Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag van de moderators - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vraag van de moderators

Er staat niet alleen:
2a leden en belangstellenden met elkaar in contact brengen
maar ook nog
b. het onderhouden van een interactieve website
b. informatie die voor wereldfietsers van belang iste verzamelen en uit te wisselen,
c. het organiseren van trektochten, weekenden en andere activiteiten
en dat alles
2.3 [..] in de ruimste zin van het woord

:)

en met die laatste toevoeging heb je nogal de ruimte m.i.. Daarbij is er ook nog eens een offtopic forumdeel.
{Vanwege ridiculisering verwijderd door de schrijver zelf}
Ave Gone schreef:Misschien moet de vraag ook gesteld worden aan alle leden (!) en belangstellenden die dit forum inmiddels de rug hebben toegekeerd vanwége o.a. de enquetes.
Is dat niet een beetje een opendeur in trappen?
als iemand iets verlaat vanwege iets, dan is zijn of haar mening vrij duidelijk...
Daarnaast snap ik niets van dat verlaten en al helemaal niets van de aankondigingen daarvan. Maar die schreeuw om aandacht is aan andere discussie.

Gewoon laten gaan die enquêtes, niet te veel tijd en energie in steken.
Iedereen heeft dan zelf een keus om er aandacht aan te besteden of niet.

Als er een uitgebreider draadje ontstaat nav een enquete dan is daar blijkbaar behoefte aan. Niet alle draadjes op een forum hoeven over het hoofdonderwerp te gaan. Mij lijkt het prima dat er in overige zaken een discussie ontstaat over accupunctuur nav een enquete.
Een uitstekende manier om forumgenoten te leren kunnen buiten de gedeelde hobby :D
Ave Gone's argument (statuten) is misschien niet sterk, maar zijn afkeur wel. Ik voel met hem mee. In de huidige vorm zijn de enquêtes parasitair. Ze dragen niet bij aan de kwaliteit van het forum, ze doen er afbreuk aan (mijn mening).

Wieden dat onkruid!
Nu ik er wat langer over denk moet ik m'n eerdere reactie misschien wat bijstellen :P

Als ik de vraag omdraai: waarom zouden enquêtes wel toegestaan moeten worden?
Dan is het enige zinnige antwoord dat bij mij opkomt: om studenten te kunnen dienen...

Er zijn tal van mogelijkheden om enquêtes aan de man te brengen, internetfora vormen hierin en makkelijke schakel maar absoluut geen noodzaak.

Misschien schiet ik van nature te snel in de remmen als er gesproken wordt over geboden of verboden. Ik zal zeker niet ontkennen dat ook ik vind dat enquêtes eigenlijk geen inhoudelijke bijdrage leveren aan het forum - misschien moeten ze daarom dus geen bestaansrecht hebben.

Ik erger me niet aan enquêtes, maar zal heel goed begrijpen als ze niet meer worden toegestaan.
Als ik bovenstaande lees en de grootste gemene deler eruit probeer te halen, dan kom ik tot de volgende conclusies:

- De meerderheid vindt het niet erg dat ze geplaatst worden.
- Ze zouden eigenlijk in 'Achtergrond' geplaatst moeten worden.
- De toevoeging 'Enquête' in de titel handhaven.
- De student moet duidelijk zijn wat de instelling, studie en studierichting is.
- Er moet duidelijk aangegeven worden wat het doel van de enquête is.
- We willen graag terugkoppeling van de resultaten.
- De plaatser moet de kritiek op zijn enquete kunnen incasseren.

Ben ik nog wat vergeten?

En ja, er zijn ook menen die vinden dat we ze moeten weren, maar ik heb het idee dat dit de minderheid is.
moderator schreef:Als ik bovenstaande lees en de grootste gemene deler eruit probeer te halen, dan kom ik tot de volgende conclusies:

- De meerderheid vindt het niet erg dat ze geplaatst worden.
- Ze zouden eigenlijk in 'Achtergrond' geplaatst moeten worden.
- De toevoeging 'Enquête' in de titel handhaven.
- De student moet duidelijk zijn wat de instelling, studie en studierichting is.
- Er moet duidelijk aangegeven worden wat het doel van de enquête is.
- We willen graag terugkoppeling van de resultaten.
- De plaatser moet de kritiek op zijn enquete kunnen incasseren.

Ben ik nog wat vergeten?

