Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: tweedehands vakantiefiets 400-500 euro - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gezocht: tweedehands vakantiefiets 400-500 euro

Succes, ben benieuwd naar de fiets. Volgens mij is het een expedition, in dat frame kun je ook lekkere dikke banden kwijt zoals de big apple waar ik zelf ook met veel plezier op fiets. Je moet er dan wel voor 20 euro wat bredere spatborden bij bestellen.
Ik ben ook benieuwd (: Jullie krijgen morgen foto's te zien.

Een vriend van me die morgen toevallig in Utrecht is en zelf veel fietst, wilt morgenavond wel even met me naar de fiets kijken om te beoordelen wat allemaal vervangen moet worden, dus dat is ook wel fijn.
Ik zou hem zo wie zo meenemen.
25 euro is echt geen geld.
Je kan hem zo voor 125 150 euro verkopen.
Dan heb jij weer meer budget voor je eigen fiets :)
Dat is wel erg goedkoop; ik kan de gedachte dat deze fiets tot voor kort aan iemand anders toebehoorde niet uit mijn hoofd krijgen........
Bij zo'n prijsstelling moet je m.i. doorvragen bij de koper. Wie is deze verkoper?
Waar heeft hij de fiets gekocht, heeft hij er een nota, garantiebewijs bij? Etc.
Daar had ik nog helemaal niet over nagedacht.

Oorspronkelijk stond hij voor 50 euro aangeboden, als reden voor de goedkope prijs stond erbij dat hij niet handig is en de remmen en het licht kapot zijn. Verder wordt hij in een klein dorpje in Gelderland verkocht, dus misschien minder interesse? Hij staat ook al langer dan een week op marktplaats terwijl de meeste goedkope fietsen erg snel weg zijn. Ik dacht zelf dat er misschien nog iets meer kapot is aan de fiets en dat vandaar de prijs zo laag is. De aanbieder is wel al langer lid van Marktplaats en biedt ook nog een kinderzitje voor voorop de fiets aan.

Ik zou het niet zo vreemd vinden als hij het aankoopbewijs niet meer heeft gezien het best een oude fiets is of wanneer hij hem zelf tweedehands heeft gekocht, maar ik zal ernaar vragen, en ook naar de geschiedenis van de fiets.
Volgens mij was er hier geen sprake van heling, de eigenaar van de fiets woonde in een nette wijk en had hem zelf overgekocht van een ouder echtpaar dat vroeger achter bij hun woonde, daarna heeft zijn partner de fiets jarenlang gebruikt om op en neer naar haar werk te fietsen.

Hij fietst lekker (maat is sowieso goed denk ik!), al zit er volgens mij een kleine slag in het achterwiel. Ik voel geen slag als ik fiets, maar hoor dat de achterband heel af en toe het remblokje raakt. Ook merkte ik dat als ik kracht zette, de ketting soms van het tandwiel afschoof, tenminste dat vermoed ik. Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar ik hoorde en voelde soms een tikje wanneer ik veel kracht zette of de versnelling te laag stond bij het wegfietsen van het stoplicht.. Soms hoor ik ook een beetje een piepend geluid bij het fietsen. Verder is de rechter remgreep helemaal afgebroken...

Er zitten net nieuwe blokjes en de achter buitenband is volgens de eigenaar nog geen jaar geleden vervangen.

Heb wat foto's van de fiets gemaakt. Hoop dat deze een beetje een duidelijke impressie geven van de staat van de fiets.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Volgens mij een prima basis om een fijne vakantiefiets van te maken. Heb zelf met een identieke expedition vele fietsvakantie's gemaakt in binnen en buitenland.
Goeie aankoop!

Er kunnen natuurlijk nog steeds wel gebreken aan het frame zijn, maar hier zit echt wel 25 euro aan onderdelen aan.

Je hebt een behoorlijk recht stuurtje, en dat is niet het beste om pijn in je handen te voorkomen. Dit soort stuurtjes hebt je helemaal recht, dan met knikken tussen van 4 a 6 graden, en er is er een met een hoek van 12. Het eerste is vragen om problemen, het tweede is al iets beter en mijn voorkeur gaat uit naar nog iets meer, maar daar zullen personen dan weer in verschillen. Deze kost geen drol, is lekker licht en ligt op een leuke fietsafstand van Utrecht:

http://www.fiets-onderdelen-online.nl/e ... s/07161029

Dan zou ik ook zeker voor zogenaamde anatomische handvaten gaan. Ze verbeteren de handpositie, vooral tegen klachten net boven de pols op de bovenkant van de hand, die veel mensen krijgen met MTB stuurtjes (wat jij hebt). Zoiets is goedkoop:

http://www.bike2build.nl/product/GR0282 ... deddefault ooooof in jouw geval kortere vanwege de gripshifters http://www.bike2build.nl/product/GR0283 ... deddefault

merk de uitsparingen voor de barends op. Er is enorm veel te krijgen, vast veel beter dan dit, maar dit is al een verbetering ten opzichte van je ronde grepen. Ze zijn wel redelijk hard (BBB heeft een twee keer zo dure variant die iets beter gevormd is en denk ik ook veel zachter).

