Re: Boete in Spanje fietsen zonder helm
Geplaatst: wo 19 nov, 2014 12:44
I rest my case over de eigenwijze Nederlander .
Welke auto's? In de binnenlanden van Spanje kom je soms nauwelijks auto's tegen en zeker niet elke dag een andere fietserJonathan schreef:Spanje heeft, zeker buiten de bebouwde kom, nauwelijks fietspaden. Dus met racefietsers die de weg moeten delen met auto's in gedachten, zou een helmplicht een goede regel kunnen zijn om het aantal slachtoffers terug te dringen.
Een fietshelm is ontwikkeld voor de wielersport en moet de renners in het peloton beschermen tegen valpartijen. De bescherming tegen aanrijdingen met een automobiel is gering. Uit een door de ECF gepubliceerd onderzoek blijkt dat automobilisten zich bij een helmplicht minder voorzichter gedragen ten opzichte van fietsers, met het idee: die fietsers zijn toch wel beschermd door die helm. In dat geval geeft een helm dus schijnveiligheid.Jonathan schreef:Spanje weet consequent een relatief laag aantal verkeersdoden te realiseren ten opzichte van bijvoorbeeld Portugal, Frankrijk en Italië. Ik denk dat dit vooral een teken is van een bepaalde attitude onder de bevolking en beleid door de regering, waarbij het ene wellicht niet zonder het andere kan. Vanuit die context is het helemaal niet vreemd dat men er daar voor kiest om fietsers te verplichten een helm te dragen; alleen al om als regering te tonen dat verkeersveiligheid serieus wordt genomen door de overheid.
Daarbij lijkt deze wet een effectieve manier om in te grijpen. In Spanje kunnen de snelheden bij afdalingen erg hoog worden en buiten de bebouwde kom zullen er vooral wielrenners fietsen. Ik denk dat veel woon-werkverkeer, voor zover dat er al is in Spanje, door de wet ongemoeid blijft. Spanje heeft, zeker buiten de bebouwde kom, nauwelijks fietspaden. Dus met racefietsers die de weg moeten delen met auto's in gedachten, zou een helmplicht een goede regel kunnen zijn om het aantal slachtoffers terug te dringen.
Ik weet niet of er een meetbaar effect is geweest, maar ook als dat er niet was, kun je hem toch wel verdedigen.
Waar is Revanho als je 'm nodig hebt?Jonathan schreef:Ik weet niet of er een meetbaar effect is geweest, maar ook als dat er niet was, kun je hem toch wel verdedigen.
Een paar opmerkingen in deze context:Jonathan schreef:Ik weet niet of er een meetbaar effect is geweest, maar ook als dat er niet was, kun je hem toch wel verdedigen.
Wat nuttig is, is inderdaad afhankelijk van je uitgangspunt.Robertjan schreef:[3] De veiligheid van een modaliteit wordt in de meest geavanceerde statistieken vaak uitgedrukt in aantal (slachtoffers, ongevallen) per afstand (x-aantal kilometer). Dat zegt dus niets over de tijd welke men zich met die modaliteit verplaatst. Terwijl tijd mijns inziens juist een betrouwbaardere graadmeter kan opleveren dan afstand. Immers, als je een afstand van 100km moet overbruggen in 2 uur tijd, is het vaak niet handig om te voet te gaan of de fiets te pakken. Anderzijds is het niet handig om naar de Amsterdamse of Utrechtse binnenstad per auto te reizen. De tijd die je onderweg bent zegt dan in feite meer over de veiligheid dan de afstand.
OK. Ik stel een helmplicht voor voor:Resultaten van onderzoek dat daar wel een onderscheid in maakt suggereert op zijn minst dat het nut van helmdracht wel eens sterk afhankelijk kan zijn van o.a. de leeftijd van de fietser en natuurlijk van de omstandigheden.
Kunnen we hieruit opmaken dat de bebouwde kom het gevaarlijkst is? Heb je deze cijfers ook voor fietsuren?Robertjan schreef:In 2011 vonden er per miljard motorvoertuigkilometers 68 ernstige (geregistreerde) ongevallen plaats op 60km-wegen, en 58 op 80km-wegen. Reken je dat om met de maximumsnelheid, dan kom je per miljoen gereden motorvoertuiguren op een aantal van 4,08 op 60km-wegen en 4,64 op 80km-wegen. Overigens zijn 30km-wegen nog iets gevaarlijker (4,77) en 50km-wegen veruit het gevaarlijkst (14,95!).
Nee, dat snap ik totaal niet!Jan Eleveld schreef:.
Kortom, je snapt wel dat een helmplicht gewoon voor iedereen en altijd moet.
