door
Leon » di 25 okt, 2016 13:20
quote="Peter_K"
>Voor roestvorming zijn een aantal factoren van belang:
> (elektrische) spanning, zuurstof en vocht.
> Neem er één weg, en je hebt geen roest meer.
Het spijt me Peter, maar je weet er best wat van, maar hier sla je de plank toch mis. Je hebt geen electrische spanning (tussen verschillende metalen) nodig voor roestvorming. Leg maar eens één stuk ijzer buiten op de plastic tafel: dat gaat de komende maanden roesten.
> In geval van je frame is dat het water: stal de fiets droog
> en roest blijft (grotendeels) weg.
Dat klopt weer wel. Je moet het putje dus om te beginnen nooit nat maken en dan opvullen met iets dat goed in de buurt komt van de lak(lagen) zelf. Tweecomponentenlijm komt tussen andere voorbeelden aardig in de buurt. Een neopreen sok lijkt me een erg fout idee. Die worden nat en blijven lang nat. Met een gewone sticker ben je al een stuk beter af.
>De spanning wordt veroorzaakt door verschillende materialen
> met elkaar in contact te brengen.
Je bedoelt metalen, niet materialen. Bovendien heeft deze mededeling alleen zin als er water in contact is met beide metalen en onderling, plus dat er zouten in het water opgelost zitten. Dat laatste is in de praktijk altijd het geval.
>Helaas is roest ook een ander materieel dan het oorspronkelijke metaal,
> dus het roest proces versterkt zich.
Dat is geen electrogalvanisch effect, maar komt vooral doordat roest een paar vervelende eigenschappen heeft waardoor het proreus is van macroniveau dat water opzuigt tot op microniveu dat het water, met zouten, naar het overblijvende metaaloppervlak brengt.
> Staal van een hoge kwaliteit roest echter lang niet zo snel
> als een lagere kwaliteit.
Dat ligt aan je definitie van kwaliteit; sterkte-eigenschappen gaan niet per definitie gelijk op met corrosievastheid.
> Roest gaat sneller als het vocht een zoutoplossing (pekel) is:
> die geleidt namelijk beter.
Sterker: water geleidt alleen bij de gratie van opgeloste zouten.
> Al met al zou ik mij niet druk maken om roest,
> mits droog gestald dus.
Dat is zo.