Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routeboekjes en gidsen: Tweedehands of niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Routeboekjes en gidsen: Tweedehands of niet?

stef.l schreef:
bert sitters schreef:Gelukkig dat er enthousiaste routemakers zijn die dat totaal anders zien. Als de norm van stef.1 gehanteerd zijn worden, zouden er geen routeboekjes zijn.
Kunt ook volledig quoten en het volgende erin laten.
stef.l schreef:Indien er geen streven voor financieel gewin is, maar puur wordt gedaan uit liefde voor de route, dan kan dat al motivatie genoeg zijn.
Waarmee er zeer zeker nog wel routeboekjes zullen zijn.
Idd. Neem bijvoorbeeld t boekje van de frontlijnroute. Dit wordt uitgegeven via de stichting recreatief fietsen.
Deze organisatie zal geldelijk gewin niet als doel hebben. Break-even dan zeer wss weer wel :P
Waarom belichten we t euvel niet van de andere kant - het gaat immers om vraag en aanbod.
Stel ik heb een tocht gemaakt en mn boekje is nog prima te gebruiken, maar ik zal de tocht nimmer meer rijden en hecht niet aan fysieke herinnering.
Is t dan moreel gezien verwerpelijk om 'm dan als tweedehands, al dan niet tegen betaling, aan te bieden? :P
Michaël schreef:Waarom belichten we t euvel niet van de andere kant - het gaat immers om vraag en aanbod.
Stel ik heb een tocht gemaakt en mn boekje is nog prima te gebruiken, maar ik zal de tocht nimmer meer rijden en hecht niet aan fysieke herinnering.
Is t dan moreel gezien verwerpelijk om 'm dan als tweedehands, al dan niet tegen betaling, aan te bieden? :P
Als je dit forum een poosje volgt zie je dat er nooit commentaar is op mensen die iets te koop aanbieden, alleen op vragers 8)
Michaël schreef: Neem bijvoorbeeld t boekje van de frontlijnroute. Dit wordt uitgegeven via de stichting recreatief fietsen.
Deze organisatie zal geldelijk gewin niet als doel hebben. Break-even dan zeer wss weer wel :P
Voor een gezonde bedrijfsvoering moet je wel winst maken, bijv. om in nieuwe uitgaven te kunnen investeren maar ook om auteurs een eerlijker deel van de winst te geven dan bij commerciële uitgevers gebruikelijk is 8)
Michael W schreef: je dit forum een poosje volgt zie je dat er nooit commentaar is op mensen die iets te koop aanbieden, alleen op vragers 8)
Precies! Ik dacht ik duid eens op wat hypocrisie binnen t forum :P
Michael W schreef: een gezonde bedrijfsvoering moet je wel winst maken, bijv. om in nieuwe uitgaven te kunnen investeren maar ook om auteurs een eerlijker deel van de winst te geven dan bij commerciële uitgevers gebruikelijk is 8)
Maar het doel van een commerciële uitgever is geldelijk gewin.
Een stichting zal dat niet hebben.
Een stichting is een organisatie die erop gericht is, een bepaald doel te verwezenlijken. Een stichting mag winst maken, maar de uitkering hiervan moet een ideële of sociale strekking hebben. Bron
Dat alle kosten van de stichting gedekt moeten worden is logisch.
Een organisatie die verlies lijdt zal niet lang bestaan.
break-even-point
snijpunt van de totale opbrengstencurve en de totale kostencurve, waarbij dus de winst nul is. De afzet bij dit punt wordt break-even afzet genoemd. Vanaf dit punt wordt winst gemaakt. Het break-even-point wordt ook wel het dode punt genoemd.
Gevonden op http://www.xs4all.nl/~mkalk/begrip08.htm
Michaël schreef:Maar het doel van een commerciële uitgever is geldelijk gewin. Een stichting zal dat niet hebben.
Klopt, deze stichting is destijds opgericht om het recreatief fietsen te promoten en te ondersteunen o.a. via het uitgeven van routeboekjes. Simpel toch ? (en dat alles liefst reclame-vrij en zonder donateurs of leden) 8)

Afbeelding
Michael W schreef:
Michaël schreef:Maar het doel van een commerciële uitgever is geldelijk gewin. Een stichting zal dat niet hebben.
Klopt, deze stichting is destijds opgericht om het recreatief fietsen te promoten en te ondersteunen o.a. via het uitgeven van routeboekjes. Simpel toch ? (en dat alles liefst reclame-vrij en zonder donateurs of leden) 8)

Afbeelding
En dat vind ik dus schitterend!
Vandaar dat een dergelijke organisatie met haar uitgaven en schrijvers/illustrators/cartografen wat mij betreft zeker de gun factor heeft om nieuwe boekjes aan te schaffen ipv een tweedehands exemplaar :D
Geweldig dat deze discussie loopt. Het was niet mijn bedoeling aan te geven dat het moreel verwerpelijk zou zijn om tweedehands te (ver)kopen, maar alleen om mensen aan het denken te zetten. Je kunt pas kiezen als je je de alternatieven en eventuele gevolgen realissert.
Daarna moet/mag iedereen zijn.haar eigen keuzes maken natuurlijk.
Ik zit er ook dubbel in: ik lees ebooks (deels) gratis, ik download ebooks van exemplaren die ik legaal op papier gekocht heb, maar routeboekjes zal ik altijd nieuw kopen.