Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fotografie aspecten naast apparatuur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fotografie aspecten naast apparatuur

peterv schreef:Mooi verhaal, urje. Na het gelezen te hebben kan ik inderdaad beter zeggen dat een foto niet per se natuurgetrouw hoeft te zijn, maar dat ik het zo jammer vind als de nabewerking mij afleid van het eigenlijke beeld. En dat heb ik vooral als er met kleuren en scherpte wordt gegoocheld.
Ach joh, vroeger had je sensia, velvia, provia, kodachrome in allerhande iso's met elk hun eigen specifieke korrel en scherpte. En wat te denken van het afdrukken van negatieven, de ene negatief werd onderbelicht, de ander overbelicht, al naar gelang het effect wat je wilde hebben (dodge and burne). Polarisatiefilters zijn hier al genoemd, maar wat te denken van grijsverloopfilters en neutral density filters voor long-exposure technieken. Zwartwit film heeft al helemaal niets met de werkelijkheid te maken en werd vaak gemanipuleerd om mooie heldere contrasten te krijgen. Verder was het dynamisch bereik altijd groter van negatieffilm dan van positieffilm. En dan nu het mooiste, het menselijk oog heeft een veel groter dynamisch bereik dan een film of een sensor. Waar wij doortekening zien in de heldere en de donkere delen, daar krijgt een sensor of film een onderbelicht of overbelicht beeld te zien. En toch ervaren wij een normale fotoafdruk (dus met het beperkte dynamisch bereik) als meer natuurlijk dan een HDR foto.

Verder weet je vaak niet het verhaal achter een foto. Een zonsopkomst fotograferen onder de boog van Mesa Arch maken is een ware crime. Het levert een mooi plaatje op, maar je staat ondertuss met tientallen andere fotografen te dringen voor het juiste standpunt om 5 uur sochtends :).

En wat te denken van een herinnering, kun jij je nog precies herinneren hoe de lichtsomstandigheden precies waren vier weken geleden als je aan het knoeien bent met een verkeerd ingestelde witbalans.

Ik heb er totaal geen moeite mee als een foto niet met het filmrandje is meegedrukt, je wordt toch wel gemanipuleerd waar je bij staat :).
Wat ik trouwens wel merk is dat veel mensen hun scherm ook zeer slecht afgesteld hebben. Mijn schermen zijn allemaal gekalibreerd. Veel laptop en pc schermen zijn van nature erg fel en zwaar contrast afgesteld. Dit is erg vervelend. Foto's die er op een goed gekalibreerd scherm "goed" uitzien lijken op zo'n slecht afgesteld scherm dan te fel en te contrastrijk.
Lennart-Tampico schreef:Mijn schermen zijn allemaal gekalibreerd.
Hoe doe je dit Lennart? Wat gebruik je daarvoor?
Ik werk nu met twee schermen naast elkaar en zie nogal wat verschil erin.
Met 2 schermen naast elkaar wordt het meestal inderdaad heel mooi duidelijk!
Dat is nogal een hardwareverhaal en past niet echt in dit draadje.
Het is daarbij ook een lang en ingewikkeld verhaal, temeer omdat zowel windows, de grafische kaart, photoshop en een calibrator allemaal denken of lijken te denken dat zij de software zijn die het beeldscherm regelen...
Er is veel over op internet te vinden.
Leon
urje schreef:Ah ja, natuurlijkheid in foto's! Dat vind ik altijd wel een interessante. Wat mij betreft is het een misvatting dat foto's natuurlijk zijn. etc. etc.
Goed verhaal urje!
Ik heb daar ook eens een artikel aan gewijd: http://leonpoels.nl/fotografie/blog/bewerken.html
Leon
helaas kan ik me hier niet echt mengen met een mening omdat ik helemaal nog niet thuis ben in natuur en reisfotografie, gezien in wat fietsreisjes in de planning heb staan ben ik me daar nu wel op aan het toeleggen, .....
Ik ben wel van mening fotoshop of niet dat je moet kijken voor wie je de foto's maakt , voor welke doelgroep....

