Oude thread maar ik zit z'n beetje met hetzelfde dilemma, ik heb een tweedehands Koga signature gekocht en zonder dat ik het bij de koop door had zat er een verende voorvork in, een Koga Feathershock.
Bij de proefrit was het me niet opgevallen (slecht wegdek, onverhard, nog nooit meegemaakt) maar thuis ontdekte ik dat er speling op het voorwiel zat en na wat zoeken ontdekte ik de Feathershock. Bij druk op het stuur veert hij inderdaad iets van drie centimeter in maar op de fiets vind ik het niets.
Ik heb de voorvork er al uit gehaald maar onduidelijk hoe je z'n Feathershock zou moeten "servicen". Verder vind ik het jammer dat de vork qua hoogte maar een maximale bandbreedte van 40/42 mm ondersteund, ik zou graag 50 mm banden monteren.
Ik zag dat Koga ook een Widebone of Wide bone vaste voorvork heeft maar niet los verkoopt. Dus met de fietsenmaker contact gehad en die kon hem wel vervangen voor €270. Dat is een "goede" prijs in zoverre dat Koga/de fietsenmaker er ruim winst op maken denk ik en tegelijk ik nog niet direct zeg, dat wordt hem niet, maar wel sterke twijfels heb
Ik heb eens rondgekeken op bike-components, internet-bikes en rose maar voor de vorken die ik kon vinden (28", 1", velgremmen) was de maximale bandbreedte 46 mm of kleiner of was helemaal geen informatie beschikbaar. Zo ziet de
rose voorvork er interessant uit maar geen getailleerde gegevens.
Iemand nog recente tips wat betreft voorvorken?