En ja, er zijn ook menen die vinden dat we ze moeten weren, maar ik heb het idee dat dit de minderheid is.
Als een student aan deze eisen voldoet zou ik het bericht niet in ' Achtergrond' plaatsen, dan ziet bijna niemand zijn met zorg opgestelde enquete :)
Wel netjes overigens dat er vanuit de moderators zoveel inspanning gedaan wordt.
Ik denk inderdaad niet de meerderheid van de forumgebruikers hier tegen enquetes gaat zijn (maar de vraag is dan of dat doorslaggevend zou moeten zijn).

Waar ze geplaatst moeten worden, tja, op de juiste plek. De acupunctuurenquete had in "Achtergrond" gekund (de juiste plek m.i.), en wat meer wringend in "Gezondheid" of "Overige activiteiten". Sommigen zullen een plek in "Kletspraat" prefereren :). Het pleit overigens voor de zelfbeheersing van de poster dat niet is geprobeerd het in een topic over banden met lekbeveiliging binnen te smokkelen.

Maar het verhaal over duidelijkheid gaat niet geheel werken. Zeker bij enquetes in gebieden over psychische processen is het werkelijke doel van de enquete soms (vaak) anders dan in eerste instantie wordt aangegeven/lijkt.

Terugkoppeling kun je om vragen maar niet afdwingen. "Enquete" in de titel lijkt me goed, kunnen mensen die zich eraan ergeren de boel overslaan. Een beetje tegen kritiek kunnen is sowieso handig voor posten (en nou niet allemaal 11 jarige forumleden bashen he...).

edit: En ja dat "Achtergrond" niet in actieve onderwerpen wordt getoond heeft voor en nadelen. Dat zal een licht compromis zijn geweest om zowel offtopicrechten en offtopicrekkelijken tegemoet te komen. Voor mij zou dat dan weer niet hoeven, zolang het in het juiste forumdeel staat.
het feit dat de forums waar ik op kom, geen vragenlijsten hebben van studenten. ligt denk ik in het gegeven dat het forums zijn waar je een betalend lidmaatschap hebt. dat zou een barriere kunnen zijn.... :P
Of anders in een nieuw bakje "Enquetes" onder "Overige Zaken"?
OmeGerrit schreef:Of anders in een nieuw bakje "Enquetes" onder "Overige Zaken"?
Precies, een verzameltopic van Enquetes. Degene die graag reageert op enquetes kan dan op de hoogte blijven door het topic te volgen zonder dat je legio enquete topics krijgt.
nobbiomatic schreef:aangezien ik ook geen student ben , het mij ook leuk lijkt om zoiets te doen...
graag de volgende vragenlijst invullen.

http://www.survio.com/survey/d/K1O1R3X5M1K8X5E9B

de resultaten worden vertrouwelijk niet behandeld.
Dit is de beste enquete tot nu toe. 8)
Briljant, deze enquete! :D

Verder vind ik het een goed idee om enquetes op een aparte plek in het forum onder te brengen.
- De meerderheid vindt het niet erg dat ze geplaatst worden.
- Ze zouden eigenlijk in 'Achtergrond' geplaatst moeten worden.
- De toevoeging 'Enquête' in de titel handhaven.
- De student moet duidelijk zijn wat de instelling, studie en studierichting is.
- Er moet duidelijk aangegeven worden wat het doel van de enquête is.
- We willen graag terugkoppeling van de resultaten.
- De plaatser moet de kritiek op zijn enquete kunnen incasseren.
Wat mij betreft ook niet in de achtergrond plaatsen, voor mij is het 'actieve onderdelen' gedeelte van de site echt de voornaamste plek waar ik t forum volg en vragen tegenkom (tenzij ik specifiek naar iets op zoek ga. Dat enquete draadje van de acupunctuur was ik op een gegeven moment ook al kwijt...

Verder zou ik best wat inhoudelijk tips op zijn plaats vinden, zoals

- zorg dat er altijd een 'anders, nl' optie is
- zorg dat er ook meer opties tegelijk kunnen worden geselecteerd (denk bijv aan de vraag 'wat voor soort fiets heeft u...' nou, wel 4 verschillende....

Om maar eens twee voorbeelden te noemen waar ik normaal gesproken jeuk van krijg :)

Roef
Als ik de vraag omdraai: waarom zouden enquêtes wel toegestaan moeten worden?
Dan is het enige zinnige antwoord dat bij mij opkomt: om studenten te kunnen dienen...
Wat ik daar nog aan toe wil voegen, ik vind het best goed studenten te helpen. Ik ben er zelf ooit een geweest, en kom in mijn werk ook regelmatig studenten tegen (stagiairs) die ik het best gun geholpen te worden. Een beetje 'pay it forward' zeg maar.

Roef