zonder bewerken is het naar mijn gevoel haast niet mogelijk echt goede fotografie te maken, de huidige digitale camera's zijn daar nog niet echt voor geschikt denk ik of je moet in de heel erg dure reeksen gaan dan lukt een en ander wel...

gewoon zomaar een hersenspinsel van mij hoor ,ik kan uiteraard ook best verkeerd zitten maar dan hoor ik dat graag....

een digitale foto is nu eenmaal niet echt scherp te noemen , de DA laat gemiddeld ook wel te wensen over ....dus beetje nabewerking mag wel (vind ik)
AB schreef:Ach joh, vroeger had je sensia, velvia, provia, kodachrome in allerhande iso's met elk hun eigen specifieke korrel en scherpte. En wat te denken van het afdrukken van negatieven, de ene negatief werd onderbelicht, de ander overbelicht, al naar gelang het effect wat je wilde hebben (dodge and burne).
Ja ja vroeger (zo rond 1975), de ontwikkelaar in het tankje extra heet maken voor een grovere korrel, of even wat licht erbij laten voor solarisaties, mooie tijd, ook het soort papier dat je gebruikte om af te drukken bepaalde veel van het resultaat. Voor mij is manipuleren net zo gewoon als 'niets' doen. Bevalt je iets niet dan probeer je het later te veranderen (lees photoshoppen). Als een foto slecht is wordt het met welke manipulatie dan ook toch niks!! Verders vrijheid blijheid, fotografie is niet voor niets 'spelen met licht' en de een heeft gewoon meer gevoel voor compositie dan een ander !! :wink:
johnny-vs schreef:een digitale foto is nu eenmaal niet echt scherp te noemen ,
Het is inmiddels toch wel héél lang geleden dat ik dit heb gehoord.
Al bijna tien jaar geleden met mijn 6 MP D70 met standaardlens bleek dat ik de namen van de schepen op zee die ik met het blote oog niet kon lezen op de foto naderhand wel heel gemakkelijk kon lezen. En met mijn ogen was niks mis.
Leon
Leon schreef:
johnny-vs schreef:een digitale foto is nu eenmaal niet echt scherp te noemen ,
Het is inmiddels toch wel héél lang geleden dat ik dit heb gehoord.
Al bijna tien jaar geleden met mijn 6 MP D70 met standaardlens bleek dat ik de namen van de schepen op zee die ik met het blote oog niet kon lezen op de foto naderhand wel heel gemakkelijk kon lezen. En met mijn ogen was niks mis.
Leon
Scherpte van een digitale foto heeft ook niets met goede ogen te maken :) Bij de modernste camera's wordt het wel beter, maar veel digitale foto's hebben wel wat verscherping nodig wat je het beste kan doen met Unsharp mask om te voorkomen dat er teveel verscherping optreed. Je kan dat zeker zien bij een foto uit een D70 en dezelfde foto met een F100 met rolletje. De digitale oogt softer.
HansvanderVeeke schreef:
Lennart-Tampico schreef:Mijn schermen zijn allemaal gekalibreerd.
Hoe doe je dit Lennart? Wat gebruik je daarvoor?
Ik werk nu met twee schermen naast elkaar en zie nogal wat verschil erin.
Wat ik weet is dat je in Windows 7 via configuratiescherm, vormgeving en persoonlijke instellingen, je beeldscherm kan kalibreren. Dat is al een hele verbetering t.o.v. de standaardinstelling van je pc. Tevens de goedkoopste manier, want de apparaatjes die je daarvoor kunt kopen kosten weer aardig wat euro's :wink:
wimbas schreef: Je kan dat zeker zien bij een foto uit een D70 en dezelfde foto met een F100 met rolletje. De digitale oogt softer.
De tijd dat digitaal softer oogt dan een analoog is al lang geleden

