Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke led (afneembare) verlichting - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke led (afneembare) verlichting

Eridanos schreef:ik heb deze lamp, geeft prima licht en is oplaadbaar met lion cellen.

http://www.dx.com/p/zxc-01-cree-xm-l-t6 ... Bv9xvmEaSo
Dat ziet er een lamp uit die een rotatiesymetrische lichtbundel geeft. Zoals Inge al heeft aangegeven wil ze dat niet en daar kan ik haar alleen maar gelijk in geven. Zo'n lampen zijn prima om te mountainbiken, maar ongeschikt voor het gebruik in verkeer omdat het onmogelijk is ze dusdanig in te stellen dat ze een goede lichtbundel geven voor de gebruiker zonder tegenliggers te verblinden.
Zojuist de knoop doorgehakt :D en het is toch geen saferide geworden - in de nodige reviews was men niet echt tevreden over de stuurbevestiging. Heb nu de B+M premium voor voor besteld, met een bevestiging voor op de vork (blijft het stuur een beetje leeg) en voor achter B+M ixback senso. Op de M-gineering kan ik de voorlamp mooi als extra verlichting gebruiken (indien nodig) en als zaklamp in de tent. Voor de randonneur wil ik hem tzt aansluiten op een B+M E-werk (+ batterijpack) - maar dat is volgend jaar of zo pas. Ook die schelen op kurbelux het nodige als ik het goed heb gezien met aanbieders hier.

Wel een vraagje wie weet er welke lengte bout + moer ik nodig heb om de vorksteun te bevestigen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Inge1 schreef:Wel een vraagje wie weet er welke lengte bout + moer ik nodig heb om de vorksteun te bevestigen?
Misschien een beetje kort door de bocht, maar opmeten (nadat je de spullen in huis hebt)? Of neem een satéprikker o.i.d., steek die door het gat in je vorkkroon, zet aan beide zijden een streepje en meet de maat daartussen. De boutlengte onder de kop moet dan ongeveer 7 mm + de dikte van de koplampbeugel (4 mm schat ik) langer zijn dan wat je meet (voor een onderlegring [geen lakbeschadiging aan de vork] en een zelfborgende [!] moer - met nylon ring tegen het lostrillen; bijv. bij https://www.rvspaleis.nl/moeren/borgmoe ... =1&pagina=). De diameter van het gat bepaald de dikte van de bout (gat iets ruimer dan 5 mm, dan bout M5 nodig, idem 6 mm en M6).
Aardvark - dank voor deze tip :D . Daar ga ik mee aan de slag. Weet ik meteen hoe ik aan de lengte kom. Had nog niet gedacht aan de rubberen ring maar ga die er zeker tussen leggen net als de zelfborgende moer met nylon ring.

Als ik weer in de schuur kom ga ik de tussen lengte vast meten en wanneer alles binnen is de rest en dan een ritje Hornbach of zo.

Diameter gat kan ik ook vast uitzoeken heb nog wel wat oude bouten liggen.
Geen nylon of rubber onderlegring gebruiken! Die druk je samen en gaan stuk door de trillingen en dan hangt je lamp plots opzij. Kies een gewone revet en liefst alles in roestvaststaal, dan kun je het ook makkelijk losnemen (niet enorm vaak, uiteindelijk slijt de nylon ring in de borgmoer, maar een keer of vijf houd ik als richtlijn aan, daarna de borgmoer vervangen).

Volgorde: boutkop - beugel - evt. revet (1), maakt het uitrichten van de beugel bij al aangedraaide maar nog niet helemaal vastgezette moer iets makkelijker - vorkkroon - revet (2) - borgmoer. Revet (2) voorkomt dat bij het vast aandraaien de moer zich in de lak van de vorkkroon vreet.
OK - dus een gewone revet gebruiken. Weer wat geleerd mbt de rubberen varianten - hier zou ik totaal niet bij stilgestaan hebben.

Kortom dus ik ga bij de Hornbach halen:
- RVS bout (x2)
- RVS moer (x3)
- RVS revet (x4)

Heb graag meteen wat reserve liggen voor ooit weet je nooit. Neem aan dat ik alvorens ik het in elkaar ga zetten nog wat vet aanbreng in de moer ivm het weer losdraaien (ooit).

Aardvark - dank voor alle tips - super! daar kan een niet zo technisch iemand als ik wat mee.

Zag net nog je link naar.... paleis (vandaar de wijziging) welke bout vorm kan ik dan het beste nemen: de lage cilinderschroef met binnen zeskant of de verzonken schroef met binnen zeskant>
Alleen als je geen moer met nylon borgring (is één product, zie plaatjes op http://nl.wikipedia.org/wiki/Moer_(verbinding)), eerste plaatje, moer nr. 5) kunt krijgen, kun je een gewone moer gebruiken. Tegen lostrillen zou ik dan een vlakke tandveerring (Google images voor een plaatje) toepassen tussen revet (2) en de gewone moer.

