Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ultralichte tassenset: 420 gram/paar - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ultralichte tassenset: 420 gram/paar

AB schreef:http://www.dobovedo.com/bikebackin-kit- ... e-touring/
licht carbonnen frame, echte (lichte) racewielen, lichte banden
Als je Wim wilt overtuigen kun je het woord 'carbon' beter vermijden. :D
Leon
nvt
Leon schreef:
AB schreef:http://www.dobovedo.com/bikebackin-kit- ... e-touring/
licht carbonnen frame, echte (lichte) racewielen, lichte banden
Als je Wim wilt overtuigen kun je het woord 'carbon' beter vermijden. :D
Leon
een mens + fiets + bagage + eten/drinken = ca. 85kg - 135kg..... nogal wat bandbreedte
Die 16 liter is zeker met de tas helemaal open en tot de rand toe gevuld, ze lijken dicht zeker niet groter dan een Front-Roller van 12,5 liter.
Het gewichtsverschil van 420 gram voor een set tegenover de 1900 gram van een set klassieke 40 liter Ortlieb backrollers is erg groot. Zodra ze binnen zijn en ik ze geprobeerd heb zal ik rapporteren. Natuurlijk zullen ze kwetsbaarder zijn, maar anderzijds is Arkel een fabrikant met een heel goede reputatie op de Noordamerikaanse markt. Ik geloof niet dat er ooit een slechte Arkel tas geweest is. In Europa is het spul niet erg bekend.
Wim
@ Wim
Een goede reputatie op de Amerikaanse markt zegt mij helaas niet zoveel. Een Amerikaanse verrekijker van 'topmerk' Bushnell is kwalitatief een stuk minder dan producten van Europese fabrikanten als Leica, Zeiss en Swarovski. Geldt ook in de automobielbranche. In de VS worden merken als Mercedes, BMW, Toyata en Volkswagen toch kwalitatief hoger aangeslagen dan de meeste Amerikaanse merken.
Beoordeel de tassen dus gewoon zo objectief mogelijk op hun kwaliteit en bruikbaarheid. Daar kunnen we wat mee. Vooraf al de loftrompet steken lijkt me weinig zinvol.
Dit is wat mij betreft het soort lullige reactie die maakt dat ik me hier minder vaak laat zien. Ik zeg nota bene dat ik er zelf geen ervaring mee heb, en dat ik ze zelf wil proberen. Dat hoef je me dus niet aan te raden.
Verder zeg ik dat het enige wat we nu hebben en dat maakt dat ik er wat van verwacht de reputatie van de fabrikant is. Arkel maakt heel mooie dure degelijke fietstassen, en die worden gewoon in Canada gemaakt. De Amerikaanse markt van buitensportartikelen is aan de top heel kritisch, en het mag er allemaal wel wat kosten. Ze kunnen in de VS of in dit geval Canada heus goede spullen maken. Het is net zoiets als wanneer Ortlieb een heel lichte tas op de markt zou brengen. Dan zou je toch ook zeggen dat de reputatie van de fabrikant de verwachting rechtvaardigt dat het om een goed product zal gaan?
Wim
Ben erg benieuwd hoe die klittebandjes zich houden als er 20kg in de tassen zit, of als ze niet helemaal evenwichtig beladen zijn. Ik kijk uit naar je test, Wim!
Nou, 20 kg moet je hier natuurlijk niet in doen. Horses for courses: dit is voor ultralight reizigers. Dus 3-4 kg per kant, denk ik. Plus de tent bovenop. Maar we moeten afwachten.
Wim
@ Wim
Ik ben als 'markt' ook heel kritisch en juist daarom ga ik NIET uit van de reputatie van een fabrikant, maar kijk ik alleen naar het product... Mijn ervaring met 'de Amerikaanse markt' (over generaliseren gesproken...) is duidelijk minder positief. Als je mijn reactie als 'lullig' betitelt omdat ik simpelweg vraag een product zo objectief mogelijk te beoordelen, dan heb je wel erg lange tenen...
