Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped Synmat vraagje - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Exped Synmat vraagje

Helemaal eens met Wim.

Miranda, ik ben ook een vrouw, 2cm langer dan jij, smaller gebouwd (58kg dus geen isolerend speklaagje) en fiets vnl in Scandinavie. En ook in de winter, dus berekoud.
Nu fiets ik meestal solo dus heb geen sterke man die heel aardig de potten, pannen, zware tent enzo voor zijn rekening neemt maar moet dus alles zelf zien mee te slepen. En vrouwen zijn over het algemeen toch minder sterk dan mannen, hou daar dus rekening mee als je kampeerspullen zoekt. Vooral bergopwaarts, met tegenwind, op slecht onverhard wegdek, als je moe bent etc. telt elke gram.
En staar niet teveel naar de R-waarde want dat is maar een cijfer. Weersomstandigheden (wind, vocht), vrouw zijn (tel daar 5 graden bij op), de soort tent, slaapzak, onderkleding, je eigen gesteldheid (kou, moe) is hierin ook belangrijk

Ik heb zelf een Xtherm matje: 183cm lang, 6.3cm dik, 5.7 R-waarde, weegt 430gram en is opgerold net iets dikker dan een bidon. En ik zou geen andere mat meer willen, ben er erg tevreden over. Alleen als het erg koud is (bij langlauftochten in de bergen, kan onder de -40C worden) heb ik een extra matje bij me. Maar dan heb ik ook een slee met twee sterke honden dus dan kan die mat er nog wel bij. :)

Maar die Synmat 9 is veel te lang, te dik, te zwaar en voor die prijs en gewicht is de R-waarde ook nog eens laag.
Je zit met die mat plus die Ayacucho slaapzak al bijna op de drie kilo en hoe zwaar is eigenlijk je tentje? (ter vergelijking: mijn tentje, slaapzak en matje wegen samen net 2 kilo).
Hmmm mooie discussies hier, brengt mij weer enorm aan het tweifelen maar dat maakt mij niet uit. Altijd goed om nog eens extra over je keuze na te denken en die misschien bij te stellen.

Uit de meeste reacties haal ik toch ga voor minimum gewicht, en dat betekend dat deze mat te zwaar is.
Ik wil natuurlijk wel het beste van het beste aanschaffen maar ik zit natuurlijk ook met de kosten, ik moet alles nog aanschaffen (zoals fiets, tent en de rest) dus heb wel een beetje prijzen in mijn gedachte. Zelf dacht ik ongeveer aan €150,- voor een matje en €150,- voor een slaapzak dacht dat je dan wel redelijk materiaal aan kon schaffen. En bij een eventuele volgende reis kan ik nog wel een enkele aanpassing maken in mijn materiaal maar voor nu is mijn budget niet onbeperkt.

Het Xtherm matje wat Yopie aan raad klinkt ook mooi, alhoewel die boven mijn budget gaat. Je hebt van Synmat ook nog de UL versies maar die isoleren maar tot -4 en wegen niet zo veel maar over de stevigheid las ik weer diverse verhalen.

Qua slaapzak dat vind ik nog het moeilijkste van alles, idd dons heel leuk maar ook op welke manier is de dons verkregen? Voor mijn plezier hoeft een dier niet te lijden.
Dus hierin heb ik ook nog wel wat hulp nodig dus.

Deze eerste reis ga ik samen met een vriend, die wil misschien wel de wat zwaardere spullen voor zijn rekening nemen maar de reizen die daarop volgen ga ik misschien wel alleen dus dan moet ik inderdaad zelf alles mee zeulen.
Vandaar blijft mijn advies in zo'n geval, probeer rond te kijken naar de mogelijkheid om een degelijk matje te lenen/huren. Pas door het gebruik krijg je een goed zicht op de eigen wensen en vereisten.

Dat gaat naar mijn gevoel ook voor ander materiaal op. Voor een eerste fietsvakantie een fiets van +2000 euro kopen, vind ik ook absurd. (Of men zou ineens de wereld willen rondtrekken.)

