Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding eerste fietsreis - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voorbereiding eerste fietsreis

Bedankt voor alle behulpzame reacties!

Nu een inventaris maken van wat ik allemaal wil vervangen, de spullen bestellen, en daarna ook daadwerkelijk de onderdelen vervangen natuurlijk... En ondertussen verder kijken naar matje, slaapzak, fietstassen etc.

Dankjewel djveer voor de tip voor het slaapmatje! Dat is wel handig om te weten natuurlijk. Gelukkig ben ik zelf vrij klein en waren de recensies over deze budget lichtgewicht tent over het algemeen goed. Daarom durf ik het wel aan voor 11 dagen, maar idd wel handig als behalve ik, het matje er ook in past ;)
Benieuwd hoe je gaat navigeren .... Smartphone?

Nog twee tippies: ze hebben belletjes met een kompasje. 99 cent bij de action, 3-5 euro bij de fietsenmaker.

En dan dit: je hebt maar één bidonhouder. Wil je nou meer water, en dat wil je als je tegen bergen op gaat fietsen in juli, maar je kunt er niet meer bevestigen, dan kan het ook hiermee, uit de betere ijzerwarenwinkel.
Afbeelding
Ik wil lekker ouderwets navigeren met een kaart. Heb het boekje met plattegronden deze week binnengekregen (Onbegrensd fietsen van Amsterdam en Antwerpen naar Venetië, deel 1: Antwerpen/Tilburg - Basel/Bern). Het boekje is uit 2004, dus ik moet even goed alle toevoegingen die op de website staan in het boekje schrijven en ga nog wat extra campings intekenen. Ik ben sinds vorige maand een smartphonebezitter 8), kan dus de GPS functie gebruiken in geval ik even niet zo goed weet waar ik precies ben.

Bedankt voor de tip van de fietsbel! Ik had er al een met een compasje (een keer gratis gekregen), maar die is kapot gegaan.

Ik wil inderdaad zeker weten nog een bidonhouder bevestigen (: Drink met een uurtje spinnen al makkelijk twee flesjes leeg. Had nog niet bedacht hoe precies, maar dat leek mij vrij simpel. Die ijzeren ring kun je neem ik aan (als de bidonhouder niet past) om je frame doen met je bidonhouder ertussen, wanneer je aandraait zit je bidonhouder vastgeklemd tussen de ring en het frame?
Correct. Zo'n ding heet geloof ik een slangklem. Stukje oude binnenband tussen je frame en de klem doen.

http://www.m-gineering.nl/shop.htm. (Klik op bidonhouders, hebbedingen) heeft er ook nog een officieel piefje voor dat hetzelfde doet, de bottle fix. Gewone bidons gaan tot 1 liter (maar dat tref je zelden in de winkel, die gaan tot 0.75). m-gineering heeft ook nog de petfleshouder, voor flessen tot twee liter. Ik zou altijd kijken of die te monteren is. De fietsenmaker in Amsterdam waar je naartoe gaat heeft dat soort dingen ook wel denk ik trouwens.

Zijn inbussleuteljes zijn ook goed, omdat er een opzetstukje bij zit voor 8mm, dat is anders een groot zwaar ding, maar je moet hem eigenlijk wel bij je hebben voor je cranks. Véél beter dan inbusjes op een multitool, want die krijg je niet overal bij.

Uit 2004? Uh oh :). Neem vooral die telefoon maar mee. maar ook een oplader. Misschien ook zoiets: http://www.amazon.de/EasyAcc%C2%AE-Tasc ... anker+8400
Dan hoef je niet elke nacht een camping met stroom te hebben, en je komt niet halverwege de dag zonder telefoon te staan. Deze laadt je telefoon, afhankelijk van hoe groot je telefoonaccu is, 5 tot 3 keer op. Mij bevalt hij tot nu toe zeer goed, alhoewel ik hem nog maar een paar keer heb gebruikt. Sommige gebruikers op Amazon melden dat ze hem slecht vinden, maar een aantal daarvan probeert dommige dingen zoals hem opladen met een lage laadstroom, of het volledig opladen van een accu die een veel grotere capaciteit heeft dan de powerbank zelf. Dan kan hij niet tegelijk opgeladen worden en je telefoon opladen. Er zit ook een lampje in. Bezorging is volgens mij voor modellen boven 20 euro gratis. Er zijn ook nog grotere/kleinere.

