Pagina 2 van 3
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 09:02
door bergbeklimmer
Polling schreef:'vroeger' werkte mijn vrouw op 12 km. van huis, en ging vrijwel altijd op de fiets. Maar de werkgever bood een abonnement op een sportschool aan, en op de dagen dat ze daar gebruik van maakte, nam ze de auto voor woon-werk-verkeer, want dan was ze na het sporten te moe om nog naar huis te fietsen.
Ik heb haar logica nooit begrepen.

Samen sporten op de sportschool is leuker dan alleen fietsen.
Vrouwen zijn sociale dieren. Mannen zijn einzelgängers.

Om maar eens een botte bewering in het hoenderhok te gooien.

Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 10:54
door Revanho
bergbeklimmer schreef:
Vrouwen zijn sociale dieren. Mannen zijn einzelgängers.
Dat wil ik dan wel eens wetenschappelijk onderbouwd zien
Renaat
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 11:47
door Leon
bergbeklimmer schreef:Vrouwen zijn sociale dieren. Mannen zijn einzelgängers.
Daarom is het aandeel vrouwen op dit forum ook zo groot?
Pman schreef:Als je met een e-fiets een beetje bijtrapt is 30 realistisch denk ik.
Boven de 25 km/u mag de electrische ondersteuning wettelijk in het geheel niet meer meedoen, dus wat je zegt is kul.
In de dagelijkse praktijk van de vele e-fietsen die ik hier voorbijfiets, fietst men in het algemeen met een e-fiets zelden harder dan 23 km/u.
Leon
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 12:49
door ruudvp
Leon schreef:Pman schreef:Als je met een e-fiets een beetje bij trapt is 30 realistisch denk ik.
Boven de 25 km/u mag de elektrische ondersteuning wettelijk in het geheel niet meer meedoen, dus wat je zegt is kul.
In de dagelijkse praktijk van de vele e-fietsen die ik hier voorbijfiets, fietst men in het algemeen met een e-fiets zelden harder dan 23 km/u.
Leon
Deze zomer was ik op Ameland en werd ingehaald op zo'n smal fietspad door een paar roekeloze fietsers die E-bikes hadden gehuurd. Ik besloot ze in te halen, want ze konden toch niet harder dan 25km/u? Helaas ik moest
37km/u trappen om ze überhaupt in te halen

Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 12:53
door _Peter_
bergbeklimmer schreef:Ik heb bij dit soort artikelen (blogs) sterk de indruk dat deze geschreven zijn door een fanatieke ligfietser die zich rijk probeert te rekenen en alle realiteit omtrent cijfertjes een beetje uit het oog verloren is.
Heb je het artikel dan wel gelezen vraag ik me af? Dat het geschreven is door een ligfietser doet niets af aan wat er staat:
"Uitslag van de e-race
"De snelste tijd werd gereden door Heleen de Geest met de elektrische auto. Zij kwam aan na 40 minuten en 22 seconden. De tweede plaats gaat naar de e-scooter bestuurd door Hans Maassen met een tijd van 49 minuten 52 seconden. Derde werd wethouder Ben Scholten op de e-scooter met 52 minuten en 47 seconden. De e-fiets met Jan-Willem Bok erop finishte als laatste met een tijd van 55 minuten en 09 seconden. De trein tot slot duurde 55 minuten en 58 seconden.
De gereden tijd zegt natuurlijk niet alles, het gaat natuurlijk ook om de kosten en het comfort. Het resultaat toont wel aan dat een e-scooter een serieus alternatief is voor de auto, met slechts 9 minuten verschil. En er stonden vanmorgen geen files op de A6 en de A1, dus de auto had ook nog vrij baan."
Het gaat in dit geval dus alleen over electrisch ondersteunde of voortbewogen voertuigen.
Dat de ligfietser (in het algemeen) zich rijk rekent of ons eigenlijk vertelt wat wij allemaal al weten, namelijk dat een een afstand dagelijks van 30km/60km met de fiets best is te overbruggen. Dat hij daarnaast zelf gebruik maakt van de natuurkunde: een kleiner frontaal oppervlak zorgt voor minder weerstand en als gevolg hogere snelheden bij een gelijke inspanning is nog slim ook (M5). Nog even afgezien wat het allemaal oplevert zowel wat gezondheid (zowel fysiek als psychisch) als financiën betreft.
Als ik elke dag 30 km enkele reis zou fietsen levert me dat per maand het maximale bedrag aan kilometervergoeding woon-werk met de fiets op (elk jaar een nieuwe fiets van ruim 2000 euro)
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 12:54
door VoorheenRJ
@Ruud: Dat is een lastig punt om mee om te gaan, want de ontwerpsnelheid voor separate fietsinfrastructuur in Nederland is maximaal 30km/u. Dat is mede de reden dat ik dergelijke fietsen (en groepen wielrenners) liever op de weg (max. 60km/u) zie. Die is namelijk wél voor dergelijke snelheden bedoeld.
Een andere schaalsprong die men zou kunnen maken is dergelijke 'snelfietsroutes' op te waarderen naar een hogere ontwerpsnelheid. De implementatie zal wat lastig kunnen zijn, omdat veel verkeerskundigen zich nu al niet aan de ontwerpwijzers houden. Maar een kruissnelheid van zo'n 35-40km/u lijkt me reëel voor snelfietsroutes.
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 13:10
door Leon
Pman schreef:De gereden tijd zegt natuurlijk niet alles, het gaat natuurlijk ook om de kosten en het comfort.
Met stip op nr. 1 staat volgens mij toch de vraag hoever je kunt voordat de de *****accu's leeg zijn, en dan niet in de folder maar in de winter.
Leon
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 14:39
door bergbeklimmer
Ik heb vandaag het hele stuk gefietst. Hetzelfde stuk van dat blog maar dan andersom. Stom toevallig eigenlijk maar zo liep mijn zondag ochtend rondje vandaag. Van station Holendrecht naar station Almere CS is het 23,5 km. Ik deed er op de racefiets (met wind mee) 44 min over.
Moraal van het verhaal: Weg met de e-scooter en lange leve de racefiets.
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 14:52
door Martin E. van Doornik
ruudvp schreef:Een mooie ontwikkeling, maar nog wel geduld hebben.
Fietsliefhebbers kunnen over 12 jaar hun hart ophalen op een landelijk dekkend netwerk aan snelfietsroutes. In 2025 moet Nederland beschikken over 675 kilometer aan extra fietsroutes.
Lees
hier het hele
artikel
Groet,
Op dit moment is er een fietssnelweg in aanleg van Bedum naar Groningen. Om maar een voorbeeld te noemen. Dat is natuurlijk als gevolg van het feit dat Nederland steeds voller wordt!

Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 15:48
door _Peter_
Leon schreef:Pman schreef:De gereden tijd zegt natuurlijk niet alles, het gaat natuurlijk ook om de kosten en het comfort.
Met stip op nr. 1 staat volgens mij toch de vraag hoever je kunt voordat de de *****accu's leeg zijn, en dan niet in de folder maar in de winter.
Leon
Leon, ik quote weer iemand anders, merk echter wel dat steeds meer mensen een electrisch aangedreven fiets kopen en dat softwarematig aan laten passen zodat ze harder gaan/kunnen dan toegestaan. Net als al die scooters die zogenaamd niet harder kunnen/mogen dan 28, het wordt tijd dat alles die niet zelf aandrijft wat ze voortbewegen een helm op moet (ook in de auto

). Vraag is alleen waar blijft oom agent als het op handhaven aankomt, misschien dat dat ook een leuke discussie kan worden.
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 19:48
door Martin E. van Doornik
bergbeklimmer schreef:Ik heb er vandaag tijdens mijn rondje opnieuw op gelet en tussen Weesp en Almere kwam ik deze bordjes tegen:
De tekst is wellicht net niet leesbaar maar er staat
Amsterdam Zuidoost
Almere
electric freeway
Iemans enig idee welk idee hier achter zit?
Is dit niet de Hakkelaarsbrug met de stompe kerktoren van Muiderberg op de achtergrond? Ik reed vroeger dagelijks in de bus van Blaricum naar school in Amsterdam en die bus reed vanuit Naarden-Vesting langs de noordkant van de trekvaart over deze brug, daarna rechtsaf (op de foto links dus) over de oude A1, toen nog een tweebaansweg. In mijn herinneringen zie ik de grijze geklonken klapbrug over de Vecht bij de Bouvy-zoutfabriek te Muiden nog voor me. Ik heb nog wel een foto van die brug, afgebroken in 1966. De huidige A1 lag er nog niet. Wat is het toen rustige weidelandschap tegenwoordig totaal kapot gemaakt....

Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 20:30
door bergbeklimmer
Precies
Het is de hakkelaarsbrug. Rechtdoor ga je naar de Muiderberg. De 'electric freeway' gaat de brug over en dan rechts naar Almere. In de 13 jaar dat ik hier woon heb ik de brug een keer zien open staan. Ik was verbaasd; ik dacht eigenlijk dat die niet open kon.
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 23:03
door Martin E. van Doornik
Hier zomaar een drietal foto's van de oude bruggen in de A1. Kan ik niet laten. Ons aller Bert Sitters, die een paar jaar ouder is dan ik, zou als geboren Amsterdammer deze bruggen beslist en ongetwijfeld goed gekend hebben.
Dit alles kan ik me nog haarscherp herinneren, ook welke kleuren.

De oude Vechtbrug in de toen smalle A1 bij Muiden. Naar het oosten gezien.

De nieuwe en huidige Vechtbrug bij Muiden in aanbouw (kosten 3 miljoen gulden, weet ik nog heel goed).
De oude klapbrug links stond in afwachting van sloop. Foto 1966.

De Merwedebrug, ook bijgenaamd als "Kilometerbrug" halverwege Muiden en Diemen. Over het fietspad rechts heb ik nog vaak gefietst. Rond 1972 gesloopt.
Nog net zichtbaar boven de vrachtwagen van de Blaricumse (!) wasserij "De Witte Meeuw" is de schoorsteen van de Wella-shampoo fabriek.
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: ma 23 sep, 2013 07:41
door bergbeklimmer
Plaatjes uit de oude doos van de tijd dat er nog geen autosnelwegen waren. Gaan we over 20 jaar ook de plaatjes van nu meimerend bekijken. De tijd dat er nog een fietssnelwegen liggen. Over 20 jaar vinden we misschien wel weer dat het landschap verpest is door al die snel fietssnelwegen waar de e-scooter bumper aan bumper file rijden.
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: ma 23 sep, 2013 15:07
door tjpr
Voor wie inhoudelijk nog wat wil weten van de snelfietsroutes:
http://www.fietsersbond.nl/nieuws/minis ... ietsroutes
Overigens blijkt het zo te zijn dat provincies en Stadsregio's al begonnen zijn met de aanleg van 200 km. Deze partijen zijn in dit kader partner van de Fietersbond.
t
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: ma 23 sep, 2013 15:20
door Leon
tjpr schreef:Overigens blijkt het zo te zijn dat provincies en Stadsregio's al begonnen zijn met de aanleg
Sterker nog. Er staat: "Op dit ogenblik zijn er al 18 snelfietsroutes gerealiseerd".
Leon
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: ma 23 sep, 2013 19:43
door Martin E. van Doornik
Heb ik afgelopen week ergens gelezen dat de huidige Vechtbrug bij Muiden nu al een flessenhals is. Er bestaan nu plannen voor een nieuwe tunnel onder de Vecht, iets ten zuiden van de huidige brug. Naar verluidt de breedste tunnel van Europa gaat-ie worden. Komt er daar net als bij de Fyra zeker geen fietspad bij?
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: ma 23 sep, 2013 19:48
door bergbeklimmer
Martin E. van Doornik schreef:Heb ik afgelopen week ergens gelezen dat de huidige Vechtbrug bij Muiden nu al een flessenhals is. Er bestaan nu plannen voor een nieuwe tunnel onder de Vecht, iets ten zuiden van de huidige brug. Naar verluidt de breedste tunnel van Europa gaat-ie worden. Komt er daar net als bij de Fyra zeker geen fietspad bij?
De Vechtbrug een flessenhals? Ik kom daar wel eens tijdens de spits en het staat daar nooit vast. Gewoon lekker doorrijden. Wel druk maar geen file. Volgens mij is daar nu geen extra asfalt nodig.
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: ma 23 sep, 2013 19:49
door arnob
Re: Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: di 24 sep, 2013 23:43
door Martin E. van Doornik
Het heeft anders zaterdag wél op pagina 3 in de Telegraaf gestaan, compleet met een gekleurde artist impression van de tunnel onder de Vecht. Ik kan die niet meer terugvinden op de website van de Telegraaf en de krant heb ik vandaag aan een collega gegeven.... Volgens de Rijkswaterstaat komt er een nieuwe brug met de naam Spieringbrug. Als molenkenner zijnde verwijst die naar de in lang geleden afgebroken korenmolen van die naam aan de zuidkant van Muiden, bij de Weespersluis. Molen De Spiering dus. Daar heb ik nog oude foto's van.