Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slim foto´s en meer back uppen: tips? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Slim foto´s en meer back uppen: tips?

Je hebt gelijk Aardvark, de Epson is uit productie. Maar het is een duidelijk plaatje.

Maar wat jij noemt is een HD. Het verschil met een imagetank is dat je op een imagetank foto's kan bekijken, daarom heet dat ding zo. En ze zijn er nog steeds. Kijk maar op sites van goede camera winkels (bv die in Urk) daar staan er 2. Maar die kosten ook 350-400 euro. Gewicht 292g afmetingen 134 x 75 x 26mm.

Ik weet niet of Janneke V een fanatiek fotograaf is, maar het is wel een hele investering. Ik zou het voor een fietsreis niet direct adviseren.
Volkomen terechte opmerking, wimbas, ik zag dat aspect min of meer over het hoofd. Kunnen zien of de back-up is gelukt is zonder meer een enorm voordeel. Bij mijn voorstel heb je ook nog een smartphone of andere computer nodig.

De HyperDrives uit Urk hebben nog een klassieke HDD met bewegende delen. Daar scoort wat mij betreft de WD met SSD beter, als ie in een rammelende fietstas wordt vervoerd. Gezien de prijs van zulke professionele oplossingen vind ik dat een tablet of smartphone met groot intern geheugen (en een lange accuduur) aangevuld met een USB OTG-fiepje en extra SD-kaarten om naar te kopiëren (om naar huis te sturen), en acceptabel totaalgewicht, niet eens zo'n gekke oplossing is. En veelzijdiger, in mijn optiek.

Voor plekken met slechte of ontbrekende netwerkverbindingen ga ik in elk geval extra SD-kaarten meenemen. Zonder het te weten bleek ik al een USB OTG-ding te hebben. :D Uitstekende tip van eindgebruiker!
De hyperdrives kunnen worden geleverd met een HDD, maar in ieder geval de 1e versie kon ook overweg met 2.5" SSD schijven tot 480 GB. Of dit bij de nieuwste versie alsnog zo is weet ik niet. Hoewel hardware technisch het de beperking niet zou moeten zijn. Of de firmware ook overweg kan met SSD's is een 2e vraag.

Qua prijs valt het voor het product zelf mee. Zonder HDD koop je de nieuwe voor ca. 300 Eur. En een 2.5" HDD is voordelig. Ook SSD schijven worden steeds goedkoper. En afhankelijk van je verwachte benodigdheid per reis kun je met een 120 GB of 240 GB schijf mogelijk al ruim voldoende ter beschikking hebben.

Of het qua gewicht en prijs gunstig is blijft echter totaal afhangen van de persoon in kwestie. Indien de enige reden een laptop of tablet mee te nemen is het veilig opslaan van foto's. Dan is een imagetank als deze een gunstigere keuze voor wat betreft gewicht. Gaat een laptop of tablet sowieso al mee? Dan is eventueel een externe HDD uiteraard voordeliger.

Eventueel als laatste ook nog een optie is een (micro)SD card reader voor de smartphone zoals meenova. Zo kun je op veel smartphones een (micro)SD kaart en micro-SD kaart tegelijk ter beschikking hebben, en de data van de één naar de ander overzetten. Het vereist natuurlijk wel dat je een dubbel aantal aan kaartjes hebt. Maar voor wat betreft zowel prijs als gewicht zijn deze minimaal. Eventueel op je smartphone, maar anders in je camera kun je terugzien of de backup gelukt is, en qua aanschafkosten is de investering beperkt.
Wij hadden drie keer een LaCie rugged mini van 1TB bij ons. (veel? jawel maar ik film dus heb meer nodig) Ze hebben gedurende een jaar alles doorstaan. Maar je hebt wel een labtop nodig om de foto's erop te krijgen.

https://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10564
En de micro-sd-kaart kun je onder de postzegel plakken bij het naar huis sturen :D
Ik heb zelf dit in gebruik:

http://www.sandisk.com/products/wireless/media-drive/

Met 64 Gb kom je een heel eind en hij past altijd nog ergens in je tas.
Bij trips zonder fiets neem ik IPad mee met adapter voor SD-kaart. Op de fiets (nog) geen IPad mee. Is wel een optie.
Ik heb een Western Digital 2TB harde schijf bij me en een heel dun schijfje van (ook van WD) van 1TB.

's Avonds SanDisk kaartje met SanDisk kaartlezer overzetten naar de harde schijf. SanDisk kaart legen en formatteren met de camera.

Verder pomp ik het spul dan naar de Cloud, als de schijf dan gejat wordt...

Je moet wel wat betalen voor de Cloud, maar ze mogen (liever niet natuurlijk) alles van me jatten, want materiaal is vervangbaar... maar mijn foto's? 8)