Zet, als je je telefoon niet gebruikt, alle draadloze dingen uit he? Wifi, bluetooth, 2g/3g/4g. Daarbij nog eens vliegtuigmodus, dan gaat hij nog veel langer mee, alhoewel je dan ook niet meer bereikbaar bent op dat moment.
djveer schreef:[...] Gewone bidons gaan tot 1 liter (maar dat tref je zelden in de winkel, die gaan tot 0.75). m-gineering heeft ook nog de petfleshouder, voor flessen tot twee liter. Ik zou altijd kijken of die te monteren is. De fietsenmaker in Amsterdam waar je naartoe gaat heeft dat soort dingen ook wel denk ik trouwens.
Zelf ben ik op de reisfiets overgestapt op ongelakte rvs Klean Kanteen bidons (met sportscap, lichtdicht dus minder kans op biofilm, water blijft daarin smaakloos, helaas maar 800 ml en ook zwaar, want staal en niet samenknijpbaar voor een watergevecht :)), maar daarvoor kocht ik de Vaude 1 liter bidon bij de Rotterdamse concurrent van de Amsterdammer.

Nu denk ik er over - binnenkort reis door Frankrijk, en demibouteilles (0,375 l) wijn zijn zeldzamer (minder keus) dan een hele fles (0,75 l) - om de Santos XL houder aan te schaffen, of misschien dat ik toch mijn 2e Bikebuddy monteer (maar dunwandige 2 liter PET-flessen knijp je daarmee fijn; niet als ze vol zijn, maar als ze leger raken).

Er bestaan ook bidonhouders voor aan het stuur, onder/achter je zadel. Keuzes genoeg: o.a. Klickfix en Minoura hebben hierin oplossingen, maar ik heb me nimmer verdiept in de verkrijgbaarheid in Nederland

Einde van de snelcursus bidonhouders :)
Stella90 schreef:Drink met een uurtje spinnen al makkelijk twee flesjes leeg.
Dat is dan niet handig, drinken doe je voor het spinnen want het duurt wel een uurtje voor water opgenomen is. Zelfs (isotone) sportdrank gaat niet zo snel dat het zin heeft om tijdens het spinnen te drinken, je moet het ervoor doen.
@ djveer: Ja uit 2004... Misschien zijn extra up to date kaarten wel een verstandige aanvulling :P Oplaaddingetje voor telefoon is misschien wel wat, maar hoop die niet al te veel nodig te hebben. Vind het toch wel wat hebben om aan de hand van een kaart te navigeren. En een petfleshouder is misschien wel een idee ja. Je bedoelt dat ze die handige inbussleuteltjes hebben bij de fietsenmaker in Adam waar ik heen ga, of bij m-gineering? En een 8mm opzetstukje zit er bij bidonhouders?

@ aardvark: Allereerst, bedankt voor de bidonhouderinfo. Een bidon waar je geen watergevecht mee kunt voeren, vind ik eigenlijk geen optie ;) En... begrijp ik nou goed dat je een die Santos XL bidonhouder wilt gebruiken om wijn te kunnen drinken tijdens het fietsen in Frankrijk?

@ JaapG: Oh. Ik drink meestal tijdens het spinnen een halve liter water, en erna nog een flesje. De spinjuf zegt altijd dat dat het beste is ;) Maar zal dit volgende keer een uurtje voor het spinnen doen.
Stella90 schreef:... En... begrijp ik nou goed dat je een die Santos XL bidonhouder wilt gebruiken om wijn te kunnen drinken tijdens het fietsen in Frankrijk?
:lol:
<droogklootmodus>
Een flesje wijn, verdeeld over twee of drie dagen, 1 of 2 glaasjes bij de avondmaaltijd, is lekker. Tijdens en voorafgaand aan het fietsen uiteraard niet (nooit).
</droogklootmodus>

Het opzetstukje 8 mm dat 'djveer' bedoeld is het zilverkleurige ding op deze foto van inbussleutels (van de link: http://www.m-gineering.nl/shop.htm):
Afbeelding.

Heb je op het forum al gezocht naar je wensen m.b.t. een slaapzak? Daar zit soms een levertijd aan (o.a. Cumulus, PHD), als ik me niet vergis.

Wat ik nog mis in je voorbereiding: ga je onderweg zelf je potje koken (heb je een brander en pan) of eet je in restaurants en van wat de supermarkt (en bakker) aan direct te verorberen kant-en-klare maaltijden (bananen, [pasta]salades, e.d.) aanbiedt?
Jullie mogen diejee zeggen hoor :).

Nou ja Stella90, het nadeel van smartphones is dat ze zo snel leeg zijn. s'ochtends 3g aan laten staan en het ding is leeg als je s'avonds aankomt. Telefooncellen heb je nergens meer dus dat was het dan. Als je halverwege de dag echt moet gaan navigeren met je telefoon, kan het moeilijk zijn hem meer dan een uur of 4 te laten werken, vooral als de netwerken zwak zijn.