Als je gaat klooien met nieuwe grepen, dan kun je een een injectiespuit bij de welkoop halen en tijdens met monteren wat spiritus onder spuiten, anders krijg je ze haast niet van hun plek.

Volgens ene Marten (dank Marten) is de meest voorkomende oorzaak van dat soort kraakjes:
de krakende cartridge-as in een aluminium frame. Vooral goed hoorbaar/voelbaar bij aanzetten, soms ook als een enkele tik.
http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Dit is overigens een onderdeel dat ik sowieso zou vervangen voor een lange tocht als je niet weet hoe oud het is, en is vaak voor 10 a 20 euro te koop. Het vraagt wat speciaal gereedschap. Je moet hem eigenlijk wel demonteren om te zien wat het is, of proberen een stickertje te vinden op de trapers met FC- nogwat erop. Daarna kunnen wij de trapas er wel bijvinden.
Schoonmaken, smeren, evt vervangen, en loodgieterstape plaatsen, dan ben je hopelijk van dat bijgeluid af. Goed dat je op bijgeluiden let trouwens, ze horen namelijk niet.

Als je remblokjes je band raken tijdens het fietsen moet je er niet op fietsen, dan beschadig je de band, wat bij de meeste banden niet direct dodelijk is maar bij sommige wel. Als hij de velg raakt is het minder erg. Je kunt hem wel bijstellen (google "adjusting cantilevers", zoek dat ook op youtube).

Jij hebt namelijk zogenaamde cantilever remmen. Als je nieuwe remgrepen koopt, let dan op dat ze niet voor V-brakes zijn, die lijken er namelijk op. Er bestaan ook remgreepjes die voor beiden geschikt zijn, dat kon wel eens een goed idee zijn omdat Vee's wat eenvoudiger in het onderhoud zijn. Point heeft ze wel dacht ik (googelen naar point bikeparts, de online catalogus openen en kun je hem daarvanuit downloaden .. knop "herunterladen" onder aan het scherm). De duo remgreep is een van de "Bremshebels" met twee oogjes, onderaan pagina 20. Point onderdelen zijn vaak verkrijgbaar via amazon.de.

Als ik zo de foto van je voortandwielen bekijk is het middentandwiel meer afgesleten dan de andere twee. Dat is denk ik één van de mogelijke redenen dat je ketting overslaat. Dat kan ook aan de achtertandwielen liggen of aan de ketting zelf. Ik zou ze al snel alledrie vervangen (middentandwiel voor, ketting, cassette).

Tjees, het lijkt wel alsof ik er wat van weet. Is eigenlijk niet zo :).
Nou, djveer, volgens mij weet je meer dan je denkt! Ontzettend bedankt voor het analyseren van de foto's :D Ik ga zondag of maandag even alle linkjes en info die je me hebt gestuurd bekijken. (Heb het dit weekend druk want heb maandag een deadline voor mijn thesis :( Die moet af voor ik naar Bern ga)

De vriend die zelf fietst en wel naar mij fietsje wilde kijken kon toch niet komen vandaag jammergenoeg, maar er heeft wel een handige vriend van me, met (relatief) weinig verstand van fietsen, naar de fiets gekeken. Door er met hem samen naar te kijken snap ik nu beter hoe ik zelf naar de tandwielen moet kijken om te beoordelen in wat voor een staat ze zijn. Vooral van het middelste tandwiel waren een paar tandjes goed versleten, maar het buitenste ook. Vervangen van alle drie lijkt me inderdaad het beste.
Ok, even op een rijtje zetten met fietsenmaker prijzen (grofweg hoor):

- tandwiel buiten: 25
- tandwiel midden 20
- ketting 20
- "cassette" 30
- trapas 25
- 3 binnenbanden 20 (één reserve)
- remgrepen 30

Binnentandwiel lijkt me nog goed (de "granny" :P). Ik vind de voorband er nog redelijk uitzien. Even naar de wiellagers laten kijken lijkt me.

170. Internet prijzen liggen grofweg op 2/3 (soms spectaculair minder zoals bij Point remgrepen via amazon, maar dan krijg je er wel bestelkosten bij). Ik denk dat de fietsenmaker hier anderhalf uur mee bezig is, inclusief die slag. Onvoorzien onderdeeltje erbij: 250 euro. Kan ook zomaar 300 worden.

