Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel km/uur verlies met naafversnelling t.o.v. derailleur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoeveel km/uur verlies met naafversnelling t.o.v. derailleur

Zonder U te willen aan vallen, maar als het bij U even lang duurt om een achterwiel uit een fiets met naafversnellingen of derailleurversnellingen te halen bent U ofwel super de super handig ofwel bent U het die iets fout doet. Met een derailleurversnelling schakel ik al naar de zwaarste versnelling voor ik stil sta, snelspanner open zetten, tikje op het achterwiel en klaar is kees in 10 seconden. Op die tijd hebt U waarschijnlijk uw sleutel van 15 boven gehaald....
Hij heeft waarschijnlijk ook geen kettingkast.
Op de stadfiets heb ik een Schwalbe met de bekende dikke blauwe laag. Tegen de tijd dat die band versleten is koop ik een nieuwe tweedehands fiets, als de fiets voor die tijd al niet doormidden gebroken is op de kasseien hier.
iddi schreef:Zonder U te willen aan vallen, maar als het bij U even lang duurt om een achterwiel uit een fiets met naafversnellingen of derailleurversnellingen te halen bent U ofwel super de super handig ofwel bent U het die iets fout doet.
Even snel is waarschijnlijk overdreven. Maar een wiel losmaken met een naafversnelling hoeft niet lang te duren. Het ene systeem is natuurlijk het andere niet, maar zelf heb ik o.a. jarenlang met een fiets met een Sram dual drive gereden en de extra tijd die het koste was het losmaken van de clickbox en het met een steeksleutel i.p.v. met een snelspanner losmaken van een wiel met enkel derailleur was verwaarloosbaar. In het totaal schat ik een verschil van ruim minder dan één minuut. (Je moet sowieso toch bandenplakgeriek of een reserveband nemen, dus het nemen van de steeksleutel is geen extra werk.)

Het wordt inderdaad een ander verhaal als men ook een kettingkast heeft of remsystemen die in de naaf zitten (terugtraprem, rollerbrake, ...)
jongens en meisjes: de vragensteller is benieuwd naar het snelheidsverschil in km/uur. (de vragensteller is trouwens alweer een tijdje niet meer aanwezig...)
willem.m schreef:jongens en meisjes: de vragensteller is benieuwd naar het snelheidsverschil in km/uur. (de vragensteller is trouwens alweer een tijdje niet meer aanwezig...)
Ik lees nog aandachtig mee. :wink:

Ik ben inderdaad op zoek naar het snelheidsverschil. Nu moet ik zeggen dat ik het moeilijker verwisselen van een wiel/band ook wel een issue vind. Van de andere kant, zo vaak rijd ik geen lekke banden.

Ik blijf de keuze lastig vinden. Veel pleit voor een naafversnelling. Het schakelen wanneer de fiets stilstaat vind ik echt een verademing t.o.v. het schakelen met een derailleur. Maar extra weerstand blijft toch vervelend.
Wim schreef:Hier wat meetresultaten:
http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgra ... ltungen-2/
Als ik deze gegevens combineer met de overal beschikbare rekenspreadsheets die gaan over vermogens van fietsers kan ik niet anders dan concluderen dat het bij stadsfietssnelheden (20-25 km/h) op een niet-racefiets gaat om een snelheidsverlies van ca. 1 km/u en zéker geen twee, tenzij je het hebt over de nu-vincinaaf op zijn slechtst.
Wat ik in de hele discusie mis is de praktijk
Testten zijn allemaal mooi maar wat zegt bijvoorbeeld een roulofs met riem tegenover een zelfde met keting als je met bijde in bijvoorbeeld slecht weer fietst
Vuil tussen de schakels van de ketting of vuil op je riem enz onder echte omstandigheden wat is er dan het beste met het minste verlies
heligek schreef:Wat ik in de hele discusie mis is de praktijk
Testten zijn allemaal mooi maar wat zegt bijvoorbeeld een roulofs met riem tegenover een zelfde met keting als je met bijde in bijvoorbeeld slecht weer fietst
Vuil tussen de schakels van de ketting of vuil op je riem enz onder echte omstandigheden wat is er dan het beste met het minste verlies
Hoi Heiigek,
Even goed doorlezen.
1.Ik heb gezegt exact hoeveel is het verlies.in km/u
2. Ik heb theory met % aangegeven
3. mijne ervaring.

Even melden , als je specifike vragen heb.
heligek schreef:Wat ik in de hele discusie mis is de praktijk
Testten zijn allemaal mooi maar wat zegt bijvoorbeeld een roulofs met riem tegenover een zelfde met keting als je met bijde in bijvoorbeeld slecht weer fietst
Vuil tussen de schakels van de ketting of vuil op je riem enz onder echte omstandigheden wat is er dan het beste met het minste verlies
Tja Rohloff + gate carbon belt in praktijk

Ik heb nooit gezien snel fietsende bike met deze hi-tech confifuratie op nederlandse fietspaden.