.
Goed naar de cijfers gekeken! Zeker i.c.m. de biologische achtergrond van de vervolmaking van de schedel.Jan Eleveld schreef: OK. Ik stel een helmplicht voor voor:
kinderen tot 12 jaar, omdat die de fietskunst vaak nog niet goed machtig zijn
Nee hoor, de grootste hoop zit echt in 12-13 jaringen (niet 14, 15 en 16). Ik zie het best gebeuren dat als een ouder of agent meefietst, er niets hoeft te gebeuren.Jan Eleveld schreef:pubers van 12 - 16 jaar, omdat die vaak overmoedig zijn
Dat klopt, maar ook bewegen zij zich vaak onzekerder/afwachtender door het hedendaagse verkeer waarin snelle beslissingen essentieel zijn voor de voorrangsverlening/-verkrijging. Ook het aanpassen van de infrastructuur (standaard niet verticale trottoirbanden maar onder een hoek van 45 graden) kan ook veel goeds doen voor deze (en andere) doelgroep(en).Jan Eleveld schreef:ouderen van 65 jaar en ouder, want die hebben een minder goed reactievermogen
Nee hoor, zij gaan helemaal niet "te hard". Althans, niet zolang je "te hard" niet nader omschrijft. Ik heb jaren geleden al eens gepleit om ook fietspaden onder te verdelen in toegankelijkheid voor groepen weggebruikers. Immers, vrijwel iedereen weet dat je niet als (brom)fietser/voetganger/landbouwverkeer op de snelweg mag. Tevens mag je niet harder dan een bepaalde maximumsnelheid. Waarom zou dat op fietspaden niet kunnen? Voor bromfietsers binnen/buiten de bebouwde kom geldt al vele jaren iets dergelijks.Jan Eleveld schreef:e-bikers, want die gaan te hard
Want van fouten kun je niet leren?Jan Eleveld schreef:fietsers die een ongeluk hebben veroorzaakt
Uit eigen praktijkervaring kan ik verklappen dat met een bril deelnemen aan het verkeer geen enkel probleem oplevert in regenachtig weer. Het probleem zit 'm meer in andere weggebruikers die hun verlichting niet correct gebruiken. Dus tegen de fouten (onwetendheid/onwelwillendheid) van een ander moet een brildrager beschermd worden? Een dergelijke beslissing laat ik liever aan de brildrager zelf over.Jan Eleveld schreef:fietsers met een bril, tijdens regen, wegens slecht zicht
Want? Omdat men niet met afdoende materiaal op weg gaat, moet men anderszins beschermd worden? Je kunt ook gewoon een campagne voeren voor het gebruik van winterbanden, net als bij motorvoertuigen. Daardoor zijn winterbanden onder bestuurders van motorvoertuigen al enige jaren gemeengoed geworden.Jan Eleveld schreef:iedereen bij temperaturen onder 0
Nee hoor, zie e-bikers.Jan Eleveld schreef:racefietsers, want die gaan te hard
Omdat bestuurders van motorvoertuigen relatief veel ernstige ongevallen veroorzaken, moeten fietsers een helm op? Ik snap de logica niet helemaal. Een probleem pak je toch bij de oorzaak aan, of heb ik nu niet de essentie van de termen 'probleem', 'oorzaak' en 'oplossing' begrepen?Jan Eleveld schreef:iedereen op buitenwegen met maximumsnelheid van 60 of meer
Geen enkele fietshelm wordt gekeurd op effectiviteit in afdalingen, maar dat is al enige malen geprobeerd uit te leggen. Lees anders eens de EN-normen door.Jan Eleveld schreef:iedereen op afdalingen van 3% of meer.
Jan Eleveld schreef:Kortom, je snapt wel dat een helmplicht gewoon voor iedereen en altijd moet.
In welk tijdsvak kijk jij naar de investeringen? Welke soorten 'nut' betrek je hierbij? Hoe gaat 'de overheid' met ruimtelijke planning en -ordening om? Hoe is de werkgelegenheid in de bouwsector? (En dan m.n. de infrastructurele werken.) Etc.Jan Eleveld schreef:Wat betreft Spanje, behalve de helmplicht wordt er nog wel wat meer gedaan om de fietsveiligheid te verhogen. De laatste jaren zijn bijvoorbeeld behoorlijk wat fietspaden aangelegd. Het probleem is natuurlijk dat er relatief weinig gefietst wordt, met name weinig forenzenverkeer, zodat investeringen daarin in veel gebieden weinig nut opleveren per geïnvesteerde euro.
