Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Niet voor mensen met hoogtevrees... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Niet voor mensen met hoogtevrees...

alma schreef:
timvanveen schreef:Wat een vette uitvoering van All You Ever Wanted van de Black Keys! Ik vind deze muziek erg goed bij de film passen.
Dank je. Inderdaad een prachtige uitvoering, ruig en gevoelig tegelijk. Ik draai het nummer echt helemaal grijs, zo hard mogelijk, heerlijk!
Super!
Mooi om te zien dat je een standaardfiets met minimale middelen gebruikt waar ie voor bedoeld is: om te fietsen en om avontuur te beleven. Prachtige filmpjes, echt heel mooi.

Heb je ook ergens een packlijst achtergelaten? Wat had je onder je onderbuis geplakt? Zo te zien een speciale draagconstructie voor je drybag? Geen naafdynamo, dus voldoende mogelijkheden onderweg om de batterijen te herladen (gps gopro lumix)? Welke regenkleding neem je mee? Hoe ging je om met regen in de alpen? Bewuste keus om noby nic en racing ralph te combineren, geen last van slijtage?
@Gerrit-Jan. Dank je. Geen paklijst online, maar ik zal het kort voor je op een rijtje te zetten. Mocht je behoefte hebben aan meer detail, dan hoor ik het wel.

Rol aan stuur: tent (Vaude Lizard Gul), matje (Exped synmat UL) en kussentje.
Rol achter zadelpen (Ortlieb Drybag XS): slaapzak (Vaude) en kleding.
Onthoofde petfles in houder onder onderbuis: reserve binnenband, pompje, plakspullen en regenkleding (regenjas Vaude Spray, regenbroek Vaude Drop2, overschoenen en helmmuts).
Tasje aan zitbuis: sleutelsetje, vorkpompje, olie, zaklamp en twee statiefjes.
Rugzak: eten, camera's en toebehoren, laders, reservebatterijen, tentstokken, brilledoosje, telefoon, zonnebrandcrème, slotje.

Opladen onderweg was geen probleem, want naast wild kamperen, overnachtte ik ook regelmatig in een B&B, berghut, pension of hotel, en bovendien had ik voor beide camera's een reserveaccu bij me. Fiets compleet met bagage en rugzak woog nog geen 18 kg, exclusief eten en drinken. De buitenbanden waren een bewuste keus: zo licht en comfortabel mogelijk, en dan weet je dat je inboet aan slijtvastheid en degelijkheid. De voorband heb ik in Ventimiglia al moeten vervangen (gescheurde hieldraad), de achterband heeft het uitgehouden tot in de Eifel, maar toen zat er nauwelijks nog profiel op hing hij van plakkers aan elkaar. Met het weer heb ik heel veel geluk gehad. In meer dan zeven weken tijd, maar twee of drie keer een paar uurtjes in de regen gereden, verder alleen maar zon. Ik had me voorgenomen om in de bergen, en zeker in de Alpen, in principe niet in de regen te gaan fietsen, tenzij het echt niet anders kon. Klimmen in een regenpak is geen doen, en je nat laten regenen is ook weer geen optie, want dan dreigt onderkoeling. Ook heb ik aan weinig dingen zo'n hekel als me 's ochtends vroeg in natte fietskleding te moeten hijsen. Bovendien zie je bij regen ook nog eens vrijwel niets van de bergen om je heen en worden de paden spekglad en dus levensgevaarlijk.
Hoi,

Zeven weken? Wat was je route? Allemaal (zo veel mogelijk) onverhard? Zelf route gemaakt?

Leuke film trouwens!
@ Spinnetje: mijn zelf gemaakte (geplande) route is hier te zien:http://ridewithgps.com/users/219376/routes

Inderdaad zoveel mogelijk onverhard. In totaal ongeveer 2300 km afgelegd, niet zo heel veel, maar dan wel met meer dan 70.000 hoogtemeters, waarvan ik bergop naar schatting de helft heb gelopen, deels met de fiets op mijn nek. Soms ging het zo steil over losse stenen omhoog en weer omlaag dat het me een uur zware inspanning kostte om een stuk van 500 meter te overbruggen. En dan wilde ik onderweg ook nog graag filmen. Dat kost best veel tijd. Vandaar die zeven weken.