Btw, dit is mij droomfiets

http://www.santosbikes.com/assortiment/racefietsen
miro schreef: 2. Verminder power verlies. Power verlies bij 30km/h word verdeld
a. 65..70% luchtweerstand.
b. 20%..25 Banden
c. 10%..15% mechanische –pedalen, trapas, ketting, naaf
Begrijp ik het goed dat je bedoelt dat met snellere banden meer winst te behalen valt dan met een derailleur t.o.v. een naafversnelling?

Ik rijd nu een schwalbe marathon trouwens, voor mijn gevoel een snelle band, mits goed opgepompt.
Otis schreef:Begrijp ik het goed dat je bedoelt dat met snellere banden meer winst te behalen valt dan met een derailleur t.o.v. een naafversnelling?
Dat volgt niet uit de getallen van miro (waar heeft hij ze overigens vandaan....?) maar klopt wel. De verschillen tussen stroeve en snnel banden bedragen meer dan 1 km/u. Jij kunt door heel snelle banden te monteren wellicht 2 km/u winnen. Afhankelijk van de hoeveelheid rotzooi op je route moet je dan wel extra tijd tellen voor plakken van gaatjes.
Ave Gone schreef:
Otis schreef:Begrijp ik het goed dat je bedoelt dat met snellere banden meer winst te behalen valt dan met een derailleur t.o.v. een naafversnelling?
Dat volgt niet uit de getallen van miro (waar heeft hij ze overigens vandaan....?) maar klopt wel. De verschillen tussen stroeve en snnel banden bedragen meer dan 1 km/u. Jij kunt door heel snelle banden te monteren wellicht 2 km/u winnen. Afhankelijk van de hoeveelheid rotzooi op je route moet je dan wel extra tijd tellen voor plakken van gaatjes.
Geldt de Schwalbe Marathon niet al als een snelle band?
Otis schreef:
miro schreef: 2. Verminder power verlies. Power verlies bij 30km/h word verdeld
a. 65..70% luchtweerstand.
b. 20%..25 Banden
c. 10%..15% mechanische –pedalen, trapas, ketting, naaf
Begrijp ik het goed dat je bedoelt dat met snellere banden meer winst te behalen valt dan met een derailleur t.o.v. een naafversnelling?

Ik rijd nu een schwalbe marathon trouwens, voor mijn gevoel een snelle band, mits goed opgepompt.

http://www.fietsersbond.nl/sites/defaul ... hwalbe.pdf

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond ... AwSe637vFU

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond ... AwSOq37vFU

De Nederlandse test resultaten koment overheen met Deutsche Tour magazine
Ik neem aan dat je bedoelt Schalbe marathon Green Guard.
Otis schreef:
Ave Gone schreef:
Otis schreef:Begrijp ik het goed dat je bedoelt dat met snellere banden meer winst te behalen valt dan met een derailleur t.o.v. een naafversnelling?
Dat volgt niet uit de getallen van miro (waar heeft hij ze overigens vandaan....?) maar klopt wel. De verschillen tussen stroeve en snnel banden bedragen meer dan 1 km/u. Jij kunt door heel snelle banden te monteren wellicht 2 km/u winnen. Afhankelijk van de hoeveelheid rotzooi op je route moet je dan wel extra tijd tellen voor plakken van gaatjes.
Geldt de Schwalbe Marathon niet al als een snelle band?
Ik neem aan dat je bedoeld Schwalbe marathoon Green Guard. Het is een band met uistekende kompromie tuussen roolwerstand/ comfort/ anti-lek/ grip /prjs
Het is al honderd keer hier besproken* waarom metingen op een stalen rol onzinnig zijn. De Fietsersbond weet dat ook al jaren.

*zelf zoeken
Hi,

Ik had dezelfde bedenkingen als de topic starter en ik heb ooit eens voor mezelf dit zitten uittesten. Niks wetenschappelijk verantwoord ! Op dezelfde dag hetzelfde toertje met dezelfde hartslag proberen te rijden, dus constant de hartslag rond 110 houden:
  • afstand=12,3 km
    alle banden op maximale druk
    vsf : vsf tx400 met rohloff, chainglider en Son
    mtb: Cube ltd comp, Mavic wielen en RacingRalph 2.0 mtb banden
    koersfiets: met 23mm bandjes
    vsf suppr: vsf met schwalbe marathon suppreme 2.0
    vsf mich : vsf met Michelin xcr road slicks 1.6
De maximale snelheid meting was tijdens die toer een stuk wind mee, ook tegen hartslag 110, langs een kanaal. Daar waren de verschillen groot maar in het groter geheel maakt het blijkbaar niet zoveel uit.

