Bartus schreef:Het is een combinatie van alle genoemde factoren. Zoals ik al op het nieuwe fiets advies topic omschreven heb. Mijn Koga streetliner was origineel ook met nexus 7 uitgerust. Ik fietste 40 km per dag met een kruissnelheid van 30 km/h. Nadat de eerste nexus 7 het na 3 maanden begeven heeft is deze onder garantie vervangen. Drie maanden later weer het zelfde geval. Daarna is onder garantie de nexus 7 vervangen door een nexus 8 premium die een betere afdichting en naaldlagers zou hebben (groter loop vlak in vergelijk met kogels). Na 4 of 5 maanden weer het zelfde verhaal, toen tegen bijbetaling om laten bouwen naar Rohloff en inmiddels ongeveer 10 tevreden jaren verder.
Bij mij was het iig erg duidelijk dat de vetsmering de boosdoener was. Of middelpuntvliedende krachten hierop een invloed hebben weet ik echter zo net nog niet. Vet heeft een behoorlijk hoge oppervlakte spanning en zou eerst op de tandwielen een druppel moeten vormen die dan weg geslingerd kan worden, voor dit gebeurd heeft het tandwiel echter allang weer een volgende omwenteling gemaakt. Mijn theorie is dat druk en temperatuur de grootste factoren zijn. In mijn geval kon je met mijn fiets compleet normaal +/- 10 km flink door fietsen zonder problemen. Op warme dagen begon hij na deze 10 km echter te piepen als een kanarie pietje (drooglopen). Vandaar dat ik denk dat met name bij hogere temperaturen het vet tussen de tandwielen uit gedrukt wordt. Als de fiets een poos stil gestaan heeft loopt dit door capilaire werking en oppervlakte spanning deels weer terug maar nooit 100%.
Naar mijn mening kun je prima af met een Nexus of Alfine als je voorheen geen problemen ondervonden hebt. Maar als je door de stand van de maan of een afwijking in je kleine teen problemen met Nexus krijgt is Rohloff een prima foolproof oplossing.
Bedankt voor de goede uitleg Bartus. Ik wil een article over Nexus 8 premium schrijven en ik waardeer zeer hoog jou negatieve ervaring
Tja 2400km is niet veel =3 manden *20 dagen * 40km
En zeker de tweede Nexus 7 ook na 2400km kapot - dat is knap gedaan.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nexus 8 premium heeft naald lagers bij de planeet wieltjes - andere nexusen hebben daar "sliding bearing".
En de kogellagers blijven gewoon zoals de fietswiel ontdekt is
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
3200....4000km vor een premium naaf is niet veel.
Bedankt voor de extra info en gedachten.
Ik heb een premium 8 met 16 000km in. deze week heb ik 200km door de modder en regen gaden. Tot nu toe slijt ik allen kettingen en tandwielen. Nexus-19t - 2Euro Stalen 4kant 44T krankstel 6,50 Euro en ketting 10..15Euro Ooo ja een maal chainglider 30Euro=20+10Euro.
Ik wil graag mijne naaf kapot maken en ik heb je expertise nodig.
1. Snelheid en de kracht kan ik makkelijk aan de kant zetten. - Er zijn miljoenen E-bikes die fitsen rond 25km/h. Ik fiets tikje sneller dan jij. In de zomer - 35km/h soms ga ik achter een ebike met 39..41km/h. S'winters ga ik rond 30km/h
2. Onderhoud - op 1200...1500km heb de originele vet verwangen door mijne. daarna een keer op 12 000km Volgende buurt ik op 22,000km
3. Smeermiddel - daar is een verschil - Ik rij niet met Shimano nexus vet, maar de naaf zat goed van binnen bij de eerste buurt toen ik heb de Nexus vet uitgehaald.
Ik heb de smeermiddelen berekend van SKF en Kluber application notes.
Voor mij rijstijl weeromstandigheden en preferentie kwam ik
1. Grease #1 - base oil viscosity ISO220 NLGI 1,5...2 - voor alle tandwielen en twee kleine kogellagers
2. Grease #2 - Base oil ISO100 NLGI 1 - grote kogellager
2. Syntetic tenacous 75W90 gear oil- dompen allemaal voor assemblage. API GL4 is voldoende,
dat lijk vrij complex maar dat kost 1....1,5 uur gecombineerd met ketting en tandwiel veerwangen Meestal bij 10,000km is mij ketting zo is zo totaal versleten.
Heb je nog handige tips hoe kan ik mij naaf kapot krijgen?
--------------------
@ijsbrand - De grootste probleem met shimano vet is dat het is allen een vet voor alle klimaten en rijders rond de arde.
Persoonlijk vind ik de oplossing van Aaron Goss@rideyourbike overdreven voor de gemiddelde Naderlandse ww fietser. Maar dit is persoonlijk - zo i zo ben ik niet fan van aluminium complex vetten.