Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Duitsland 2014 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rondje Duitsland 2014

Deze week terug gekomen van mijn fietsvakantie in Duitsland. Het is ongeveer het rondje geworden waarover ik in mijn beginpost sprak. Hier het kaartje:

Afbeelding

Vanaf Utrecht de R1 gevolgd naar Münster. Na een dagje historie en cultuur de route verder gevolgd tot Bernburg. Vanaf daar heb ik de Saale-route genomen die prachtig langs de rivier naar het zuiden gaat. Na 6 dagen kwam ik aan in Jena en daar heb ik op een fijne camping een rustdag gehad. Daarna de route vervolgd tot Bayreuth. Vervolgens ben ik over gegaan op de EV4/Main-route richting het westen. Dwars door Frankfurt tot aan Mehlem. Vanaf daar fietste ik over de EV3/Pelgrim-route naar Aken en vervolgens Maastricht. Terug in Nederland heb ik voor het laatste stuk naar huis de trein naar Leiden genomen.

Ik heb erg genoten van de uitgezette routes die ook nog eens goed bewegwijzerd zijn, al was dat vanwege mijn GPS in feite niet nodig. Met name de Saale-route zorgde voor een mooie omgeving. Bij de Main-route vond ik het soms wel een beetje saai; voortdurend vlak naast de rivier en toch wel erg vaak ook vlak naast een autoweg. Ik heb een goede afwisseling gehad in vlak terrein en klimwerk en voor het grootste gedeelte bestond de route uit goede fietspaden. Maar uiteraard ook grind, modder en zachte bospaden. Gelukkig heeft mijn fiets, en natuurlijk ik zelf, alles zonder mankementen doorstaan, dus kan ik spreken van een zeer geslaagde vakantie in Duitsland! Jawohl!
Ik ben nu een week terug van een iets groter rondje via Praag.
Hoeveel km. heb je in totaal gefietst?
Ik heb heen de Limes route tot Regensburg genomen toen overgestapt op de Route Munchen Praag via Pilzen.
van Praag de Elbe radweg tot Hamburg en toen de Hanza route weer terug naar huis.
Wat iemand vorig jaar al melde het stuk Van Praag naar tot Dreesden is prachtig na Maagdenburg tot Hamburg is het erg vlak en drie dagen alleen dijk gefietst.
Van Hamburg via Bremen naar Osnabruck was weer prachtig. heb echt genoten met redelijk goed weer.
Dit rondje was bijna 2800 km. in 28 dagen dus een redelijk gemiddelde maar 150 km. per dag te halen met wind in de rug op de dijk was niet zo moeilijk.
Geen pech zelfs geen lekke band. wel ging na 1000 km. mijn jaar oude Rohloff naaf lekken maar volgens de dealer kon ik gewoon door fietsen de naaf is nu terug naar de fabriek zat bijna gen drup olie meer in en toch werkte hij nog.
Klaas
In totaal kwam ik op 2200 km, inclusief zoektochten naar supermarkten en kleine tripjes op mijn rustdagen. Ik wilde in eerste instantie ook naar Praag, maar uiteindelijk heb ik in verband met tijdgebrek mijn route aangepast en ben ik tot die resultaat gekomen; tot volle tevredenheid!
150 Kilometer op een dag is mij toch echt iets teveel, zeker als ik fiets in de vakantiemodus. Bovendien wilde ik op enkele plaatsen een rustdag, om mijn vakantie ook een cultureel-historisch tintje te geven. En gewoon om lekker te luieren!

Duitsland is mij erg bevallen en ik weet zeker dat er een vervolg komt. Misschien we de Hanze-route, of juist meer in het zuiden meer meer bergachtig landschap.