Code: Selecteer alles

                       vsf suppr 2.0   mtb       koersfiets   vsf mich	
tijd                 36m35            36m20    34m07         36m15	
gem km/h             20,1            20,2      21,6          20,3	
max v km/u           26,7            27,7	   32,5          28,3	
gemid hartslag       112             112       111           112	

Mijn conclusies waren:
  • aerodynamica: houding (vooral te merken met het wind tegen stuk)
    De wind heeft veel invloed ⇒ terug naar aerodynamica
    gewicht is vooral merkbaar bij versnellen en klimmen. Op vlakke stukken maakt het niet zoveel uit.
    rolweerstand is merkbaar: de bandenspanning maakt een verschil (hogere bandenspanning bereikbaar door dunnere band)
    topsnelheid verschillen maken niet zo heel veel uit maar zorgen wel dat het allemaal vlotter trapt
Wat me verbaasde was dat de vsf, met chainglider, son en rohloff bijna niet trager was dan mijn mtb met Mavic wieltjes, die ook veel vinniger aanvoelt.
Vroeger heb ik gemerkt op de mtb dat de Suppreme bandjes niet veel sneller zijn dan de RR banden, mits ze wel op maximale spanning staan !

Moraal van het verhaal : ik heb op mijn vsf het stuur een beetje lager gezet en de banden vervangen door Marathon racers. De Michelin XCR zijn nog vlugger maar ze zijn zo vlug lek dat ze niet bruikbaar zijn voor mijn woonwerk verkeer.

mvg

Wim
wimvsf schreef:Niks wetenschappelijk verantwoord !
Ik zou je conclusie graag beamen, maar inderdaad, het wetenschappelijk gehalte is tamelijk laag. :D
De discussie gaat alle kanten uit. De start was "hoe verhoudt de weerstand van een versnellingsnaaf zich tegenover die van een derailleur". Dat is zeer algemeen, maar gemiddeld kun je stellen dat de weerstand wat hoger is. Hoeveel hoger, dat is weer een andere zaak: afhankelijk van welke naaf, welke versnelling, bij welk vermogen, ...
Dan gaat het plots weer om banden. Voor woon-werk verkeer is een goed compromis voor mij een relatief snelle band, zo lang die maar zo lekvrij mogelijk is. Wat maakt het uit dat je 1 km/u sneller gaat indien je om de vijf ritten een band moet herstellen? Dan is de snelheidswinst zo omgezet in tijdverlies... En valt een band tegen, dan leg je er een andere op.

Ook de afstand en het wegdek spelen mee, wat mij betreft. Dagelijks door weer en wind over landwegen, waar modder en ander vuil op de weg liggen, betekent met een derailleurfiets veel kuiswerk. Ook daar weer: de minimale tijdwinst met een snellere fiets is zo opgegaan aan onderhoudstijd. En het gaat wel degelijk om een fiets om elke dag te gebruiken, dacht ik.

Indien ik op mijn "gewone" fiets stap - een oude Trek hybride met SRAM X9 en SportContact banden -, rijdt die veel beter dan de veel jongere stadsfiets van zoonlief - ook een Trek, maar een andere geometrie, een Nexus 8, rollerbrakes, ... Je kunt dan niet zomaar zeggen "die naaf geeft meer weerstand", want de fiets is een geheel en wat je voelt is dat geheel. Knappe jongen die kan zeggen waar het zit. Maar zo'n fiets met naafversnelling, gesloten kettingkast, rollerbrakes, ... daar heb je dan weer geen omkijken naar. Het is geen fiets voor wereldreizen, maar hij is wel ideaal om dagelijks mee door weer en wind te trekken.

Uit de meetgegevens (Fahrradzukunft), kun je al heel wat afleiden. Of dat verschil de moeite is (en welke voor- en nadelen er aan de diverse mogelijkheiden kleven), dat moet je zelf uitmaken. Dat kan niemand voor je doen.
CapoJan schreef:De discussie gaat alle kanten uit.
.
.
.
Dan gaat het plots weer om banden.
Zolang er mensen zijn die duidelijk voelen dat hun fiets met naafversnelling veel zwaarder loopt dan hun derailleurfiets terwijl ze er heel andere banden op hebben zittem ontkomen we er niet aan om het telkens weer uit te leggen. Doen we dat niet, dan breiden allerlei onwaarheden zich als een olievlek over het water uit en zijn we binnen een half jaar allemaal terug bij af en snappen we er niets meer van.
Het Duitse artikel wat Wim postte laat het toch heel mooi zien?:
Een derailleur is ietsje efficiënter dan naafversnellingen maar het maakt nogal uit welke naafversnelling je bedoelt. Het verschil met een Rohloff-naaf is maar heel minimaal (en valt weg bij hogere snelheden), de weerstand van een Rohloff naaf hangt af van de gebruikte versnelling.

Hoeveel km/uur verlies ontstaat hangt af van de omstandigheden, moet je veel kracht leveren (zij het omdat je omhoog gaat, hard wil fietsen of tegen de wind in fietst) dan maakt het allemaal niet zo veel uit.