Renaat
De vraag die je zelf moet beantwoorden is bij welke temperaturen je wilt kunnen kamperen. De Synmat UL gaat op papier tot min 4, maar in mijn ervaring wordt het net boven het vriespunt al wat te koud. Voor veel kampeerders is zo'n bereik genoeg. Ik zag de mat on-line aangeboden voor 110 euro.
Zelf zou ik wat meer uitgeven voor een goede donzen slaapzak. In dit zelfde temperatuurbereik denk ik dan aan bijvoorbeeld de Cumulus Lite Line 300: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categ ... eping-bags, of als je zoals veel vrouwen wat kouwelijk bent de 400. Cumulus staat ook wel open voor aanpassingen zoals extra breedte (zulke mummies zijn vaak smal).
Met deze combinatie zit je op ongeveer hetzelfde budget, maar voor slechts ruim een derde van je oorspronkelijk geplande gewicht. Als je ook echt onder nul wilt kamperen heb je wel een warmere mat nodig.
Wim
Onder nul kamperen gaat prima met deze combinatie mits je tent niet te groot is en het binnendoek niet uit enkel ventilatieopeningen bestaat. Je kunt het temperatuurbereik verhogen door het gebruik van een thermodeken, een lakenzak en/of een donsjasje. Vorig voorjaar heb ik zo gekampeerd bij -8, slapen was geen probleem, je buiten ophouden tussen fietsen en slapen wel. Natuurlijk wegen deze dingen ook wat, echter je wordt er erg flexibel door.
Heb je ook al eens gekeken naar de Exped Downmat UL 7 met een R waarde van 5.9 en een gewicht van 450g. Ik maak hier nu al bijna twee jaar gebruik van zowel zomer als winter en ben er zeer tevreden van. Ik gebruik maar af en toe een tent, en slaap meestal open of in mijn bivakzak en de koude heb ik langs onder nog geen enkele keer gevoeld. (laagste temp bij een overnachting buiten was -14 in de Eiffel vorige winter)

Wel wat aan de prijzige kant, maar als je goed uitkijkt kom je die ook afgeprijsd tegen. Ik heb de mijne indertijd 170 euro betaald.

Dat in combinatie met mijn Cumulus Panyam 600 is het luxe in de winter en toch licht van gewicht.

Ik ben ook begonnen met allerlei slaapspullen bijeen te scharrelen, maar achteraf bekeken had ik het geld beter uitgespaard en meteen goed "belegd" ;-)
570 gram in M, verder inderdaad een prima mat voor het koude werk.
Wim
Hahaha, zoveel meningen he Miranda?

Luitjes, de TS gaf al aan moeite te hebben met dons.

Miranda, Exped heeft een paar verschillende lijnen. Ze hebben wat ze "Synmat Lite" of "Airmat Lite" noemen. Deze matjes zijn 5 cm dik, en ze lijken op traditionele luchtbedden met banen. De banen zitten in het midden aan elkaar vast en daarboven heb je een halfronde baan van zo'n twee cm hoogte. De Synmats zijn gevuld met isolatiemateriaal, de Airmats niet. Omdat ze niet overal even dik zijn is de isolatie wat minder efficient.
Een voorbeeld van een Synmat Lite:
http://www.yaksports.nl/slaapmatjes/341 ... 63784.html
Gewicht valt aardig mee, niet te duur, 5 jaar garantie, warm genoeg voor drie seizoenen in onze streken.
http://www.yaksports.nl/slaapmatjes/341 ... 63814.html.
Zelfde mat in lichtgewicht, garantie wordt hier 2 jaar. 390 gram! Niet duur. Bever heeft deze matjes staan zonder isolatie, dan zijn ze blauw. 5 cm is wat minder comfortabel dan 7 natuurlijk, maar nog steeds comfortabel hoor. Die wat geprononceerdere banen wen je aardig aan is mijn ervaring, alhoewel niet met deze matten.

Dan heb je de normale Synmats, de banen zijn over een grotere hoogte aan elkaar gelast en de matten worden dikker:
http://www.yaksports.nl/slaapmatjes/180 ... 14503.html
5 jaar garantie, 680 gram
http://www.yaksports.nl/slaapmatjes/763 ... 19157.html
dezelfde mat maar lichtgewicht, garantie dus weer twee jaar. Waarschijnlijk de meest gekozen Exped voor wereldfietsers, en niet voor niets. Wim vond hem ergens voor 110.
Hier het complete overzicht: http://www.exped.com/en/product-category/mats
De concurrentie is de Thermarest Neoair serie. Zelf heb ik toen ik naast onze Downmats ook een lichte mat wilde voor de Synmat UL gekozen omdat die iets minder kraakt dan d emeeste Neoairs, en omdat hij precies dezelfde afmetingen heeft als de Downmat, en dus precies past in onze tweepersoons topbag. Kortom, dat laatste is een overweging die voor anderen niet relevant is. Als je klein bent kun je ook nog een iets kortere mat kiezen zoals de Synmat UL S of de Neoair XLite Women's.
Wim
Ik heb ook een foutje gemaakt: de Xtherm regular weegt namelijk 430 en niet 480 gram.

