Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaftips stadsfiets met reispotentieel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aanschaftips stadsfiets met reispotentieel

Leon schreef:
do 03 mei, 2018 09:12
Een 10v-naaf voor in de stad vind ik ook overkill. 3v vindt ik in de stad eigenlijk al genoeg; je blijft anders maar schakelen. Veel derailleurfietsers in de stad zie ik dan ook vaak helemaal niet schakelen.
Ik heb een 8v naaf op mijn stadsfiets. Ik gebruik 3, 4, 5, 6 en 7. 3 om uit de fietsenkelder van het station te fietsen, 4 om weg te rijden bij een stoplicht, 5 bij tegenwind, 6 als default, en 7 bij wind mee. En dat in een stad zonder heuvels.
Ik zit zelf te denken aan een nieuwe alround fiets met een 3 versnellingsnaaf. Heb nu een oude gazelle met zo'n verzet waar ik ook fietsvakanties mee gedaan heb (nederland/belgie/frankrijk/noord-duitsland/zweden), en ik vind dat eigenlijk vrij goed gaan. Bij flinke heuvels kom je idd wel wat verzet te kort. Een stukje lopen vind ik dan zelf niet zo erg, en ik ga er geen alpenvakantie mee doen, dan heb je idd een andere fiets nodig (heb ik al)
Ik zie de 3 speed naaf eigenlijk als een luxere uitvoering van de fixie ;)
En Arnoldus, zijn er al beslissingen genomen?

Qua specs en budget ben ik wat naar hetzelfde op zoek, vandaar mijn interesse.

Hierbij mijn shortlist van sportieve belt fietsen:
  • Koga F3 4.0: €1600, Alfine 8
  • Gudereit Premium 8.0 Evo Lite: €1200, Alfine 8
  • Cube Travel SL: €1200, model 2019, Alfine 8
  • Sensa Cintura Comfort: €1300, Alfine 8
  • Batavus Dinsdag Exclusive: €1400, Alfine 8 (wel iets minder sportief)
  • Stevens Courier Luxe: €1500, Nexus 8
Wat betreft de naaf: ik concentreer mij nu op de Alfine 8 omdat het in mijn hoofd zit dat dat beter is dan een Nexus 8. In ieder geval geen Alfine 11 omdat versnelling 5 een 'direct drive' is bij alle Shimano naven. Je hebt dan het minste weerstand en dat voelde ik bij mijn vorige VSF Nexus 8 fiets duidelijk. Maar bij een Alfine 11 is de 5de versnelling te klein. Bij Nexus 8 en Alfine 8 is de 5de versnelling diegene die je het meeste (ik toch op vlak wegdek) gebruikt.

Ik twijfel ook over een verende voorvork. Maar het advies in deze thread om beter te opteren voor dikkere banden ga ik volgen.

Feedback of ervaring met bovenstaande modellen welkom!