Ik heb me ook wat verder in slaapzakken zitten verdiepen en ik blijf moeite houden dons, alhoewel ik nog steeds twijfel. De voordelen zijn enorm maareh, pff. Ik heb de Lowland Serai (dons) geprobeerd, die zijn in Nederland vaak op voorraad, maar ik vond dat de rits zoals zovaak veel blijft hangen. Ze hebben geen antivastzitbeveiliging.
De Vaude's (Cheyenne en Kiowa, dons resp synth.) deden dat beter, nou aan de haak dan, ik heb er niet ingelegen. De serie van Robens lijkt me ook erg goed, de Appalachians (synth.), voelen plezierig aan, doen een hoop dingen goed. Ze liggen bij Perry sport.
Maar futurumshop heeft ze goedkoper: http://www.futurumshop.nl/zoeken/?q=appalachian, bespreking http://www.youtube.com/watch?v=xdEMizN2_58.
Ah, begrijpelijk aardvark, maar is er een speciale reden voor waarom hij niet (eventueel overgeheveld in plastic fles) in een fietstas of achterop de bagagedrager gaat?

En een goede vraag, haha, ja, ik zit daar over te twijfelen, was van plan geen kookgerei mee te nemen en dus inderdaad te overleven op kant en klaar maaltijden in supermarkten en af en toe te eten bij een lokaal restaurantje... Dit om gewicht van kookgerei etc. niet mee hoeven te nemen, en, tja, ik ben soms een beetje bang dat het fietsen langer duurt dan ik inschat en dat ik dan geen zin meer heb om te koken (schat in dat ik de +/- 80 km in zo'n 5-6 uur wel moet kunnen fietsen, inclusief de weg zoeken, exclusief pauze, maar vrees soms dat ik tot 8 of 9 uur op de fiets zit; iets wat me een irreëele angst lijkt).

Ik heb wel nog een klein camping gaspitje staan, die zou eventueel meekunnen, ik hou wel van eten (en koken) namelijk, en 11 dagen lang achter elkaar kant en klaar voedsel te 'verorberen' lijkt me niet heel erg lekker nu ik er wat langer over na denk...

Over mijn andere voorbereidingen:

Ik zat aan dit termarest matje te denken, is 168 cm in lengte, en dat is precies mijn lengte (dus waarschijnlijk precies wel of precies niet groot genoeg :P). Of ik neem het nomad matje mee wat ik nog heb liggen, nadeel dat die erg groot is en zoals Diejee al opmerkte misschien net niet in mijn tent past.

Heb nog niet over een slaapzak nagedacht.. Heb momenteel een deze, niet echt klein en lichtgewicht, maar denk dat ik die gewoon mee ga nemen, vind het zonde om nieuwe spullen te kopen als dit niet noodzakelijk of heel veel extra voordelen meegeeft.

Oh, en Diejee (of diejee?), mijn smartphone doet het volgens mij vaak wel drie dagen zonder opladen. Maar heb dan ook alleen maar Wi-Fi aan staan, gebruik hem niet zo heel veel. Zal er eens op letten. Ik wil sowieso mijn oude mobiel meenemen zodat ik altijd kan bellen in noodgevallen, ook als de batterij op gaat.
Stella90 schreef: Ik zat aan dit termarest matje te denken, is 168 cm in lengte, en dat is precies mijn lengte (dus waarschijnlijk precies wel of precies niet groot genoeg :P).
Het hangt er maar van af hoe je slaapt en wat je van comfort verwacht. Zelf slaap ik met mijn 1,83 m regelmatig op een matje van ongeveer 1,20 meter. Ruim 'onvoldoende dus', maar mijn benen liggen dan gewoon op de grond, een leeggemaakt rugzak, de leeggemaakte fietstassen, een hoop kleding, ...
Misschien niet het summum van comfort, maar (als het niet heel erg koud is) heb ik er geen probleem mee.

Als er geen bijzonder goede reden voor is, zou ik niemand meer aanraden een nieuw 'zelfopblazend matje' aan te schaffen maar te opteren voor een (tweedehands) modern luchtmatrasje (Thermarest NeoAir of Exped). Het comfort/gewicht/volume-verhouding is aanzienlijk beter.