"Help de dokter verzuipt" was best een goede film. Hoe is het met de goede voornemens dit jaar? Leven en laten leven? Respect voor elkaars bijdragen?Robertjan schreef:Goed naar de cijfers gekeken! Zeker i.c.m. de biologische achtergrond van de vervolmaking van de schedel.Jan Eleveld schreef: OK. Ik stel een helmplicht voor voor:
kinderen tot 12 jaar, omdat die de fietskunst vaak nog niet goed machtig zijn
Nee hoor, de grootste hoop zit echt in 12-13 jaringen (niet 14, 15 en 16). Ik zie het best gebeuren dat als een ouder of agent meefietst, er niets hoeft te gebeuren.Jan Eleveld schreef:pubers van 12 - 16 jaar, omdat die vaak overmoedig zijnDat klopt, maar ook bewegen zij zich vaak onzekerder/afwachtender door het hedendaagse verkeer waarin snelle beslissingen essentieel zijn voor de voorrangsverlening/-verkrijging. Ook het aanpassen van de infrastructuur (standaard niet verticale trottoirbanden maar onder een hoek van 45 graden) kan ook veel goeds doen voor deze (en andere) doelgroep(en).Jan Eleveld schreef:ouderen van 65 jaar en ouder, want die hebben een minder goed reactievermogenNee hoor, zij gaan helemaal niet "te hard". Althans, niet zolang je "te hard" niet nader omschrijft. Ik heb jaren geleden al eens gepleit om ook fietspaden onder te verdelen in toegankelijkheid voor groepen weggebruikers. Immers, vrijwel iedereen weet dat je niet als (brom)fietser/voetganger/landbouwverkeer op de snelweg mag. Tevens mag je niet harder dan een bepaalde maximumsnelheid. Waarom zou dat op fietspaden niet kunnen? Voor bromfietsers binnen/buiten de bebouwde kom geldt al vele jaren iets dergelijks.Jan Eleveld schreef:e-bikers, want die gaan te hardWant van fouten kun je niet leren?Jan Eleveld schreef:fietsers die een ongeluk hebben veroorzaaktUit eigen praktijkervaring kan ik verklappen dat met een bril deelnemen aan het verkeer geen enkel probleem oplevert in regenachtig weer. Het probleem zit 'm meer in andere weggebruikers die hun verlichting niet correct gebruiken. Dus tegen de fouten (onwetendheid/onwelwillendheid) van een ander moet een brildrager beschermd worden? Een dergelijke beslissing laat ik liever aan de brildrager zelf over.Jan Eleveld schreef:fietsers met een bril, tijdens regen, wegens slecht zichtWant? Omdat men niet met afdoende materiaal op weg gaat, moet men anderszins beschermd worden? Je kunt ook gewoon een campagne voeren voor het gebruik van winterbanden, net als bij motorvoertuigen. Daardoor zijn winterbanden onder bestuurders van motorvoertuigen al enige jaren gemeengoed geworden.Jan Eleveld schreef:iedereen bij temperaturen onder 0Nee hoor, zie e-bikers.Jan Eleveld schreef:racefietsers, want die gaan te hardOmdat bestuurders van motorvoertuigen relatief veel ernstige ongevallen veroorzaken, moeten fietsers een helm op? Ik snap de logica niet helemaal. Een probleem pak je toch bij de oorzaak aan, of heb ik nu niet de essentie van de termen 'probleem', 'oorzaak' en 'oplossing' begrepen?Jan Eleveld schreef:iedereen op buitenwegen met maximumsnelheid van 60 of meerGeen enkele fietshelm wordt gekeurd op effectiviteit in afdalingen, maar dat is al enige malen geprobeerd uit te leggen. Lees anders eens de EN-normen door.Jan Eleveld schreef:iedereen op afdalingen van 3% of meer.
Jan Eleveld schreef:Kortom, je snapt wel dat een helmplicht gewoon voor iedereen en altijd moet.
In welk tijdsvak kijk jij naar de investeringen? Welke soorten 'nut' betrek je hierbij? Hoe gaat 'de overheid' met ruimtelijke planning en -ordening om? Hoe is de werkgelegenheid in de bouwsector? (En dan m.n. de infrastructurele werken.) Etc.Jan Eleveld schreef:Wat betreft Spanje, behalve de helmplicht wordt er nog wel wat meer gedaan om de fietsveiligheid te verhogen. De laatste jaren zijn bijvoorbeeld behoorlijk wat fietspaden aangelegd. Het probleem is natuurlijk dat er relatief weinig gefietst wordt, met name weinig forenzenverkeer, zodat investeringen daarin in veel gebieden weinig nut opleveren per geïnvesteerde euro.