Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brander + pannenset - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brander + pannenset

Je hoeft echt geen problemen te verwachten met gas in dat jaargetij. Gas is compact, licht, schoon, snel, goedkoop (prikblikje bij de Action: € 0,90) en moeiteloos verkrijgbaar, althans prikblikjes (in Italië en Frankrijk en Spanje in vrijwel elke hypermarche/ipermercato/hipermercado dan wel ijzerhandel). Ventielblikjes kunnen daarentegen lastig te vinden zijn en zijn absurd prijzig. Als je een compact brandertje voor ventielblikjes koopt en daarbij een adapter (€ 20) voor prikblikjes, zit je altijd goed in Europa. Het voordeel van de ventielbrander-prikadapter combinatie is dat je ook halfvolle prikblikjes van de brander af kunt schroeven zodat je alles makkelijk op kunt bergen.
Estland, daarna naar Letland. Tegen die tijd dat ik daardoor ben zal het al 10+ graden Celsius zijn.

Heb net de brander en pannenset binnen gekregen. De brander werkt super, dus ik blijf het houden bij het oude vertrouwde gas. Alleen de pannenset vind ik toch wel erg klein. Ook voor 1 persoon. Dus daar moet ik even een uitgebreidere set voor halen. De Bo-camp Pannenset Explorer 4-delig. Of raden jullie deze af?
peter de rijk schreef:Je hoeft echt geen problemen te verwachten met gas in dat jaargetij. Gas is compact, licht, schoon, snel, goedkoop (prikblikje bij de Action: € 0,90) en moeiteloos verkrijgbaar, althans prikblikjes (in Italië en Frankrijk en Spanje in vrijwel elke hypermarche/ipermercato/hipermercado dan wel ijzerhandel). Ventielblikjes kunnen daarentegen lastig te vinden zijn en zijn absurd prijzig. Als je een compact brandertje voor ventielblikjes koopt en daarbij een adapter (€ 20) voor prikblikjes, zit je altijd goed in Europa. Het voordeel van de ventielbrander-prikadapter combinatie is dat je ook halfvolle prikblikjes van de brander af kunt schroeven zodat je alles makkelijk op kunt bergen.
Dan ga ik straks ook even naar de Bever daarvoor denk ik.
Kijk ook eens naar dit topic:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=18787

Groet,

Arno
Helaas zijn de edelrid adapters niet meer te koop bij de Bever. Dus moet toch opzoek naar een andere winkel.
nvt
Mocht je voor een multifuel gaan: MSR

Met MSR-klonen blijft het 'sukkelen'.. (ervaring)

Wellicht heb je hier of hier nog iets aan?

Pan(nen): RVS zonder de ptfe (teflon)


Mocht je echt goedkoop willen, in de trant: KISS (Keep It Simple Stupid)

Trangia-versie kost ongeveer 12 euro!!
En alcohol / spiritus is bijna overal verkrijgbaar :twisted:

Succes

grundig

Heb net de brander en pannenset binnen gekregen.
:oops:
PimvandenHeuvel schreef:In die gasblikken die ik erbij wil komen zit 30% propaan. Ze geven bij 20% propaan al aan dat je met -10 graden Celsius al kan komen. Dus met 30% moet dat dan zeker lukken. En ik vertrek eind april/begin mei. Dan is het al 5-10 graden daar.
Zelf heb ik vaak bij deze temperaturen gekookt op ventielblikjes campinggas met een kleine gasbrander. Gewone die bekende blauwe standaardblikjes, Verhouding C4 en C3 (butaan/propaan) 80/20 procent. Hiermee trachten te koken bij vorst betekent wachten tot het blik op is en het water halflauw. Bij 5 graden geldt dat wanneer het blikje nog bijna vol is het nog te doen is, maar als het blikje halfvol is ben je met klein een beetje wind echt twee of drie kwartier zoet tot een kleine pan water kookt. Vervolgens kan je het bijna lege blikje in juli dan nog eenmaal gebruiken om thee te zetten.

Met 30% propaan (welk merk?) zal het ietsje schelen, het zou leuk zijn als je tezijnertijd laat weten of daarmee onder de plus 10 graden kooksucces te behalen is. Ik overweeg een andere brander te kopen als ik weer naar een koude bestemming ga.

edit: heb zojuist wat rondgekeken naar branders op het web. Ik zie nu dat ik de eenvoudige campinggaz bleuet micro plus heb welke een nogal lage capaciteit heeft (1300W). Die Vango waar je in het begin van de topic mee kwam levert 3000W. Waarschijnlijk scheelt dat weer een grote slok op een kleine borrel, en bovendien is dat liggende principe met het slangetje beter bij wind. Heb je deze uitgekozen?
Met 30% propaan (welk merk?) zal het ietsje schelen, het zou leuk zijn als je tezijnertijd laat weten of daarmee onder de plus 10 graden kooksucces te behalen is. Ik overweeg een andere brander te kopen als ik weer naar een koude bestemming ga.
Heb je deze uitgekozen?
De blikjes zijn van Coleman. Of deze ook nog langs de r1-route is te krijgen weet ik niet. De standaard van Campinggaz wel.

Ik heb deze uiteindelijk gekozen. De prijs sprak mij wel aan. Als je de eigenschappen ging vergelijken met andere van dit soort zit er niet veel verschil in. En alle reviews die ik gelezen had waren allemaal positief. Bij elke site scoort die 4 of 5 sterren van de 5.
Vandaag voor het eerst gekookt met deze set. Kan deze set aan iedereen aanraden. Voor 80 euro ben je klaar.

Vango brander
4 delige bo camp pannenset
Coleman gaspartoon

Heb nu ook de 2 adapters zodat ik nooit zonder gas kan zitten.
Bedankt voor jullie hulp!