door
math » di 23 sep, 2014 13:46
Marco Meijerink schreef:
Ben met name benieuwd hoe het met de stress op de wielen gaat. Vroeger braken er nogal eens spaken bij te hard remmen. Is dat nog steeds zo? Zijn er voor- nadelen die je zo kunt noemen?
Schijfremmen geven een andere belasting op spaken dan velgremmen, waar bij de wielbouw rekening mee moet worden gehouden. Er is hier verwezen naar de wiki, maar die miskent de essentie. Er staat onder schijfremmen "spaken en frame worden zwaarder belast" en onder velgremmen "maximale 'schijf'diameter, dus lage belasting van frame en spaken". De zwaardere belasting komt vooral omdat je met schijfremmen veel krachtiger kunt remmen dan met velgremmen. Het gaat helemaal niet om de schijfdiameter, maar om het verschil in aangrijpingspunt van de remkracht.
Remmen op de velg zorgt voor een spaakbelasting in horizontale richting, die erg lijkt op de belasting in verticale richting door het gewicht van fiets en fietser. Het zijn krachten die je heel goed met een radiaal spaakpatroon kunt opvangen. Bij schijfremmen zorgt de remkracht voor een tangentiële belasting tussen naaf en velg, vergelijkbaar met de aandrijfkracht van het trappen, alleen in omgekeerde richting ten opzichte van de wielrotatie. De belasting is ook veel groter dan bij trappen. Je kunt met schijfremmen in 2 seconden van 25 km/h naar 0 km/h gaan, maar je moet een enorme krachtpatser zijn om in 2 seconden van 0 naar 25 km/h te versnellen.
Voor het overbrengen/opvangen van die tangentiële krachten is persé een gekruist spaakpatroon bij zowel voorwiel als achterwiel nodig. Bovendien moeten de spaakkoppen aan de schijfkant andersom worden gericht. Wat normaal bij trappen de spaken zijn die op trek worden belast, zijn bij remmen juist de spaken die worden ontlast en de 'duwspaken' worden bij remmen op trek belast. De spaken die bij remmen op trek worden belast moeten met de koppen naar binnen worden gemonteerd (zie onder Wheel spoke lacing in
http://bike.shimano.com/media/techdocs/ ... 647129.pdf )
Ik verwacht dat de meeste wielen voor schijfremmen nu wel aan deze eis voldoen.
Ik heb de laatste 4 jaar elk jaar ca. 5000 km met zware (ca. 25 kg) bepakking vaak in onverhard en bergachtig terrein gefietst met schijfremmen. Daarbij wel enkele wielproblemen gehad, maar géén spaakbreuk als gevolg van schijfremmen.