Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks B17. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brooks B17.

Ja, ik kon het zadel ook naar Brooks sturen waar ze een nieuwe bout plaatsen voor 40 euro.

Maar op mijn vraag waarom ze geen spanbout leveren waarvan de draad tot tegen de kop loopt waardoor de bout door iedereen eenvoudig vervangen kan worden heb ik geen antwoord gekregen.

Ik vraag mij dus nog altijd af of er een reden is waarom de draad stopt op ongeveer 1 cm van de kop van de bout.
Omdat het Engelse bedrijf de hele zaak met het 19e-eeuwse ontwerp verkocht heeft aan een Italiaans bedrijf is het ontwerp tot design verheven en kan er niets meer aan gewijzigd worden.
Ik snap niet waar die tips van natmaken en oliebaden op slaan. Gewoon invetten. Heel dun(ik doe dat zelfs niet eens) en fietsen maar! Heb je na 1500km nog niet het gevoel dat hij ingereden is heb je of geen passend zadel of ben je zo licht dat geforceerd inrijden kan overwegen. Water is dan de primaire keus.

Ik heb er nu al 2 in gebruik en nooit problemen mee. B17 is een prima zadel(ik vind de geveerde versie dan weer niet fijn)

Ik heb mijn oude na 15.000km, Helemaal uit elkaar gehaald(incl spanbout) en 24 uur in warm water laten weken en daarna versneld laten opdrogen. Hij krimpt dan weer iets en wordt iets harder.

Spanbout kan je prima zelf vervangen en zelfs bij 2cm uitsteken is hij bij mij niet afgebroken. Ik weeg 125kilo dus dat zadel krijgt het wel zwaar.
Enige wat ik doe met in-fietsen is een heel licht en zacht schuren(korrel 200) van de bovenkant, heel lichtjes zodat net het glade er af is. Want ik vind ze veel te glad in het begin icm fietskleding.
Ik snap dat natmaken wel; inrijden gaat dan veel sneller. Ik heb het ook gedaan, maar ik werd een handje geholpen door moeder natuur: op de tweede dag van de St.Coilumbaroute reden we de hele dag in de regen. 80 km verder was m'n zadel eindelijk ingereden, want dat duurde toen al een 1000 km. En ik ben met 80 kg geen vederegewicht.
Ik ben denk ik dan 1 van de weinigen waarbij de B17 vanaf dag 1 als gegoten zit.
Slaapt schreef:Ik ben denk ik dan 1 van de weinigen waarbij de B17 vanaf dag 1 als gegoten zit.
Hij zat bij mij meteen al lekkerder dan het standaard Terry-zadel van de Santos, maar ná die regenbui zie je echt duidelijk waar m'n zitbotjes zitten. Zit nu nóg beter, bedoel ik meer.
trikke schreef:Ziezo, de 60 km rit is er uiteindelijk eentje geworden van 80 km. Geen last ondervonden dus ik vermoed dat het inrijden vlotjes zal gebeuren.
Ik heb me nog een zadelhoes aangeschaft want ik ben niet van plan om hem nat te laten worden.
Heel verstandig een zadelhoes, niet (te) veel doen aan het zadel, slechts héél af en toe licht invetten met zadelvet. Gaat jaren mee, dat is mijn ervaring.
Door in plaats van zadelbout BMP 173 zadelbout BMP 185 als reservebout mee te nemen, kan je de bout wel onderweg vervangen omdat van deze bout de schroefdraad wel doorloopt. Bovendien is het spannen veel makkelijker omdat dit met een inbussleutel kan. Als de spanbout breekt doet hij dat op de plaats waar de spanbout in de moer zit omdat hier het moment het grootst is, de schroefdraad zorgt hier bovendien voor kerfwerking. Inderdaad: niet het meest optimale ontwerp.
Alle billen (en gewichten) verschillen. Ik weeg 70 kg.

Pas na meer dan 2000 km zat de B17 lekker. Zo fijn dat ik nooit meer wat anders wil en dat is maar goed ook. Opnieuw zo´n zadel inrijden is niet waar ik naar uitkijk.

Rob
Goede tip Bert.

Maar waarom moet een min of meer eenvoudige bout meer dan 17 euro kosten?
Volgens de website € 8,90, volgens mij voor dit bedrag bij iedere fietsenmaker te bestellen.
http://www.brooksengland.com/catalogue- ... -+BMP+185/
Ik had op een willekeurige website gekeken.

Bij http://www.fietszadel-expert.be/brooks-spanbout-bmp-185 kost het meer dan 19 euro.
bartel160 schreef:Ik had op een willekeurige website gekeken.

Bij http://www.fietszadel-expert.be/brooks-spanbout-bmp-185 kost het meer dan 19 euro.
Met gratis verzendkosten!!!! En 'De spanbout heeft een afmeting van 60 millimeter en is gemaakt van zink' dus hij zal zeker heel lang meegaan.

En dan kijken mensen raar op dat Hollanders lachen om Belgen........
Naar reacties op dit forum en andere fora gaat de bout blijkbaar toch zo lang niet mee.
bartel160 schreef:Naar reacties op dit forum en andere fora gaat de bout blijkbaar toch zo lang niet mee.
Gemaakt van zink....... :twisted:
dure spanbout.
Heb tweemaal een gebroken spanbout gehad. Oplossing : M10 bout volle draad en een M10 moer. In Tajikistan vond ik in een winkeltje een as met moeren voor een normale fiets. Heeft me beide keren niet meer dan een euro gekost.

Douwe
of je hebt een b17 pre aged deze moet je niet in vetten en na 75km is deze reeds ingereden
hebben er ondertussen al 750km mee gereden ik en mijn vrouw hebben er 1
zeer tevreden van
Ik rij inmiddels ruim 16 duizend km met de B17. Over het rijcomfort ben ik gematigd positief. Helaas brak van de week de beugel af, waar de stelschroef in vast zit. Ik ben toch wel geschrokken dat dat zo maar kan gebeuren. Dat plaatst m.i. vraagtekens bij de zo geroemde kwaliteit van Brooks.

Groet, Tim
Mijn Brooks B17 zat vanaf de eerste seconde perfect. Jammer genoeg was het zadel na ongeveer 10.000 km helemaal doorgezakt en scheef, ondanks voorzichtige behandeling. Ik ben wel verbaasd dat sommigen er 60.000 km op fietsen. Moet je daarvoor zo hard trappen dat je de hele tijd bijna boven het zadel zweeft?
Dat ken ook met transcedente meditaassie.