Dat is dan ook wel een behoorlijk oude camera. Met 6,1 megapixel is het eerder detailverlies dan echt onscherpte. Daarnaast is het eerder de lens. Als ik kijk naar mijn camera (Pentax K30 met 16,3 megapixel en erg goede lenzen) dan komt de scherpte van een analoge camera niet in de buurt van die van mij.
HansvanderVeeke schreef: Naast een camera met de juiste mogelijkheden, vind ik de discussie over compositie eigenlijk veel leuker. Misschien ken je de boeken van ' Johan de Vos' (een willekeurig linkje). Zijn boekje ' Wilde fotografie (niet meer te koop), maar ook 'de allermooiste foto' en zeker 'Nogal onfatsoenlijk maar zeer verleidelijk' zijn kostelijke werkjes om te lezen. En nergens wordt daar een merk of type toestel genoemd. Deze laatste posts heeft me de impuls gegeven om zijn boekjes even opnieuw te lezen.
Hans je houdt van lezen. Een leuk boekje is Compositie in digitale fotografie van Michael Freeman.
Leuk artikeltje voor de belichtings- en photoshop-creatievelingen.

Onlangs het boek Genesis gekocht, heel inspirerend (imho) en gelukkig geen fietser in beeld :).
Leuke links, mensen.
Ik hoop dat er nog meer volgen 8)
wimbas schreef:Hans je houdt van lezen. Een leuk boekje is Compositie in digitale fotografie van Michael Freeman.
Ik heb dit boek. Het heeft inderdaad veel te vertellen op het gebied van compositie. Aan de andere kant staat er ook weer zoveel in dat het einde van het verhaal is, vind ik dan, dat de compositie van het beeld zoals je dat uiteindelijk maakt toch uit je buik, hart, tenen of wat dan ook zal moeten komen want rationeel aanleren wordt met zoveel informatie op zijn zachtst gezegd onpraktisch.
Leon
Fotografie = beeldtaal = vorm + inhoud
Leon schreef:Aan de andere kant staat er ook weer zoveel in dat het einde van het verhaal is, vind ik dan, dat de compositie van het beeld zoals je dat uiteindelijk maakt toch uit je buik, hart, tenen of wat dan ook zal moeten komen want rationeel aanleren wordt met zoveel informatie op zijn zachtst gezegd onpraktisch.
Leon
Eens! Maar dat geldt voor alle fotografieboeken wel. Het kan je wel helpen om te leren kijken. Ik fotografeerde vaak met een stel vrienden en dan is het verrassend om te zien hoe dezelfde lokatie anders gefotografeerd wordt. Ik blader ook meer dan ik studeer :)
wimbas schreef:
HansvanderVeeke schreef: Naast een camera met de juiste mogelijkheden, vind ik de discussie over compositie eigenlijk veel leuker. Misschien ken je de boeken van ' Johan de Vos' (een willekeurig linkje). Zijn boekje ' Wilde fotografie (niet meer te koop), maar ook 'de allermooiste foto' en zeker 'Nogal onfatsoenlijk maar zeer verleidelijk' zijn kostelijke werkjes om te lezen. En nergens wordt daar een merk of type toestel genoemd. Deze laatste posts heeft me de impuls gegeven om zijn boekjes even opnieuw te lezen.
Hans je houdt van lezen. Een leuk boekje is Compositie in digitale fotografie van Michael Freeman.
Misschien leuk om te weten: De Sint heeft je gehoord en het boek zat gisteren in de schoen. Ik heb het al even doorgebladerd en ben er nu al enthousiast over.
:D
Leon schreef:
johnny-vs schreef:een digitale foto is nu eenmaal niet echt scherp te noemen ,
Het is inmiddels toch wel héél lang geleden dat ik dit heb gehoord.
Al bijna tien jaar geleden met mijn 6 MP D70 met standaardlens bleek dat ik de namen van de schepen op zee die ik met het blote oog niet kon lezen op de foto naderhand wel heel gemakkelijk kon lezen. En met mijn ogen was niks mis.
Leon
een digitaal beeld moet je altijd verscherpen hoe dan ook, een digitaal negatief is nu eenmaal niet echt scherp te noemen....met welke camera of lens je ook werkt...