Ik vond je reactie ook vervelend, wimmo17, door de toon. Je vraagt niet, je commandeert.
Arkel had eerst de Tailrider, een 11 liter zadeltas met een bijpassende heel mooi stevige zadelpendrager. Deze tas is heel populair bij Amerikaanse randonneurs die op moderne carbon of alu fietsen zonder drageroogjes rijden. In 2012 kwam er toen de Tailrider Expedition bij, een Tailrider met uitrolbare zijtassen: http://www.adventurecycling.org/cycloso ... xpedition/
Uiteindelijk was dat toch niet zo'n succes, ik denk omdat het vast niet heel erg stabiel was, en nu hebben ze dus dit jaar die zijtassen verzelfstandigd en van een eigen ophanging voorzien.
De Amerikaanse Cycle Touring Organisation verkoopt op haar eigen website twee merken tassen: Ortlieb en Arkel, en twee merken dragers: Tubus en OMM.
Wim
Wim schreef:Nou, 20 kg moet je hier natuurlijk niet in doen. Horses for courses: dit is voor ultralight reizigers. Dus 3-4 kg per kant, denk ik.
Wat ik interessant vind omdat mijn voortassen aan vervanging toe zijn: zouden ze ook als voortassen te gebruiken zijn? M.a.w. kunnen ze aan een lowrider waar je geen mogelijkheid hebt om de riemen bovenover te leiden?
Leon
Zo te zien niet, tenzij je ze gebruikt op een ouderwetse voordrager met hoog rekje. Maar ik weet het niet: ik kan het niet van de foto's zien. Gelukkig zijn die van mij als het goed is inmiddels onderweg.
Wim
En? En ? En? Voorlopig nog geen deftige review gevonden online.

En ook: bij een zoektocht naar DIY-materiaal blijf (wat zijtassen betreft) ik toch wat op mijn honger zitten, zoals verwacht en ook reeds aangegeven in deze topic.
Enkel al voor deze tassen zou ik graag de beurs komen bezoeken, ze blijven door mijn hoofd spoken.
Ik heb de tassen besteld en krijg ze deze week al thuis. Je kunt ze heel simpel via de EU Arkel webshop bestellen. Ze kosten franko geleverd € 90,-. Verwacht niet dat je ze Nederland (veel) goedkoper krijgt.
Ik verwacht die van mij elk moment binnen te krijgen, rechtstreeks uit Canada.
Wim
Ben je beide dagen op de beurs, Wim? Ik ben er tenminste 1 dag, maar weet nog niet welke. Dan zou ik ze kunnen komen bekijken. :wink:
Ik geef beide dagen samen met Leon een presentatie over lichtgewicht versus zwaargewicht. Arkel heeft me beloofd dat ik ze op tijd zal hebben. Ook ik ben benieuwd.
Wim
Ze zijn vandaag binnengekomen. Mijjn eerste impressies zijn tweeledig. Allereerst voelt het materiaal veel degelijker aan dan ik gevreesd had. Het lijkt meer op grondzeilmateriaal van iets als een van de zware Hilleberg modellen dan op het materiaal van een Exped Ultralight matras. Ik denk dat het wel wat kan hebben. De ophanging ziet er ook betrouwbaar uit, en als je wilt kun je de tassen van elkaar halen. De maat lijkt wel aan de krappe kant. Ik denk dat de werkelijke inhoud met nominaal 32 liter toch niet halverwege de maat van de 40 liter Ortlieb Backrollers en de 25 liter Ortlieb frontrollers ligt, maar dichter bij de laatste (maar nog wel zeker groter dan dat). Ik ga er zo eens wat spul in stoppen. Verder ben ik blij met de afgeschuinde voorkant. Daardoor hou je genoeg hielruimte over, ook als je de tas vanwege de gewichtsverdeling zo ver mogelijk naar voren ophangt.
Wordt vervolgd.
Wim