cycloantverpia schreef:Volgens mij zit het 'voordeel' van sportdranken grotendeels tussen de oren en ben je met bijvoorbeeld een simpel glas melk (of wat kaas) al goed op weg [...]

Carl
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik beschouw kaas in dit geval als een vaste vorm van melk en het stopt heus niet bij Gouda...Carl schreef:cycloantverpia schreef:Volgens mij zit het 'voordeel' van sportdranken grotendeels tussen de oren en ben je met bijvoorbeeld een simpel glas melk (of wat kaas) al goed op weg [...]Een simpel glas melk? Zie dat buiten de lage landen maar eens te pakken te krijgen!
Carl
Cola lijkt me niet de sportdrank waar hier op gedoeld wordt. In mijn ogen is sportdrank volstrekt onzin (mits je geen topsport levert zoals Marco). Oké, soms fiets je inderdaad 1000 hoogtemeters en 130km in de brandende zon. Dan is het zaak heeeel veel water te drinken (ik heb wel 7 liter weggeklokt) en daarbij ook aan de zoutinname te denken (magnesiumtabletjes aan het einde van de dag, ben 1x flauw geworden aan het einde van de dag). En natuurlijk lekker eten wanneer je trek hebt, een strakke planning heb ik daarbij nooit. De meeste mensen die sportdrank gebruiken hebben dat volstrekt niet nodig!math schreef:Frans & Dieuwertje schreef:
Wij hebben al bijna 9000 km erop zitten zonder sportdrank - o.a. over de Himalaya en door de hete woestijn.
Nergens onderweg een cola of andere frisdrank gedronken?Nergens onderweg een cola of andere frisdrank gedronken?Frans & Dieuwertje schreef:Wij hebben al bijna 9000 km erop zitten zonder sportdrank - o.a. over de Himalaya en door de hete woestijn.
Ik doe er om die reden ook alleen water in, maar afgelopen jaar, na 6 weken van bijvullen in Noorse en Zweedse bergstroompjes, begon de binnenkant toch wel erg groen uit te slaan... .SjirkM schreef:Ik gebruik allang geen sportdrank meer op langere reizen. Ik wil mijn bidons en drinkflessen zo schoon mogelijk houden. Met suikerwater in mijn bidon in combinatie met warm weer ben ik bang dat ik een ideaal petrischaaltje maak voor ongewenst bacterie-explosies, algengroei en champignons.
Sjirk
Melk bevat ongeveer evenveel koolhydraten per 100 mL als vele sportdrankjes. Daarnaast bevat het eiwitten en evt. vetten welk door het lichaam ook als energiebron verbruikt kunnen worden. Het enige verschil met vele sportdrankjes is dat de koolhydraten in melk disachariden zijn ipv monosachariden. Maar ook hierbij is de opname snelheid nog steeds hoog.Marco Meijerink schreef:melk is pure onzin als middel om de berg te lijf te gaan. Prima overigens voor andere stoffen die je lichaam ook nodig heeft.
Varieert erg per sportdrank. Isostar ligt vrij hoog. AA en Aquarius bijv. echter liggen in de richting van 5 - 6.5 g per 100 mL. Melk ca. 4 - 6 g per 100 mL. AA en Aquarius hebben high energy varianten. Maar zijn minder algemeen verkrijgbaar. En qua melk kun je opteren te kiezen voor chocolademelk, ca. 10 - 14 g kh per 100 mL. Variabel per merk.cycloantverpia schreef:Of het even veel koolhydraten bevat als het gemiddelde sportdrankje daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Je kan onmogelijk op basis van de grafiek die je hier geeft besluiten dat op vlak van elektrolyten melk in de buurt van de gemiddelde sportdrank ligt. Enkel fosfor en calcium liggen in elkaars buurt. Hieruit concluderen dat er fundamentele verschillen zijn tussen elektrolyten in volle melk en sportdrank zou even correct zijn als jouw conclusie.cycloantverpia schreef:Net op het vlak van elektrolyten blijkt dat melk verrassend dicht in de buurt ligt van een gemiddelde sportdrank.
...
Op vlak van elektrolyten liggen ze met uitzondering van magnesium en natrium enorm dicht bij elkaar in de buurt.
Om één en ander te onderbouwen even ter vergelijking de waarden van 200ml Isostar (een algemeen verkrijgbaar sportdrankje) en 200ml volle melk (ook in verschillende sommige werelddelen algemeen verkrijgbaar).