Berghaus heeft goed in de gaten dat de laagste zeven versnellingen een reductie zijn van de hoogste, al noemt hij het anders. Ook weet hij dat bij het schakelen tussen de 7 en 8 er meerdere planeetstelsels moeten bewegen, waardoor er bij die twee het eerst problemen kunnen ontstaan. Verder oppert hij de bekende handelswijzen voor deze problemen met olie en hamer, waarmee hij de potentiële oplossing zoekt voor de topicstarter. De term overdrive is niet juist, voor het overige is het zeker geen onzinbijdrage.PietV schreef:Een lang verhaal, waar geen touw aan vast te knopen is. Als Bernhard Rohloff dit verhaal leest zal hij zijn hoofd schudden. Wat een onzin.Berghaus schreef:De 14 versnellingen van Rohloff is eigenlijk opgebouwd uit 2 x 7 versnellingen.
Bij de eerste 7 versnellingen worden dezelfde tandwielen gebruikt als bij de tweede 7 met dit verschil dat er bij de tweede 7 een overdrive gebruikt wordt. Wanneer je van 7 naar 8 schakelt worden er twee versnellingen geschakeld, van 7 naar 1 en naar de overdrive. Mogelijk gaat er daarbij iets niet goed. Een gebrekkige smering kan daar de oorzaak van zijn. Een keer olieverversen zou het eerste zijn waar ik aan zou denken.
Na de olie ververst te hebben kun je de een paar keer alle versnellingen schakelen.
Als er inwendig iets blijft hangen dan kan een tikje met een hamer een keer soelaas bieden. Als je dat vaker moet doen is er toch iets mis en moet je na je vakantie de naaf laten repareren.
Zelf zou ik niet in de achtste versnelling vanuit stilstand optrekken. Volgens mij belast je de overdrive dan te veel.
Groet, Kees
In een Rohloff as zitten maar drie planeetwielmechanismen. Twee voor de 6 "versnellingen" te weten 8, 9 10, 12, 13 en 14 en een planeetwielmechanisme voor de reductie of vertraging van de "versnellingen" 8 t/m 14, voor de "versnellingen" 1 tm 7.
Dus geen zogenaamde "overdrive", maar een reductie van alle "versnellingen" 8 t/m 14 naar respectievelijk 1 t/m 7. Deze reductie is bij de meeste Rohloff naven te horen, omdat het reductie planeetwielmechnisme licht zoemt.
Bij het inschakelijk van de 11 wordt het achtertandwiel "prise direct" gekoppeld aan de naaf en de Rohloff fungeert dan als een "single speed" naaf. Dat fiets lichter dan met een derailleur systeem. Ook "versnelling" 4 in de lage reeks 1 t/m 7 fietst redelijk licht. De 4 is een gereduceerde 11 of " prise direct versnelling".
Feitelijk heeft de Rohloff 10 vertragingen, de 1 t/m 10. De 11 als "prise direct" en maar 3 versnellingen, de 12 t/m 14.
Het probleem bij de Rohloff zal vermoedlijk met de schakel- of sperpallen te maken hebben.
Piet.
PietV: lange tekst, een aardige theoretische bijdrage voor als je even geen pech aan je Rohloffnaaf hebt. Je hebt je er duidelijk in verdiept, maar je misbruikt Bernhard Rohloff hier alsof de man jouw persoonlijke marionet is. Ook nog eens met als doel om een andere bijdrage respectloos onderuit te halen. Je "laat" hem nee schudden, en ik had even een visioen dat je hem aan het eind van je bericht ook "ja laat schudden," maar dat was slechts schijn.