Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheeftrekken achterwiel tandem - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Scheeftrekken achterwiel tandem

Wim schreef:Zo van een afstand valt er eigenlijk niet veel over te zeggen.
De oplossing moet komen van een vakman
Inderdaad

Vooralsnog even helemaal niet meer op die fiets fietsen.
De tip om niet meer de askoppeling te gebruiken van chariot vind ik niet goed. De askoppeling zet geen krachten op de as: de krachten komen op de pad. Die krachten zijn relatief beperkt wat in tegenstelling tot sommige systemen gebruikt Chariot een bolkoppeling. De kar kan dus geen moment uitoefenen op de koppeling. De wel overdraagbare krachten zijn allemaal georiënteerd in een richting dat je frame ze normaal ook te verwerken krijgt. (voor-achterwaarts gaat zit mooi in de richting van de liggende achtervork en werkt tegensteld aan de kracht die ontstaat bij het trappen; boven-onder zet een extra gewicht op de pad, maar het disselgewicht bij kinderfietskarren is relatief laag)

Het grote voordeel van de askoppeling is dat ze op de as zit. Het achterwiel fungeert als scharnierpunt. Hoe verder je de koppeling van de as verwijdert hoe meer je extra krachtoverbrenging gaat creëren: de kar draait immers om het verschoven scharnierpunt terwijl de fiets draait om het achterwiel. Bovendien kan je beter krachten overbrengen op de achterpad van 4-6 mm dik dan op de liggende achtervork die meestal bestaat uit een dus buisje van 1 of 2 mm wanddikte.
Is toch niet zo moeilijk. Zet je achterwiel los in het frame druk op de bagage drager, kijk of de as boven in beide padden dragen. Je wiel loopt dan aan. Til nu je fiets een paar mm op probeer dat zo verticaal mogelijk te doen. Valt je wiel recht zoek dan verder.
De fiets op de kop, in de padden van de voor-en achtervork iets wat zuiver recht is van ongeveer een meter lang leggen. Ga voor of achter de fiets staan. Kijk over wat je in de padden hebt gelegd moet,bij een frame wat recht is, links en recht even hoog liggen of in lijn liggen.
Een draadeinde is al genoemd, moet je die kopen vind ik ze te duur voor eenmalig gebruik.
Dit heeft allemaal geen zin. Als het het frame is moet er toch een vakman aan te pas komen (laat die vijl maar in de gereedschapskoffer). Als het het wiel/de naaf is is het ook werk voor de vakman.
Bedankt allemaal voor het meedenken!

We hebben vandaag het wiel er helemaal uit gehaald (ik had het eerder alleen losgemaakt) om te kijken of ik er iets aan kon ontdekken. De as is blijkbaar gebroken! Ik ben blij dat het nu duidelijk is en dat er dus waarschijnlijk niks mis is met het frame :)

Afbeelding

kan ik het wiel nu gewoon naar de fietsenmaker brengen en daar een nieuwe as kopen of is het niet zo simpel?

groetjes!
Monica
En zou dat nu door de kar komen of is dit gewoon slijtage/pech?
Monica schreef: We hebben vandaag het wiel er helemaal uit gehaald (ik had het eerder alleen losgemaakt) om te kijken of ik er iets aan kon ontdekken. De as is blijkbaar gebroken! Ik ben blij dat het nu duidelijk is en dat er dus waarschijnlijk niks mis is met het frame :)

Afbeelding

kan ik het wiel nu gewoon naar de fietsenmaker brengen en daar een nieuwe as kopen of is het niet zo simpel?
Goed dat het dat is, het had allemaal veel erger gekund. Een fietsenmaker zou er inderdaad gewoon een nieuwe as in moeten kunnen steken. Misschien best wel een andere fietsenmaker dan de deze:
Monica schreef: Nu denkt de fietsenmaker dat door het trekken van de kar, het gat in het frame waar de as in zit is uitgerekt. Hij denkt dat er niks meer aan te doen is.... :cry:
OK, het was dus inderdaad de as- mooi dat je er niet gelijk de vijl in gezet hebt. Ik weet even niet meer wat voor naaf dit is, maar echt raar is dit nu ook weer niet. Tandems hebben een zwaar leven, en de achterwielen en naven hebben het nog het zwaarst van al (zeker als dit een freewheel naaf is met schroefpignons en geen moderne Shimano stijl cassettenaaf, maar dat weet ik niet). Met de kar heeft het denk ik weinig te maken. Gewoon naar de fietsenmaker terug gaan die dit niet kon bedenken lijkt me geen goed plan. Dit is werk voor de echte vaklui. Die kunnen bekijken of een nieuwe as genoeg is, welke dat dan moet zijn, of dat de hele naaf en dus het hele wiel vervangen moeten worden (als je een nieuw wiel laat bouwen met een nieuwe naaf neem je ook een verse velg). Zulke vaklui kunnen dan ook aan de juiste spullen in de juiste maten komen. Zeker als dit een wat oudere naaf is kunnnen er allerlei compatibiliteitsproblemen komen tussen oude schakelsystemen en uitvalbreedtes en moderne cassette achternaven). In Nederland denk ik dan toch aan Vittorio of m-gineering, in Belgie aan Vlerick. Dit is geen klus voor de fietsenmaker om de hoek.
Dit is geen klus voor de fietsenmaker om de hoek.
Behalve die bij mij om de hoek :) Fietsenmakerij Van Gestel in Eindhoven is dat. Geen idee waar in België je woont, maar deze fietsenmaker oude stijl heeft mij al eens versteld doen staan wat hij voor curiosa op voorraad had liggen, en hoe bereid ze waren me met advies op weg te helpen. Als t wat minder incourant spul is, kan je ook een Shimano Service Center proberen, hier in de buurt was dat Azurri in Waalre (lijkt niet meer zo te zijn - maar dat weerhoudt mij er niet van bij hem langs te gaan), heeft mij ook al menigmaal uit de brand geholpen, zijn er in Belgie vast ook van. Check:

