De wrakkenoverlast is te voorkomen met goede voorzieningen i.p.v. een technische oplossing (chip in frame) die op zichzelf vast niet kosteloos is. Techniek is zelden een oplossing voor problemen. Mocht de chip in frame een reductie in fietsendiefstal en een stijging van het oplossingpercentage naar minimaal 99% bewerkstelligen dan ben ik uiteraard voor.
Ik heb geen inzicht in de kosten van het bestrijden van de overlast, maar het loszagen, ophalen, registreren en afvoeren van wrakken en misplaatste fietsen is vast en zeker niet kostenneutraal. Waarom het budget daarvoor niet inzetten om op veel plekken bewaakte (door mensen i.v.m. leefbaarheid, geen anonieme camera) stallingen te realiseren? Ik lees over steeds meer winkelleegstand; waarom die panden, al dan niet tijdelijk, inzetten als veilige stallingsplek? In mijn gemeente zijn er diverse - gratis - bewaakte stallingen en ik maak er graag gebruik van. Zeker als ik mijn fiets dichtbij de winkel waar ik een inkoop wil doen kan plaatsen. Massale stallingen waarbij ik enkele minuten moet lopen naar de shop waar ik moet zijn, halen de voordelen van het verplaatsen op de fiets onderuit, en zulke stallingen gaan het m.i. op termijn ook niet redden, betaald of onbetaald.
Omdat ik na mijn treinreis mijn fiets graag werkend uit het rek haal is voor mij een abonnement op een bewaakte stationsstalling (of een fietskluis) een betaalbare oplossing. Waarom zo'n abonnement niet koppelen aan méér dan een stalling? Mijn fiets kan toch maar op een plek tegelijk zijn. En als stallingpersoneel dan ook dezelfde dag nog (eenvoudige) reparaties wil uitvoeren terwijl ik werk, winkel of op reis ben (ook in het weekeinde!) dan neemt mijn bezwaar tegen betalen snel af.
Maar het zal er bij de geciteerde ondernemer uitsluitend om gaan dat er geld in zijn zakken vloeit en dat de algemene middelen alleen ten dienste mogen staan van zijn verdiencapaciteit. Als ik het goed heb wordt zijn zaak opgeheven, dus misschien is mijn voorstel voor hem een nieuwe ondernemingskans.