Voor het geval er mensen zijn die de tocht na willen gaan rijden: bovenstaande route heb ik bijna helemaal gevolgd, met uitzondering van etappes TA7 en TA8. Etappe TA7 schatte ik onderweg toch in als te gevaarlijk en heb ik om die reden omgegooid, waarna ik ook TA8 anders moest rijden.
alma schreef:@ Spinnetje: mijn zelf gemaakte (geplande) route is hier te zien:http://ridewithgps.com/users/219376/routes

Inderdaad zoveel mogelijk onverhard. In totaal ongeveer 2300 km afgelegd, niet zo heel veel, maar dan wel met meer dan 70.000 hoogtemeters, waarvan ik bergop naar schatting de helft heb gelopen, deels met de fiets op mijn nek. Soms ging het zo steil over losse stenen omhoog en weer omlaag dat het me een uur zware inspanning kostte om een stuk van 500 meter te overbruggen. En dan wilde ik onderweg ook nog graag filmen. Dat kost best veel tijd. Vandaar die zeven weken.

Voor het geval er mensen zijn die de tocht na willen gaan rijden: bovenstaande route heb ik bijna helemaal gevolgd, met uitzondering van etappes TA7 en TA8. Etappe TA7 schatte ik onderweg toch in als te gevaarlijk en heb ik om die reden omgegooid, waarna ik ook TA8 anders moest rijden.
alma schreef: Kijk, geniet en huiver:
Hoe is de fietser op die rotspiek vanaf een afstand dan gefilmd? Heb je een drone meegebracht soms?
Martin E. van Doornik schreef:
alma schreef:@ Spinnetje: mijn zelf gemaakte (geplande) route is hier te zien:http://ridewithgps.com/users/219376/routes

Inderdaad zoveel mogelijk onverhard. In totaal ongeveer 2300 km afgelegd, niet zo heel veel, maar dan wel met meer dan 70.000 hoogtemeters, waarvan ik bergop naar schatting de helft heb gelopen, deels met de fiets op mijn nek. Soms ging het zo steil over losse stenen omhoog en weer omlaag dat het me een uur zware inspanning kostte om een stuk van 500 meter te overbruggen. En dan wilde ik onderweg ook nog graag filmen. Dat kost best veel tijd. Vandaar die zeven weken.

Voor het geval er mensen zijn die de tocht na willen gaan rijden: bovenstaande route heb ik bijna helemaal gevolgd, met uitzondering van etappes TA7 en TA8. Etappe TA7 schatte ik onderweg toch in als te gevaarlijk en heb ik om die reden omgegooid, waarna ik ook TA8 anders moest rijden.
alma schreef: Kijk, geniet en huiver:
Hoe is de fietser op die rotspiek vanaf een afstand dan gefilmd? Heb je een drone meegebracht soms?
Ik heb dat filmpje niet gemaakt, hoor.

Mijn filmpje is dit:

Bron
Zo ongeveer:
http://www.fastcocreate.com/3036886/how ... acaskill#4.
Nog veel meer informatie over het maken van deze opnames via Google:
https://www.google.nl/search?q=making+r ... oM69uqAmAE.
@Arnob: Dank je. Interessante leesstof...
Lennart-Tampico schreef:Machtig mooie tocht! Lijkt me heerlijk om daar zo te rijden. Mooi gefilmd en leuk dat je het plaatste
Thanks. Het was inderdaad machtig mooi, maar ook loodzwaar.
Deze mag niet ontbreken in dit praatje over hoogtevrees.

