Maar het is niet omdat het geen drinkwater is, dat je het niet prima kan drinken. Of je het risico kan/wil nemen is persoonlijk. Hoe groot de kans is dat het wel probleemloos kan gedronken worden hangt van veel factoren af.bert sitters schreef:Sory hoor, maar dit géén "paniekvoetbal" maar gewoon duidelijkheid. Gelieve geen verwarring te zaaien. "Aqua non potable" is géén drinkwater. Punt!wimmo17 schreef:Als je twijfelt, drink dan inderdaad vooral niet uit een bron... en uit een rondpompende fontein sowieso niet. Maar geen paniekvoetbal bij elk bordje 'non potable' Bert en Leon...
Een bordje "Aqua non potable" kan er op wijzen dat het water effectief ongeschikt is als drinkwater, maar kan er ook op wijzen dat het niet helemaal aan drinkwaternormen voldoet of dat men niet wil garanderen dat het veilig kan gedronken worden.
In hoeveel landen is het water dat uit de kraan komt en dat door de bewoners daar als drinkbaar wordt beschouwd ziekmakend voor vele westerlingen?
Zelf heb ik twee jaar geleden nog een weekend al mijn drinkwater rechtstreeks uit een riviertje in de Ardennen gedronken (zonder te koken). Maar ik wist wel zeker dat dat daar veilig kon (ook voldoende bio-indicatoren die daar op wezen). En hoeveel mensen in o.a. Noorwegen, Zweden doen niet iets vergelijkbaars. Ook dat is allemaal geen "Aqua potable".
Ik raad niemand aan om (zonder verdere zuivering) te drinken uit bronnen waar een bordje "Aqua non potable" hangt. Maar dat betekent nog niet dat al dat water ondrinkbaar is.
Renaat