En om de keuze nog moeilijker te maken :) : er zijn mensen die een voorkeur hebben voor horizontale of juist verticale banen in een slaapmat. Zelf vind ik horizontale banen (zoasl bij de Xtherm) net wat lekkerder en steviger liggen. Ook als je zit of met je knie erop drukt zit je niet gelijk op de koude grond, vooral in de winter belangrijk.
Het nadeel zou kunnen zijn dat je makkelijker eraf glijdt maar daar heb ik zelf geen last van (ben een zijslaper en val meestal opgerold als een bolletje in slaap) maar misschien wel als je een onrustige slaper bent?
Miranda schreef: Qua slaapzak dat vind ik nog het moeilijkste van alles, idd dons heel leuk maar ook op welke manier is de dons verkregen? Voor mijn plezier hoeft een dier niet te lijden.
Dus hierin heb ik ook nog wel wat hulp nodig dus.
Een slaapzak wel of niet van dons, ik vond het een moeilijke keus. Naast het dierenleed is er ook het nadeel dat dons vocht aantrekt, iets wat je bij extreme kou absoluut wilt vermijden want vocht bevriest.
En eend, gans, levend of dood geplukt .. ik heb altijd heel beslist NEE gezegd maar helaas .. ben toch overstag gegaan. Dat komt door de solo expeditie/wintertochten: dons is helaas toch nog steeds warmer, lichter, compacter dan synthesisch. Heb nu dus een donzen winterslaapzak, een Marmot cwm membrain, -40°C, 2060gram en hopelijk blijf ik hierin nog een tijdje leven.

Mijn gewone slaapzak heb ik gekregen en dan vind ik dons toch opeens minder erg. Of is dit een slap argument? Tis een Western mountaineering ultralite, -9°C, weegt 800gr en prop je tot 18x33cm in elkaar. Meestal is ie veel te warm maar dan gooi ik hem open of steek mijn voeten eruit, klagen doe ik niet want in de Zweedse/Noorse bergen kan het weer zomaar omslaan.

Ik heb ook nog een echte zomerslaapzak, die is vnl voor op de racefiets van blokhutje naar blokhutje: een Haglöfs lim50, 13°C, weegt 460gram. Met de thermokleding die ik sowieso altijd bij me heb waardeer ik die op.

Dus zoals Wim ook al zei: de keuze slaapmat, slaapzak en ook de tent is erg afhankelijk waar en in welk seizoen je wilt kamperen.
Jeeeejjjj weer een boel informatie, in ieder geval weer bedankt.
Het blijft nog steeds een moeilijke keuze, ik weet ook niet precies waar ik de matjes zou kunnen uitproberen. Ik woon in Arnhem en ik ken hier eigenlijk maar twee winkels waar ze een aantal matjes hebben, maar ook niet alle genoemde matjes helaas.

De downmat UL is nu best wel aantrekkelijk voor mij qua gewicht en kwaliteit, alleen qua prijs is die me net ietsjes te duur dus ga ik wel proberen een mooie aanbieding te vinden.

Bij de Xtherm krijg ik een beetje de twijfel vanwege hoe de banen lopen of dat wel echt lekker ligt.

Het klimaat van het land waar ik heen ga ligt in april/mei nog best laag, voor april zeggen ze minimaal 0 graden dus het kan best koud zijn, dus een goede mat lijkt me wel noodzakelijk.
Dit jaar ga ik al een paar daagjes fietsen en dan kan ik van iemand een slaapzak lenen dus ik heb besloten om volgend jaar voor een goede slaapzak te kijken zodat ik dit jaar een goede mat aan kan schaffen.

Mocht iemand nog een goede aanbieding weten voor een downmat ul dan hoor ik het graag, wil wel graag de bredere versie dus dan word het ook gelijk de langere mat maar 735 gr. lijkt mij niet heel verkeerd qua gewicht of wel??

Als iemand nog iets toe te voegen heeft hoor ik het ook graag :D
Ze hoeven ook niet alles te hebben om te proberen, bij exped alleen maar
- las over het midden van de baan (en dat zijn alleen maar 5 cm modellen, en die lijken voor jou af te vallen)
- las over een breed stuk van de baan

Alle modellen met een brede las van 7 cm dik van b.v. 183x52 hebben hetzelfde ligcomfort, de verschillen zijn alleen de mate van isolatie en de duurzaamheid van de buitenstof. Hetzelfde geldt voor alle andere maten.

