Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thule Shield Panniers - Ortlieb & Vaude concurrent - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Thule Shield Panniers - Ortlieb & Vaude concurrent

Christophorus schreef:Ik heb de haken van mijn Ortliebs wel eens aan gort gereden op de rotsen.
Waren dat die grote waar inserts in moeten?
Ik heb als haken voor de Arkels de haken van mijn 20 jaar oude frontrollers gebruikt, want die vind ik beter en steviger dan de nieuwere.
Die Thule mannen zijn niet bepaald achterlijk is mijn ervaring maar het valt me wel op er geen haakje aan de onderkant van de tassen zitten die ik wel op mijn Ortliebtassen heb zitten.
Stekeltje schreef:Die Thule mannen zijn niet bepaald achterlijk is mijn ervaring maar het valt me wel op er geen haakje aan de onderkant van de tassen zitten die ik wel op mijn Ortliebtassen heb zitten.
Als je het artikel goed gelezen hebt, dan weet je dat ze de haak door een magneet vervangen hebben. Verderop in de reacties onder het artikel zie je daar een plaatje van.
Overigens, ik had bij mijn Ortlieb tassen de QL2 ophanging kapot gecrasht. Gebroken kunststof rail. Bij thuiskomst wilde ik een nieuwe bestellen en wat bleek? Ortlieb leverde dat hele ding niet los! Alleen in geval van garantie, maar niet in geval van schade door ongelukjes. Ortlieb Nederland had 'm niet op voorraad en wilde hem na aandringen uiteindelijk wel voor me in Duitsland bestellen. Als ik niet bij een fietsenwinkel had gewerkt, had ik mijn tas dus niet eens kunnen repareren.

Afbeelding

Bij de Vaude tassen, een jaar later, liet 1 van de ophanghaken spontaan los. Schroefje losgetrild. Het metalen plaatje waar het schroefje in hoorde stuiterde over de weg de berm in en ik had erg veel geluk dat ik hem nog terug kon vinden, want anders had ik de haak nooit meer kunnen bevestigen. Ook niet provisorisch. Een paar kilometer verderop gebeurde het weer, maar ditmaal in het hoge gras. Gelukkig weer het onmisbare plaatje teruggevonden. Daarna de haak iedere dag met de hand opnieuw vastgedraaid.

De volgende dag brak de onderste kunststof haak uit de rails. Haak kwijt. Rails kapot. Niet te repareren.

Onderweg reparabel belangrijk? Ja, maar in de praktijk vaak niet mogelijk, dus mijns inziens een non-issue. Doe mij maar liever gewoon een sterk en betrouwbaar systeem.
Ben benieuwd naar je Thule ervaringen en hoop dat in de toekomst de Arkel door je getest gaan worden. Lijkt me wel fijn zo'n lichte tassen. Doch zoals Wim al aangaf zouden ze wel een ietsje groter mogen zijn.
Christophorus schreef:Overigens, ik had bij mijn Ortlieb tassen de QL2 ophanging kapot gecrasht. Gebroken kunststof rail. Bij thuiskomst wilde ik een nieuwe bestellen en wat bleek? Ortlieb leverde dat hele ding niet los!
Bij Rose.nl kun je ze toch gewoon kopen? (www.rose.nl/search/find/?q=ortlieb+rails etc. etc.)
Ave Gone schreef:Bij Rose.nl kun je ze toch gewoon kopen? (http://www.rose.nl/search/find/?q=ortlieb+rails etc. etc.)
Nee helaas. Dat is de QL1 variant. De QL2 rail wordt niet los verkocht, maar omdat ik in een fietsenwinkel werkte wilden ze een uitzondering maken.

Beetje slechte zaak, maar ze gaan er bij Ortlieb niet van uit dat veel mensen valpartijen van ruim drie meter hoogte maken. ;)

Afbeelding
Christophorus schreef:
Ave Gone schreef:Bij Rose.nl kun je ze toch gewoon kopen?
Nee helaas. Dat is de QL1 variant. De QL2 rail wordt niet los verkocht,
Nu ben ik nóg zuiniger op mijn relatief nog lichte, sterke, repareerbare en eenvoudige Ortlieb Classic achtertassen met QL1 !

Bedankt voor de foto. Mocht ik daar komen, dan zal ik alvorens te vallen eerst de achtertassen even naar beneden brengen. ;-)
Ik heb al geruime tijd een Thule Commuter Panier voor de laptop e.d.

http://www.thule.com/nl-nl/nl/products/ ... -pp_100010

Het is geen vakantietas, maar ik kan wel wat zeggen over de sluiting en hoe het werkt in amsterdam met al zijn stoepjes en drempels.

Magneetsluiting:
1. De magneet sluiting werkt op elke drager, je schroeft namelijk een magneetje op je drager.
2. De magneet sluiting is veel simpeler af te stellen dan die haken die net niet lekker zitten met net dat ene type drager.
3. Als je je tas op een andere drager moet meenemen heb je geen last van de haak die weer net niet lekker past.... maar je bent wel je klapper bescherming kwijt.
4. De Magneet op de drager is behoorlijk hufterproof met fietsenrekken.
5. Voor een stads tas is het ontbreken van een haak aan je tas ideaal omdat je niet zit te klooien met een haak die overal aan kan haken.
6. En toch: De magneet sluiting voorkomt klapperen op een afdoende manier... maar ik zou voor een vakantie toch haken willen. Gewoon zekerheid.

Bovensluiting op bagagedrager.
1. Het werkt. Maar hoe dikker de diameter hoe minder sterk het sluit. Geef mij maar Ortlieb, lekker simpel.
2. De verstelling is simpel, maar ik ben al een schroefje kwijt geraakt die bleef loslopen. Door hem op de maximale breedte te zetten heb ik het schroefje niet meer nodig, maar dat is natuurlijk geen ideale oplossing. Dat gezegd hebbende: Ik heb ook een Ortlieb sluiter gesloopt en meerdere Vaude sluitingen (dat laatste zal aan de vorm van mijn drager liggen, mijn ervaringen met Vaudesluitingen zijn slechter dan van de meeste gebruikers).
3. Ik heb al een keer het ijzerdraadje van de handgreep uit zijn groefje getrokken. Was wel met een schroevendraaier te fixen en daarna niet meer gebeurd.
4. Al met al best ok, maar te gimmicky voor echt zwaar werk en niet zeker genoeg

Specifiek voor mijn tas, Het "brievenbusje"om de bovenste haken weg te draaien is elegant voor een office/laptop tas. Voor een vakantietas is het onzin en zit dan ook terecht niet op deze tassen verwerkt.

Voor de rest is Thule gewoon goed spul, de tas zelf heeft zeer intensief gebruik perfect overleeft. Ik sla de bouwkwaliteit minstens zo hoog aan als de Duitse conculega's.

Maar hoe handig ik het systeem ook vind(ideaal voor een business tas, veel beter dan Ortlieb QL3), ik zou het nooit aanraden voor een vakantietas omdat de bovensluiting gewoon teveel issues heeft en te ingewikkeld is. Ik vind de bovensluiting van Ortlieb gewoon de meest simpele die op vrijwel elke drager stevig zit. Zelfs Vaude vind ik op dat punt overengineered.