd gewaarschuwd:
Wim schreef:Deze observatie (nieuwe XT achternaaf niet meer geschikt) verdient het wel met vette letters op het forum te staan. Shimano trekt hiermee de eerdere lijn door (ook de moderne cranks zijn eigenlijk minder geschikt voor zwaar gebruik).
Wim
Ik krijg nu toch sterk de indruk dat, wat de XT-naven betreft, het kwartje bij deze dealer wel erg laat gevallen is. Of heb ik zelf iets gemist? Zijn de XT-naven sinds een jaar nog minder duurzaam geworden dan ze al waren?
De XT naven geven al jaren problemen, t is niet direct deas maar de kleine kogels die t niet aan kunnen.

Zou zelf de boel uit elkaar halen, schoonmaken en de kogels vervangen en monteren met goed teflon vet zo als van finishline als je nog zo lang mogelijk met je huidige wiel wil doen en dat dan elke zeg 5000km.
Bedankt voor de tip.
Ik gebruik voor kogellagers kogellagervet. Het potje uit 1980 begint zo langzamerhand op te raken dus ik zal me de komende jaren moeten verdiepen in een nieuw potje :D
Als ik me het goed herrinner was het Marten die er ooit op wees dat teflon vet ongeschikt is voor kogellagers. Het teflon is heel goed om dingen te laten glijden over elkaar, het is echter de bedoeling dat de kogels rollen anders worden ze afgeplat, teflon kan ervoor zorgen dat bij belasting de kogels gaan glijden in plaats van te rollen.

Teflonvet is dus enkel geschikt voor glijverbindingen: kabels, snelkoppelingen en glijlagers die je hier en daar in goedkoper spul aantreft.

Om dezelfde reden uiteraard ook niet geschikt als corrosie bescherming voor stuurpen of zadelpen.
EnriceV schreef:Om dezelfde reden uiteraard ook niet geschikt als corrosie bescherming voor stuurpen of zadelpen.
Dat zou ik niet zo zeggen. Elk vet is beter dan geen vet als het om corrosie gaat. Teflon tast in ieder geval geen andere materialen aan.
't Is ook niet gauw goed hier hè;)!

Maar zo leer je wel het een en ander.
Ave Gone schreef:
EnriceV schreef:Om dezelfde reden uiteraard ook niet geschikt als corrosie bescherming voor stuurpen of zadelpen.
Dat zou ik niet zo zeggen. Elk vet is beter dan geen vet als het om corrosie gaat. Teflon tast in ieder geval geen andere materialen aan.
Ok, je zadelpen is dan niet verroest, maar ze zakt wel langzaam naar beneden. Lijkt toch dat er betere manieren zijn om corrosie tegen te gaan. (Desnoods olijfolie)
EnriceV schreef:Ok, je zadelpen is dan niet verroest, maar ze zakt wel langzaam naar beneden.
Oeps, da's waar ook. Wat is eigelijk het aangewezen spul tegen zakkende zadelpennen?
Langzaam verzandt dit topic in een ander onderwerp:).