http://www.skoften.net/item/goedemorgen ... e_himalaya
alma schreef:mijn zelf gemaakte (geplande) route is hier te zien:http://ridewithgps.com/users/219376/routes
Hoe heb je al die offroad paadjes gevonden? Officiële mtb routes gecombineerd? Daar had je wss ook 7 weken voorbereidingstijd voor nodig!?
Alvast genomineerd voor inspiratie in 2015! :wink:
bert heuvellander schreef:
alma schreef:mijn zelf gemaakte (geplande) route is hier te zien:http://ridewithgps.com/users/219376/routes
Hoe heb je al die offroad paadjes gevonden? Officiële mtb routes gecombineerd? Daar had je wss ook 7 weken voorbereidingstijd voor nodig!?
Alvast genomineerd voor inspiratie in 2015! :wink:
De basis van mijn route door de Alpen vormde deze tocht: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=1974147. Vervolgens ben ik op http://www.ridewithgps.com gaan puzzelen om de route voor mij op maat te maken, met echt zo min mogelijk asfalt, en grote stukken hike-a-bike. Op ridewithgps kun je verschillende kaarten (sateliet, openstreetmap, osmcycle etc) met elkaar vergelijken en je zo een beeld vormen van de haalbaarheid. Kleine paadjes vinden is op osm en osmcycle geen probleem, ze staan er allemaal op. Voor de verdere tocht, door de Jura, Vogezen etc, had ik niet zo'n handige basis en moest ik van nul beginnen, met alleen de kaartgegevens

Het plannen en voorbereiden van de complete tocht was erg veel werk, veel meer dan zeven weken. Niet alleen moest er een route worden uitgezet, ook wil je graag weten waar je eten kunt krijgen, waar je kunt overnachten etc. Verder moest het allemaal zo licht mogelijk en wilde ik onderweg filmen. Ook het bij elkaar sprokkelen van een geschikte, zo licht mogelijke uitrusting heeft me veel gekost. Kampeerspullen, schoenen, kleding, camera's, enz, enz. Een aantal onderdelen van mijn bikepacking- en camerauitrusting heb ik ook zelf gemaakt en voor vertrek aan de nodige praktijktests onderworpen.
De erste / Martyn Ashton / is al geparaleezerd.. Danny MacAskill is de opvolger.
http://en.wikipedia.org/wiki/Martyn_Ashton
http://www.youtube.com/watch?v=7ZmJtYaUTa0
http://www.youtube.com/watch?v=s-JtJ9VLtSg
alma schreef:De buitenbanden waren een bewuste keus: zo licht en comfortabel mogelijk, en dan weet je dat je inboet aan slijtvastheid en degelijkheid.
Dag Marc,

Je filmpjes achtervolgen me en doen me veel zin krijgen om de GR5 in de Ardennen te fietsen (mijn eerste bikepacking trip, yeehaa 8) ). Ik heb ze enkele jaren geleden nog afgewandeld.
Momenteel mijn fiets nog aan 't opbouwen (Fargo), maar twijfel wat over mijn wielen/banden. Welke uitvoering van de RR en NN had jij? Snakeskin, Liteskin of double defense? Pacestar of trailstar? En reed je tubeless of niet? Ik denk eraan om het tubeless te proberen, gezien de vele positieve ervaringen.
What say you?

Alvast bedankt.
bert heuvellander schreef:
alma schreef:De buitenbanden waren een bewuste keus: zo licht en comfortabel mogelijk, en dan weet je dat je inboet aan slijtvastheid en degelijkheid.
Dag Marc,

Je filmpjes achtervolgen me en doen me veel zin krijgen om de GR5 in de Ardennen te fietsen (mijn eerste bikepacking trip, yeehaa 8) ). Ik heb ze enkele jaren geleden nog afgewandeld.
Momenteel mijn fiets nog aan 't opbouwen (Fargo), maar twijfel wat over mijn wielen/banden. Welke uitvoering van de RR en NN had jij? Snakeskin, Liteskin of double defense? Pacestar of trailstar? En reed je tubeless of niet? Ik denk eraan om het tubeless te proberen, gezien de vele positieve ervaringen.
What say you?

Alvast bedankt.
Hoi Bert,

Ik reed op een oude lite-versie van de RR en NN. Maar zoals gezegd zijn banden altijd een compromis en heb ik -gezien de steile loopgedeelten in de Alpen- gekozen voor zo licht mogelijk. In de natte Ardennen zou ik misschien kiezen voor een iets grovere band, die iets meer grip geeft in de klei, maar dat is altijd een lastige afweging, want op harde ondergrond geven de noppen dan wel meer weerstand. Met tubeless heb ik overigens geen ervaring.

Marc