http://www.shimano-benelux.com/publish/ ... cator.html

Moet het natuurlijk wel om Shimano materiaal gaan. Overigens laat je het best het achterwiel uit de tandem, en breng je dat alleen langs (sommige fietsenmakers lijken iets tegen tandems te hebben). Ik weet niet hoe handig jullie zijn, maar dit soort klusje zou ik zelf ook nog wel aan durven, zeker als de fietsenmaker me een beetje op weg helpt. Ik zou sowieso niet alleen de as, maar ook de lagers en conusjes vervangen.

Succes, Roef
Ik heb even beter gekeken op de foto's: het is een Sansin tandemnaaf. Nu lees ik ergens dat die Suntour cassettes gebruikten, en die zijn er eigenlijk niet meer (en niet compatibel met Shimano), maar vermoedelijk maakten ze eerder ook naven met schroefdraad - wie weet. Kortom, tijd voor de vakman en misschien tijd voor een heel nieuw achterwiel. Een naaf repareren waarvoor je geen tandwielen meer kunt kopen is zonde van de moeite.
en misschien tijd voor een heel nieuw achterwiel
En dan kun je meteen overwegen of je daar bijvoorbeeld een sleeprem in laat zetten, of extra/meer spaken (wij hebben 48 spaken en een sleeprem). Je trekt tenslotte best wat extra gewicht mee, en zeker als je heuvel afgaat is dan een sleeprem best prettig. Dat kan je dan weer heel goed bij Vittorio laten doen. Kost wel een duit, maar dan heb je ook wat :)

Roef
Die Arai sleeprem wordt helaas niet meer gemaakt. Ik heb geen idee of Vittorio of iemand anders hem nog heeft. Zoiets was vooral nuttig bij lange afdalingen waarbij gewone remmen/velgen warm lopen.
Niet meer gemaakt? Dat is verrassend... Wim Kok lijkt hem vooralsnog wel te kunnen leveren: http://www.kokfietsen.nl/tandems
@Wim
Op de naaf staat inderdaad sansin sealed bearing system, op de tandwielen (op de grootste) staat wel gewoon shimano. Ik ga er eens over denken of we bij een van de vakmannen geraken. Zoiezo zouden we alleen het wiel kunnen meenemen, want we hebben geen auto, laat staan een dakdrager voor een tandem. De fietsenmaker om de hoek zou dus wel veel makkelijker zijn!

@Roef, wij wonen ten noorden van Antwerpen, dicht bij de Nederlandse grens, niet echt dicht bij Eindhoven dus, maar bedankt voor de tip! Ons achterwiel heeft ook 48 spaken. Over een sleeprem zal ik eens nadenken als we nog eens op fietsvakantie gaan (en er heuvels/bergen aan te pas gaan komen), op dit moment gebruiken we de tandem vooral als praktisch vervoersmiddel :-)
Dan zou Vlerick in de Pinte te doen moeten zijn: http://www.vlerickfietsen.be/ Dat is de Belgische specialist. Is het een cassette naaf of zitten de tandwielen erop geschroefd? Hoeveel versnellingen zijn het?
Dat is inderdaad ewel te doen met alleen het wiel, want die zitten niet ver van het station.

Het zijn 7 versnellingen. Ik weet niet wat je precies bedoelt met cassette naaf of er op geschroefd, maar aan de andere kant van het wiel (de kant waar geen tandwielen zitten) is er wel schroefdraad, dus ik zou denken er op geschroefd?
Nee dat er aan de andere kant een schroefdraad zit zegt niets: die is voor zo'n Arai sleeprem. 7 speed brengt ons ook niet verder, omdat dat nu net het aantal is dat zowel in cassette naaf als opgeschroefd freewheel is gemaakt. Op naar Vlerick zou ik zeggen.
Aan die reeks tussenringen op de foto te zien, is het inderdaad een schroefpion-naaf geweest, en is-dan ook pal naast de rechterconus geknapt, precies daar waar-ie lekker zwaar belast wordt naar het midden toe, met een fikse hefboomwerking.
nog een vraagje... enig idee hoeveel een nieuw wiel zou kosten? dan weet ik wat ik kan verwachten :-)
Marten Gerritsen (M-Gineering) rekent voor het spaken (het werk, dus) tussen de zevenentwintig en drieëndertig Euro, afhankelijk van de opties. Daar komen dan de kosten van naaf, spaken en velg nog bij. Voor de prijzen daarvan zou ik eens wat rondkijken in de diverse webshops. Maar neem je je wiel mee naar een echte, oprechte specialist, dan kan die meteen beoordelen of reparatie (nieuwe as) wellicht een goede oplossing voor jullie is, of wellicht kan de huidige velg overgespaakt worden op een nieuwe naaf. Dat zal nogal wat invloed hebben op de totaalprijs.