Pagina 2 van 2

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: zo 09 nov, 2014 20:42
door JaapG
Alien schreef:Shimano-cassettes koop ik toch echt vanaf minder dan de helft van dat geld, hoor. Maar goed, dat was het punt niet.
Yup, ook net zo roestvast en slijtvast.....Ik zet er altijd de goedkoopste rommel op die ik kan vinden, nog veel goedkoper. Bijkomend voordeel dat het ook niet zo maatvast is.

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: zo 09 nov, 2014 20:44
door JaapG
http://www.miche.it/uploads/pdf/schede- ... te2014.pdf voor een overzicht van de Miche cassette mogelijkheden. Groter dan 29 zul je ergens anders vandaan moeten halen, bijv. Shimano 7-speed kransjes.

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: zo 09 nov, 2014 21:32
door gyorpb
Alien schreef:Maar goed, dat was het punt niet.

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: ma 10 nov, 2014 10:53
door gios
Alien schreef:Shimano-cassettes koop ik toch echt vanaf minder dan de helft van dat geld, hoor. Maar goed, dat was het punt niet.
Van Miche kun je dan weer wel enkele tandwielen vervangen. En dan wordt het weer wel goedkoper.
http://www.ivgeo.nl/miche_miche_tandwiel_achter.htm

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: ma 10 nov, 2014 11:21
door JaapG
Ha, die zijn goedkoop voor losse kransjes. Dank je, had ik zelf nog niet gevonden.

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: ma 10 nov, 2014 13:23
door abre facil
"Zie ik ineens dat Santos de Travelmasters uitrust met 3x10...

Tsja, ze zullen wel met de markt meemoeten. Maar of het positief is? Het luistert allemaal weer wat nauwer en is weer een tikkie kwetsbaarder."
Waarom heeft Santos niet gewoon destijds méér 3x9, of 3x8, of nog beter; de écht onverwoestbare 3x7 duim shifters ingekocht...?

Wellicht heeft Santos dus toch niet zo een vooruitziende blik? (Waar zijn hun stalen frames gebleven...). Nogmaals bewijs dat ook Santos zo een beetje met alle winden meewaait...

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: ma 10 nov, 2014 14:04
door Zuiz
abre facil schreef:
"Zie ik ineens dat Santos de Travelmasters uitrust met 3x10...

Tsja, ze zullen wel met de markt meemoeten. Maar of het positief is? Het luistert allemaal weer wat nauwer en is weer een tikkie kwetsbaarder."
Waarom heeft Santos niet gewoon destijds méér 3x9, of 3x8, of nog beter; de écht onverwoestbare 3x7 duim shifters ingekocht...?

Wellicht heeft Santos dus toch niet zo een vooruitziende blik? (Waar zijn hun stalen frames gebleven...). Nogmaals bewijs dat ook Santos zo een beetje met alle winden meewaait...
Denk dat de markt voor zwabber frames en fietsen afgemonteerd met ouwe troep gewoon heel erg klein is. :D

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: ma 10 nov, 2014 14:08
door Travelmaster
Mag ik meteen maar voorstellen om hierbij de staal-vs-alu, dan wel de nieuw-vs-oud discussies en alle bijkomende calimero-effecten een beetje in te perken? Daar hebben we volgens mij al genoeg topics over. Ik weet het, met dit topic lok ik het misschien wel uit, maar zó groot is de verandering van 3x9 naar 3x10 nou ook weer niet :lol: .

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: ma 10 nov, 2014 17:23
door JaapG
Welles, meer dan 10% :-).

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: ma 10 nov, 2014 19:14
door gyorpb
Alleen naar boven.

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: ma 10 nov, 2014 19:36
door Henri
Op naar de versie met 11 achterbladen.
Is voor de mountainbike al volop te koop dus waarom voor de vakantie fiets niet.

