door
CapoJan » wo 10 sep, 2014 15:32
De discussie gaat alle kanten uit. De start was "hoe verhoudt de weerstand van een versnellingsnaaf zich tegenover die van een derailleur". Dat is zeer algemeen, maar gemiddeld kun je stellen dat de weerstand wat hoger is. Hoeveel hoger, dat is weer een andere zaak: afhankelijk van welke naaf, welke versnelling, bij welk vermogen, ...
Dan gaat het plots weer om banden. Voor woon-werk verkeer is een goed compromis voor mij een relatief snelle band, zo lang die maar zo lekvrij mogelijk is. Wat maakt het uit dat je 1 km/u sneller gaat indien je om de vijf ritten een band moet herstellen? Dan is de snelheidswinst zo omgezet in tijdverlies... En valt een band tegen, dan leg je er een andere op.
Ook de afstand en het wegdek spelen mee, wat mij betreft. Dagelijks door weer en wind over landwegen, waar modder en ander vuil op de weg liggen, betekent met een derailleurfiets veel kuiswerk. Ook daar weer: de minimale tijdwinst met een snellere fiets is zo opgegaan aan onderhoudstijd. En het gaat wel degelijk om een fiets om elke dag te gebruiken, dacht ik.
Indien ik op mijn "gewone" fiets stap - een oude Trek hybride met SRAM X9 en SportContact banden -, rijdt die veel beter dan de veel jongere stadsfiets van zoonlief - ook een Trek, maar een andere geometrie, een Nexus 8, rollerbrakes, ... Je kunt dan niet zomaar zeggen "die naaf geeft meer weerstand", want de fiets is een geheel en wat je voelt is dat geheel. Knappe jongen die kan zeggen waar het zit. Maar zo'n fiets met naafversnelling, gesloten kettingkast, rollerbrakes, ... daar heb je dan weer geen omkijken naar. Het is geen fiets voor wereldreizen, maar hij is wel ideaal om dagelijks mee door weer en wind te trekken.
Uit de meetgegevens (Fahrradzukunft), kun je al heel wat afleiden. Of dat verschil de moeite is (en welke voor- en nadelen er aan de diverse mogelijkheiden kleven), dat moet je zelf uitmaken. Dat kan niemand voor je doen.