Zelf pas ik een gewone cilinderkopschroef met binnenzeskant toe. Dat mag een lage zijn, maar hoeft niet. De vlakke onderkant van de cilinder is vrijwel altijd groot genoeg in diameter om de beugel goed vast te klemmen (zo niet, dan een passende revet (3) zoeken).
Het type met een verzonken kop (met de tapse onderkant, zoals bij een gipsplaatschroef) kan de beugel uit elkaar drukken bij het vastdraaien. Die zou ik vermijden.
Waarom ga je niet gewoon naar een goede fietsenmaker? Wat je zoekt zijn standaard fietsonderdelen die elke goede fietsnmaker (waarvan er helaas erg weinig zijn) heeft.
Waar had je je fiets gekocht?
Dan gaan we voor de gewone cilinderkopschroef (vermoedde ik wel maar wilde het zeker weten). De moer met borgring zal geen problemen opleveren vermoed ik.

Fietsenmaker in De Meern -niet de meest geweldige die er is (ik weet meer dan de verkopende dames :)). Maar was lekker dichtbij. Maar kan het allicht proberen en anders moet ik maar een ritje eventueel naar Snel maken. Voordat ik naar de de fsb of Snel ga ga ik eerst zelf meten en afwachten tot alles binnen is. Want is wel makkelijk en voordelig via ... paleis.
Gefeliciteerd,
Ik wilde ook B&M Ixon IQ /premuim aanschaffen, maar ik vond hem niet genoeg waterbestendig.
Batterij cover is zonder rubber o-rings. Jammer genoeg baterijhouder is van onder, precies tegen de wiel/spatbord. Philips Saferide is niet beter, dus er zijn geen betere alternatieven op de markt. Misschien in praktijk is niet zo erg
Ik heb met de Ixon IQ door een stortbui die het deed lijken of ik door een aquarium reed (water op het fietspad stond tot boven de diepe velgen), midden in de nacht de Afsluitdijk overgestoken. Geen centje pijn. Die dingen zijn prima waterdicht.
Dat van de cover had ik gelezen - maar eventueel met tape rondom afplakken is ook een optie (welk minder mooi natuurlijk mocht dit nodig blijken te zijn). De cover zal niet vaak open hoeven daar het een kwestie is van kabeltje erin en opladen.

@Alien dat is goed nieuws maarnav de reviews die ik gelezen heb ook eigenlijk wel verwacht.

Ik zal tzt mijn bevindingen posten - nu nog even wachten op de lampen. Ik hoop ze eind van de week te hebben. Ik zal als ik in het donker fiets ook wat foto's maken van de lichtopbrengst in beidde standen.
Hallo Inge,

Ik kijk uit naar je bevindingen, want ik ben ook nog op zoek naar betere verlichting voor deze winter.

Heb je er een "anti-verblindingskapje" / "Blendschutz" bijgekocht? Dit heb je waarschijnlijk enkel nodig bij montage op het stuur?
Afbeelding

(http://www.bumm.de/produkte/akku-schein ... on-iq.html# > Zubehör )

mvg, Bart
Bart - die heb ik er niet bijgekocht - bij 1 van de reviews die ik heb gelezen stond dat die er vanaf 2014 bijzat. Hoop dus dat ze gelijk hebben anders moet ik er nog 1tje nalaten komen.

Stuur of vork bevestiging maakt denk ik niet zoveel uit - er mag er gewoon eentje op.
Op het stuur zit de lamp uit het midden. Geen ramp, maar mij stoort het wel een beetje. Ergerlijker is, als bij stuurmontage de schakelkabels in de lichtbundel zitten (Shimano waslijnen).

Zo'n kapje is zeker aan te raden. Er komt nogal wat licht naar boven uit de lamp.
Nog een link voor zoekende Busch und Muller verlichting

http://www.4thebike.de/zubehoer/beleuch ... mit-halter
Let er wel op dat als je een lamp besteld dat je die zonder of met oplader/ batterijen kunt bestellen. Bovenstaande link is van zonder.
tja even doorclicken en kom je naar

http://www.4thebike.de/zubehoer/beleuch ... alter-akku
Inge1 schreef:Let er wel op dat als je een lamp besteld dat je die zonder of met oplader/ batterijen kunt bestellen. Bovenstaande link is van zonder.
Zeker als niet duidelijk is welke oplaadbare batterijen worden meegeleverd, kan men meestal beter zonder bestellen. Er is immers een gigantisch verschil in kwaliteit tussen oplaadbare batterijen en men kan dus beter een kwaliteitsbatterijen kopen in combinatie met een intelligente lader. Want ook de lader maakt een wereld van verschil in hoe lang accu's meegaan.

Renaat
Type batterijen wordt aangegeven.

Renaat - je hebt het over een intelligente batterijlader. Wat is het verschil met een gewone lader. Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten - voor mij is een lader een lader.
En als je zelf oplaadbare batterijen aanschaft waar "moet" je dan op letten want ook dit is nieuw voor mij.