Bij zelfdoen heb je nog zo'n 40 euro aan specialistisch gereedschap nodig (crankpuller, chainwhip, kettingpons, cassettepief). Al met al, wat je bespaart met zelfdoen is misschien 100 euro, dat is redelijk optimistisch en verdampt vlot als je ook maar iets fout doet. Je bent er, naar mijn inschatting, al snel een werkweek aan bezig en dan bedoel ik voltijds, omdat het allemaal nieuw is.
Het is allemaal wel te doen, maar als je in juni weg wilt en er moet ook nog uitrusting komen vind ik het persoonlijk krap. Het kan als je grotendeels vrij bent of experthulp hebt. Je moet ook wat tijd aan ergonomie (zadel, grepen) besteden en dat betekent proefritten van enige afstand. Minstens 50 km.

Als het je erom gaat het budgettair zo goed mogelijk te doen denk ik dat je er met dit tijdschema waarschijnlijk beter aan doet naar de fietsenmaker te gaan en de gewonnen tijd aan uitzendwerk ofzo te besteden. Het zou mijn voorkeur hebben, als je de gelegenheid hebt, het iets juli in te schuiven, en de extra tijd aan voorbereiding te besteden.

Het is net zoveel dat eraan moet gebeuren dat de fietsenmaker er relatief kort mee bezig is omdat hij toch de boel uit elkaar heeft. Je kunt wel zelf de voorbladen vervangen, maar vervolgens haalt de fietsenmaker die er weer af als je niet zelf ook de trapas doet.

Ik ben hiermee geloof ik dissident :).

Super aanbieding tassen:
http://ortlieb-tassen.nl/set-van-2-back ... assen.html

Dan krijg je de discussie of je die voortassen echt nodig hebt. Blijkt het nou van niet, zet je ze hier voor 15 euro onder ww op het forum, zijn ze binnen een week weg (denk ik).
Ja, ik zou met liefde alles zelf uitvogelen en gaan sleutelen, maar gezien mijn fietskennis ben redelijk in de stress qua tijd. Ongeveer 2 volle dagen klussen moet lukken. Maar meer tijd heb ik echt niet. Heel juni ben ik full-time met mijn thesis bezig en ik begin 14 juli met mijn stage in Bern. Zou de stage eventueel nog een week op kunnen schuiven, maar liever niet.

Zijn er fietsenmakers aan te bevelen in de Utrecht of omgeving? Mijn ervaringen met fietsenmakers in Utrecht zijn niet zo best ;)
Stella90 schreef: Zijn er fietsenmakers aan te bevelen in de Utrecht of omgeving? Mijn ervaringen met fietsenmakers in Utrecht zijn niet zo best ;)
Zou ik kiezen voor Snel op de A'damse straatweg
Sorry, nee. Mijn ervaringen met eigenlijk alle fietsenmakers in mijn woonplaats zijn echter goed. Beetje ver weg voor jou denk ik.

edit: ok na het advies hierboven heb ik geen mening meer.
Beste Stella,
Het fietsje ziet er best redelijk uit.
Voortandwielen zou ik voorlopig niets aandoen
Wel de achtertandwielen en de ketting vernieuwen.
Uiteraard je defecte remhandel vernieuwen en alles netjes ,ook je versnellingen, laten afstellen.
Verder kan ik zowel het merk als de conditie van de banden niet goed beoordelen
Standaard worden op een fiets vanaf de fabriek niet de beste banden gemonteerd.
Ik zou er lekker 37 mm Continental of Schwalbe op laten zetten
Oja, voel ook of het zadel een beetje goed zit en investeer in een fiets broek
Succes
Dirk
heeft deze fiets 7 of 8 versnellingen?
M276 schreef:heeft deze fiets 7 of 8 versnellingen?
Hij heeft 3voorbladen!?... Dus...
De achterband is vrijwel nieuw dik5, volgens de vorige eigenaar. Bij beter kijken zie ik nu denk ik wel scheurtjes in de voorband.
djveer schreef:De achterband is vrijwel nieuw dik5, volgens de vorige eigenaar. Bij beter kijken zie ik nu denk ik wel scheurtjes in de voorband.
Scheurtje kunnen maar hoeven geen probleem te zijn. Dat hangt van locatie, diepte, ... af.

Renaat
dik5 schreef:
M276 schreef:heeft deze fiets 7 of 8 versnellingen?
Hij heeft 3voorbladen!?... Dus...
Ik bedoel achter
Dus is hij 24 of 27 versnellingen?
Hij heeft 7 bladen achter, dus 21 versnellingen.

Bij nadere inspectie kwam ik erachter dat bij de tandwielen voor redelijk wat tandjes zijn afgesleten, dat was misschien op de vorige foto's niet duidelijk te zien:
Afbeelding
Afbeelding

Close-up achterband:
Afbeelding

En was in mijn vorige post vergeten een foto te plaatsen van de achterste tandwielen:
Afbeelding