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: ma 10 nov, 2014 20:07
door Leon
Henri schreef:Op naar de versie met 11 achterbladen.
Is voor de mountainbike al volop te koop dus waarom voor de vakantie fiets niet.
Omdat het zondigt tegen een van de tien geboden voor de vakantiefiets:
* Onderdelen die stuk kunnen gaan in een type dat zo mogelijk verkrijgbaar is of repareerbaar is in de regio van bestemming.

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: ma 10 nov, 2014 21:39
door C.H. Emikaly
onderdelen die kapot kunnen gaan neem je toch mee? ok, een frame en wielen wat minder....maar een kettingpons en een missing link nemen niet zoveel ruimte in beslag..en een 3x10 zla echt niet slechter zijn dan een 3x9

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: di 11 nov, 2014 12:33
door Marco Meijerink
Nu heb ik wel enige kennis van het fietsen in verre landen :lol: en vanuit die ervaring kan ik vertellen dat als er al fietsonderdelen te vinden zijn ze of echt niet passen (maatje Hero bikes of ander Indiaas of Chinees merk) of dat het wel past en dan is de in het westen meest gangbare systeem het meest doeltreffend. 3 maal 10 is dan echt geen issue. Maar eerlijk gezegd laat ik tijdens grote reizen gewoon een setje opsturen. Veel makkelijker. Alle reizen onder de 6 maanden (voor de bezoekers van deze site zijn dat de meesten), No worries. Dat houdt het echt wel uit.
En wil je meer zekerheid? Gewoon een kettinkje meenemen.

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: di 11 nov, 2014 12:49
door Leon
Marco Meijerink schreef:Nu heb ik wel enige kennis van het fietsen in verre landen :lol: en vanuit die ervaring kan ik vertellen dat als er al fietsonderdelen te vinden zijn ze of echt niet passen (maatje Hero bikes of ander Indiaas of Chinees merk) of dat het wel past en dan is de in het westen meest gangbare systeem het meest doeltreffend. 3 maal 10 is dan echt geen issue.
De normaal gebruikte betekenis van de term "geen issue" (NL: "geen punt") zou hier inhouden dat je bedoelt dat in verre landen onderdelen voor 3x10 gemakkelijk te verkrijgen zijn. Ik neem aan dat je dat juist NIET bedoelt?

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: di 11 nov, 2014 14:58
door Marco Meijerink
Wat ik bedoel te zeggen is dat er of helemaal geen onderdelen zijn.
Of dat er onderdelen zijn in de landen waar we welvaart opkomende is en dan zie je regelmatig dat men het nieuwste spul heeft.
Het probleem is altijd: hoeveel onzekerheid durf je als mens aan. Wij fietsen zonder problemen met een riem en met hydraulische remmen de wereld rond omdat we de zekerheid hebben dal als het al kapot gaan we inventief genoeg zijn om een oplossing te verzinnen.

Vroeger speelde deze discussie ook al. In 1995 reden we door Pakistan met een schroefpignon van maxicar en met canvas tassen in de overtuiging dat we dat altijd konden repareren. Nou, dat was nodig ook. Achterhaald materiaal 8) . En uiteindelijk bleek dat ook oude materialen niet te verkrijgen waren. Dan heb je twee maal pech. En je fietst niet met soepel rijdend materiaal en bij het kapot gaan moet je alsnog spullen op laten sturen. Gelukkig zijn de fietsen enorm verbeterd.

Re: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Geplaatst: di 11 nov, 2014 15:49
door OmeGerrit
Marco Meijerink schreef:Of dat er onderdelen zijn in de landen waar we welvaart opkomende is en dan zie je regelmatig dat men het nieuwste spul heeft.
Ik weet niet of de Maleisische oost-kust hier nu direct onder valt, maar wij zaten na een aanrijdinkje opgezadeld met een krom SPD pedaal. Dus op naar de fietsenmaker in de verwachting daar wel een paar gewone pedaaltjes op de kop te kunnen tikken en dan de winkel uitlopen met het laatste model XT SPD dubbel-click voor een prijs die ik waar ik hier alleen maar van kan dromen (en uiteindelijk zelfs netjes gedekt door de verzekering).