Als je wilt weten waar je geld heengaat als je een Koga koopt, tegenwoordig: http://www.bike-eu.com/Sales-Trends/Bus ... IK005733W/
De Accellgroep "doet" in Nederland o.a. Batavus, Sparta en Koga Miyata.
Accell Group N.V. heeft in het eerste halfjaar van 2014 een stijging van de nettowinst gerealiseerd van 13% tot € 27,5 miljoen (1e helft 2013: € 24,5 miljoen), met name als gevolg van een verbeterde verkoopmix, gerealiseerde kostenbesparingen en een boekwinst op het begin dit jaar gedesinvesteerde Hercules (Duitsland). De omzet steeg op autonome basis met 4%. De totale omzet steeg daarmee naar € 506,2 miljoen (1e helft 2013: € 503,8 miljoen). Het bedrijfsresultaat steeg met 7% naar € 38,2 miljoen (1e helft 2013: € 35,6 miljoen).
Die kostenbesparingen van hierboven zie je terug in het assortiment (met name de afwerking) en de garantie en service die nog geleverd wordt. Ook de marges voor de fietsenmakers zijn door de machtsconcentratie bij 1 verkooporganisatie steeds verder uitgehold. Let wel: de Accellgroep is een investeringsgroep; geen fietsfabriek. Het gaat vooral om winstmaximalisatie; dat die met fietsen wordt behaald wordt steeds meer bijzaak. Momenteel vindt er een kaalslag in fietsenmakersland plaats omdat de marges onder druk komen (onder andere door de concurrentie van sites waarop de "A-merken" met korting worden aangeboden door de bedrijven die groot kunnen inkopen) en de last van de mindere kwaliteit bij de verkooppunten is komen te liggen. Aan de ene kant zie je daarom steeds grotere winkels - vaak buiten de steden - die een regiofunctie gaan vervullen, aan de andere kant het uitsterven van de fietsenmaker op de hoek. De marktmacht van Accellgroep en de gevolgen die het heeft alleen al zijn voor mij een argument om deze merken links te laten liggen, maar wellicht is dat misplaatst in deze tijden waarin het normaal is dat het geld in toenemende mate naar boven stroomt en ben ik iets te veel behapt met idealen uit een vergaan tijdperk.
hET is in ieder geval geen jaloezie.
De Accellgroep "doet" in Nederland o.a. Batavus, Sparta en Koga Miyata.
Accell Group N.V. heeft in het eerste halfjaar van 2014 een stijging van de nettowinst gerealiseerd van 13% tot € 27,5 miljoen (1e helft 2013: € 24,5 miljoen), met name als gevolg van een verbeterde verkoopmix, gerealiseerde kostenbesparingen en een boekwinst op het begin dit jaar gedesinvesteerde Hercules (Duitsland). De omzet steeg op autonome basis met 4%. De totale omzet steeg daarmee naar € 506,2 miljoen (1e helft 2013: € 503,8 miljoen). Het bedrijfsresultaat steeg met 7% naar € 38,2 miljoen (1e helft 2013: € 35,6 miljoen).
Die kostenbesparingen van hierboven zie je terug in het assortiment (met name de afwerking) en de garantie en service die nog geleverd wordt. Ook de marges voor de fietsenmakers zijn door de machtsconcentratie bij 1 verkooporganisatie steeds verder uitgehold. Let wel: de Accellgroep is een investeringsgroep; geen fietsfabriek. Het gaat vooral om winstmaximalisatie; dat die met fietsen wordt behaald wordt steeds meer bijzaak. Momenteel vindt er een kaalslag in fietsenmakersland plaats omdat de marges onder druk komen (onder andere door de concurrentie van sites waarop de "A-merken" met korting worden aangeboden door de bedrijven die groot kunnen inkopen) en de last van de mindere kwaliteit bij de verkooppunten is komen te liggen. Aan de ene kant zie je daarom steeds grotere winkels - vaak buiten de steden - die een regiofunctie gaan vervullen, aan de andere kant het uitsterven van de fietsenmaker op de hoek. De marktmacht van Accellgroep en de gevolgen die het heeft alleen al zijn voor mij een argument om deze merken links te laten liggen, maar wellicht is dat misplaatst in deze tijden waarin het normaal is dat het geld in toenemende mate naar boven stroomt en ben ik iets te veel behapt met idealen uit een vergaan tijdperk.
hET is in ieder geval geen jaloezie.