De dwarsbanen van de Neoairs worden door velen, mij incluis, zelfs als comfortabler beschouwd dan de expeds. Het grote nadeel van deze matten in de warme uitvoeringen is dat ze lawaaiig zijn. Ook hier geldt, Neoair matten van dezelfde dikte hebben allemaal grofweg hetzelfde ligcomfort. De extra grote en heel warme mat waar jij naar op zoek bent zou dan deze worden: http://www.futurumshop.nl/thermarest-ne ... ular.phtml . Gewicht voor R-waarde, natuurlijk top, maar lawaaiig en duur.

Arnhem heeft natuurlijk de Bever en Perry (alhoewel die geen exped en TR voeren), Nijmegen heeft ook nog Kathmandu.
djveer schreef: Het grote nadeel van deze matten in de warme uitvoeringen is dat ze lawaaiig zijn.
Ah nu weet ik waar dat lawaai vandaan komt!
Gelukkig ervaren we niet allemaal hetzelfde, maar misschien ben ik een beetje doof ofzo? :wink:

En ik wil toch nog even Renaat herhalen: kijk voor ervaringen op de hiking-site.
http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php
Ik heb vorig jaar 3 maanden geslapen met de volgende uitrusting:
- mat Exped Synmat UL 7 LW. Gezien mijn lengte, 197 cm, wilde ik een lange versie, bijkomend voordeel was dat deze mat ook breder was dan de M. Ik weeg ca 90 kilo en heb nooit de grond door het matje heen gevoeld. Gewicht van de mat 600 gram.
- Exped Pillow Pump. Hiermee de mat steeds opgepompt. Heb het nooit met de mond geprobeerd maar dat lijkt mij gezien de grootte van het ventiel ook vrij lastig. In ca 60 slagen, 1 minuut, was de mat opgepompt. Beviel ook als kussen goed. Gewicht 150 gram.
De mat leeg laten lopen ging ook gemakkelijk.
- Slaapzak van Birdland/Lowland Ranger Comfort. Deken model. Mummy leek mij niet prettig maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dat nooit heb uitgeprobeerd. Gewicht 1100 gram.
- Lakenzak van zijde ook van Birdland/Lowland. Daarmee bleef de slaapzak schoon en was prettig bij warme nachten.

Dit paste allemaal in één Orlieb voortas -classic roler.

-Jan
Mijn praktijkervaring:

De Exped downmad LW9. Niet de lichtste, niet de goedkoopste, maar wel in 1 keer goed. 1200 gram, prijzen wisselen. Nu bij de Vrijbuiter voor 175.

Waarom deze? Ik gebruik hem van april t/m oktober, in april wel vorst bij de grond gehad, maar nooit koud gehad. Helaas heb ik nog een bagger slaapzak, maar door de Exped niet 1 keer wakker geworden van de kou. In de verdere periode is het voor isolatie niet echt nodig. Wat wel meespeelt is comfort. Ik ben 1.77 lang en weeg rond de 90 kilo. Nooit de grond geraakt, geintegreerde pomp is makkelijk in gebruik, maar vooral heerlijk slapen. Er zijn nachten bij dat ik van 2100 tot 0700 slaap zonder wakker te worden. Vooral de wat dikkere mat, het comfort geeft voor mij doorslag.

Afgelopen trip de Exped Schnozzel Pumpbag meegehad. Wat een gemak.
Met deze opblaaszak kon ik in 5 x mijn Exped opblazen.

1 klein nadeeltje. Ter schouder- en heuphoogte zit er een kraakje icm het grondzeil van de Akto. Een handdoekje ertussen of een ander kledingstuk en het is opgelost.

Ik zeg niet dat je deze mat moet nemen, ik vertel alleen wat mijn ervaringen zijn.
Bedankt weer voor jullie berichtjes, inmiddels heb ik kans gezien om de Exped en de Xtherm uit te testen. En eerlijk gezegd vind ik de Exped toch echt wel lekker liggen, vond ook dat de Xtherm wel wat veel kraakte.

Dus ik denk dat ik toch zeker voor comfort ga voor 's nachts en voor wat meer gewicht mee fietsen overdag.
Ben blij met jullie ervaringen en meningen :D