Voor ongeveer hetzelfde geld moet je een NeoAir Venture kunnen aanschaffen. Lichter, even groot, dikker (en waarschijnlijk comfortabeler), veel kleiner, ... Nadelen: waarschijnlijk iets kwetsbaarder, je moet het zelf opblazen en vooral slechter isolerend. (Dat laatste kan wel belangrijk zijn.) Voor wat meer geld heb je een NeoAir die beter isoleert.

Renaat
Stella90 schreef:Ah, begrijpelijk aardvark, maar is er een speciale reden voor waarom hij niet (eventueel overgeheveld in plastic fles) in een fietstas of achterop de bagagedrager gaat?
Zoals je uit mijn berichten in 'Plastic pot voor vrek' kunt opmaken, komt er bij mij geen glas(verpakking) meer in de fietstas. Ik wil een wijnfles van de winkel tot aan mijn kampeerplek in de XL bidonhouder vervoeren. Een restant wijn zal ik overschenken in een kleine PET-fles (vast een doodszonde voor oenologen :roll:). Naast het vervoer van de fles wijn, wil ik ook grotere PET-flessen (1,5 en 2 liter) kunnen vervoeren. Naar mijn idee is dat (die combinatie van gebruik) niet mogelijk met de overige aangeboden PET-fleshouders.

V.w.b. eten onderweg: maak je eigen keuze. Naar mijn idee moet het best mogelijk zijn zonder kooktoestel die 11 dagen smakelijk te overleven op jouw route. Zelf vind ik het wel prettig om onderweg minstens een kop thee of koffie te kunnen zetten of een soepje te maken. Als je te moe bent om te koken, heb je dan in elk geval de keuze om toch uit de ruif van de supermarkt wat bij elkaar te scharrelen.

En als zelfverklaarde vrek zou ik evenmin geld uitgeven aan een nieuwe slaapzak. Je reist in de zomer en komt niet op grote hoogten dus red je je daarmee vast en zeker.
En de door mij gelinkte Robens is niet veel kleiner. Heb je een compressiehoes?

Ja, oude telefoon mee, dan zit je goed.

Als je 168 bent zal het wat minder nauw komen met het matje, omdat die dan gewoon omhoog gekruld tegen de binnentent op ligt. Ik lag daar dan zelf nog bovenop op de einden wat wat teveel druk op de binnentent gaf.
djveer schreef: Als je 168 bent zal het wat minder nauw komen met het matje, omdat die dan gewoon omhoog gekruld tegen de binnentent op ligt.
Het is wel belangrijk dat je binnentent niet tegen de buitentent wordt geduwd.

Renaat
Bedankt voor de tip, Renaat! Ik zal me daar eens in verdiepen. Ik zag die 2/3 matjes (1.20) ook al voorbij komen op internet. Ik heb niet zo veel moeite met (redelijk) harde ondergronden, maar ik heb het erg snel koud (en mijn voeten al helemaal), isolerende eigenschappen en een maat waar ik helemaal op pas, zijn dus belangrijk voor mij.

Ik ga als ik mijn tent ontvangen heb, eerst testen of ik en het matje dat ik nog heb liggen goed in de tent passen op een manier dat binnen en buitentent elkaar niet raken ;)

Ja, tenminste, de hoes die bij de slaapzak zat perst hem al aardig samen (moet meestal erg mijn best doen hem erin te krijgen).
Stella90 schreef: ik ben soms een beetje bang dat het fietsen langer duurt dan ik inschat en dat ik dan geen zin meer heb om te koken
Het hangt er erg van af wat voor overnachtingsplekken je zoekt, maar ik eindig de dag vaak op kampeerplekken waar zelf eten koken voor mijn tent aanmerkelijk sneller en minder vermoeiend is dan naar een plaats (terug)fietsen waar ik kan eten.

In elk geval veel plezier met de voorbereidingen gewenst,

Carl
djveer schreef:Correct. Zo'n ding heet geloof ik een slangklem. Stukje oude binnenband tussen je frame en de klem doen.
Op die manier heb ik jaren geleden mijn Gazelle Tourist Race opgetuigd met twee bidonhouders en met nog simpeler klemmetjes de Karrimor voordrager (hoge drager) bevestigd aan de voorvork. Is er zonder problemen bijna 20 jaar op blijven zitten. Het was een mooie fiets voor die tijd en voor die prijs, maar nog niet voorbereid met die handige inbusboutjes. Maar op deze manier lukte het ook.
Wie zich afvraagt hoe het met mijn voorbereidingen en fietstocht gaat, kan me via mijn blog volgen ;)
Leuk idee! Ben benieuwd hoe dit verhaal verder gaat.
Zo te zien gaat het aardig met Stella, maar zou ze LANGS de TDF gepland hebben of zit ze straks in het peloton? :)