Allereerst: ik vind dat dit een fietsforum is en geen gps-forum, voor meer info en detail kijk ook eens op
http://forum.gps.nl/viewforum.php?f=113
Je hebt je gps net aangeschaft, er zijn veel mogelijkheden (heb je al geconstateerd), derhalve een lange leercurve. Met risico's dat e.e.a mis kan gaan. Maak daarom eerst een backup van je toestel met JaVaWa Device Manager (
http://www.javawa.nl/jdm.html )
Basecamp en Windows XP: de laatste versies van Basecamp zijn niet meer geschikt voor XP. De laatste versie voor XP (maar dan wel met servicepack SP 3) is Basecamp 4.2.5:
http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=7161
Heb je een nog oudere versie van XP en is updaten geen mogelijkheid meer, dan adviseer ik je toch om voor W7 of W8 te gaan.
Voor je Oregon600 is Basecamp eigenlijk wel een must en niet meer Mapsource.
Kaarten: ja dat is zo iets. De kaarten van Openfietsmap (OFM) zijn zeker geschikt voor Benelux, Duitsland en meerdere landen daar om heen (zitten de meeste vrijwilligers die Openstreetmap (is de basis voor OFM) bijhouden. En inderdaad gratis en hoge update-frekwentie. Verderweg in Europa wordt de informatiedekking meestal wat minder. En val ik ook vaak terug op de CityNavigator (wegenkaart) van Garmin.
Alternatieven komen of uit osm-circuit zoals diverse Freizeitkarten, velomaps, openmtb, kowoma, reit-und wanderkarte e.d. Allemaal op dezelfde database gebaseerd. Alternatieven kunnen de Topo Pro kaarten van Garmin zijn, maar deze zijn vaak landspecifiek en duur. (overzicht van de Topo Pro van Garmin vind je op forum.gps.nl. Deze kaarten hebben wel Activerouting, dat zijn vooraf vastgelegde routes voor fietsen, wandelen, mtb etc.) . Daarnaast wat meer detailinfo over specifike nuttige punten.
Nadelen van de kaarten gebaseerd op openstreetmap (osm) zoals de openfietsmap (ofm) ten opzichte van de dure, betaalde Garminkaarten, vind ik niet zo groot. De Topo Pro van Garmin bevatten dus voorgeprogrammeerde routes (trails) per activiteit (op 95% zit je niet te wachten), Garmin past wel bepaalde routeringsalgoritmes toe welke beter afgestemd zijn op je outdoortoestel. dus met name de routering van de (gratis) alternatieven, geeft meestal wat beperkingen of bepaalde studie (tijd en verdieping in de materie). Ik gebruik zelf op mijn fietsvakanties voornamelijk (vooraf gemaakte) tracks en incidenteel aan het einde van een fietstocht routes naar een bepaalde overnachtingsplek.
Eneloop XX prima keuze, snellader ben ik zelf wat huiverig mee (en of jouw gekozen leverancier de beste/goedkoopste is weet ik niet). Snellader wellicht wel goed voor onderweg tijdens fietsvakantietrip. Maar om je batterijen (gebruik zelf de normale Eneloops) soms weer in goede conditie te krijgen/te houden is bijv. een Powerex Maha MH-C9000 geen overbodige luxe (mogelijkheden voor refresh/analyze, break-in, discharge e.d.)
Ik heb zelf geen naafdynamo, maar gebruik nog wel eens een Powerbank van 10500 Mah. Daar fiets ik bijna een week mee met mijn Oregon600. Daarnaast ook het gebruik van stripje (mijn "uitvinding" daarvan staat op gpsforum) om de Eneloops op te laden zoals een accupack van Garmin.
Heb je de laatste firmware al op de gps staan ? (versie 4.10)
(gps gebruiker vanaf 2004, keesm op gpsforum)