En ook ik ben weer terug van 2 weken fietsen. Ik laat het nu even weten wat nou preccies de antwoorden en oplossingen bij mijn vragen waren voor de volgende mensen:
De vragen in het starttopic:
1. Eenzaamheid is voor mij geen issue geweest. Op iedere camping ben ik wel iemand tegengekomen die in was voor een praatje en soms voor een hele avond aan gezelligheid. Overdag was ik vaak blij dat ik alleen was. Andere mensen gaan gauw zeuren.
2. Veiligheid in Zweden is prima. Automobilisten houden heel goed afstand en rijden heel netjes. Zelfs op de grotere wegen. Om op te vallen had ik zo'n veiligheidshesje over mijn bagage gebonden zodat ik vanaf achter goed zichtbaar was.
Fiets op slot zetten deed ik zelf wel netjes met 3 sloten, maar ik was de enige. Ik ben in dorpjes geweest waar ik de enige was met uberhaupt een slot.
3. Nachttrein heb ik niet gepakt, maar ik ben gewoon met de trein gegaan. Net ook al een stuk over geschreven op het ZwedenWeb forum:
De reis er naar toe was relatief eenvoudig. Eerst met de trein naar Enschede en daar gewoon een kaartje kopen naar Puttgarden. Wel even kijken of je niet misschien met een actiekaartje ofzo goedkoper uit bent. Er zijn kaartjes waarmee je voor €44 in het weekend een complete dag in Duitsland kan reizen. Een fiets mee in de stoptreinen kost €5 per dag. In duitsland moet je wel de Regional bahn (stoptreinen) pakken omdat je dan niks hoeft te reserveren.
Ik kan aanraden om in Puttgarden een camping te pakken, aangezien het waarschijnlijk tegen die tijd al redelijk laat is. Er zijn 3 of 4 campings ten westen van de haven net buiten het dorp. Heel makkelijk te vinden. Dit wist ik niet op de heenweg waardoor ik de eerste nacht door heb gehaald. Er is daar ergens een camping al vanaf €12, dus voor de prijs hoef je het niet te laten.
Daarna de boot op: met de fiets gewoon tussen de auto's gaan staan om een kaartje te kopen. Er is als je een kaartje eenmaal hebt een aparte rij voor fietsers dus ben je de eerste. Ik was er om 12 uur, dus mocht als eerste en enige fietser de boot in, wat een behoorlijk mooie ervaring is.
Aan de andere kant kun je kiezen om te fietsen naar Maribo. Er is daar een goede camping. Goedkoop ook. Ik ben daar 's nachts gestopt om water bij te vullen. Echter is Maribo 20 km fietsen, dus als je al in Duitsland hebt overnacht niet heel handig om te kiezen. Dan kun je beter de trein pakken verder naar Kopenhagen. Een fietsdagkaart in Denemarken kost omgerekend iets van €2 als je de juiste hebt. Ik had een 10 rittenkaart en betaalde iets van €13 (oeps). In Kopenhagen kun je treinkaartjes Zweden in kopen. Om een fiets mee te kunnen nemen moet je een kinderkaartje voor je fiets hebben.
Zelf ben ik gaan fietsen toen in Malmö was, maar omdat het al behoorlijk regende en ik de nacht had doorgefietst ben ik gestopt in Lund. Daar is een camping voor 65 kronen per tent naast het zwembad. Het zwembad mag je ook gewoon in als campinggast en dat kost volgens mij normaal al 50 kronen.
http://guide.visitskane.com/en/accommod ... ls?page=24
Zelf vond ik het een geschikte camping voor de eerste nacht. Vanaf daar kun je alle kanten op.
De terugweg is eigenlijk hetzelfde maar dan andersom. Koopt een kaartje in Zweden naar Kopenhagen en vanaf daar naar Rodby. Ik ben in die trein op de terugweg iemand tegengekomen met ongeveer hetzelfde plan en toen zijn we samen naar Nederland gereisd. Camping in Duitsland kostte toen €15 voor 2 personen.
Mocht het zijn dat je nog wat Deense kronen bezit mag ik je aanraden om even aan het eind van de vakantie een biertje te pakken uit het winkeltje op de boot. Was heerlijk na 2 weken afzien.
4. De dagafstand is ongeveer richting de 70/80 km geweest. Soms wat uitschieters richting de 110/120 km, maar dat voel je wel de volgende dag. Het heuvellandschap van Zweden kan soms stijler zijn dat het lijkt, en dat hakt er best wel in.
5. Drukte viel me reuze mee. Het was rustig genoeg voor mij. Ik ben dan ook vanuit Malmö eigenlijk meteen het binnenland in getrokken en daar gebleven. Daar is het lekker rustig. Rond Malmö en Gothenburg was het vreselijk druk, maar dat kan ook niet anders natuurlijk.
Volgens mij heb ik daarbij al mijn eigen vragen nog beantwoord. Zijn er nog meer vragen hoor ik het graag.
En natuurlijk nog hoe vakantie beviel: Het viel me allemaal reuze mee. Je moet heel erg in het moment leven en soms niet te ver vooruit kijken. Vooral met het treinen moet je gewoon maar kijken hoe je er komt. Dat lukt vast wel in een dag of 2. Je hebt vakantie dus mag ook rustig aan doen.
Daarnaast heb ik momenten gehad waarop alles mis ging en momenten waarop alles briljant ging. Ik heb regen gehad op de minst handige momenten, een gebroken versnellingskabel maar bovenal alles was dit voor mij een heel mooi avontuur om mee te maken. Ik weet nog niet zeker of ik dit ooit zo nog een keer doe. Zo voelt het niet momenteel, maar ik ben ook pas weer een paar uur thuis. Ik weet in ieder geval áls ik het doe, dat ik het mezelf hoe dan ook moeilijker maak. Er moet weer wat meer uitdaging in zitten.
Sowieso zat ik er wel aan te denken om binnenkort rondje ijsselmeer te doen. Lijkt me een leuke route. Maar dan met stayokays, misschien wel met een fixed gear en wat meer kilometers per dag.
In ieder geval hartstikke bedankt voor de hulp hier. Als er vragen zijn hoor ik het wel.