door
_Peter_ » zo 22 sep, 2013 12:53
bergbeklimmer schreef:Ik heb bij dit soort artikelen (blogs) sterk de indruk dat deze geschreven zijn door een fanatieke ligfietser die zich rijk probeert te rekenen en alle realiteit omtrent cijfertjes een beetje uit het oog verloren is.
Heb je het artikel dan wel gelezen vraag ik me af? Dat het geschreven is door een ligfietser doet niets af aan wat er staat:
"Uitslag van de e-race
"De snelste tijd werd gereden door Heleen de Geest met de elektrische auto. Zij kwam aan na 40 minuten en 22 seconden. De tweede plaats gaat naar de e-scooter bestuurd door Hans Maassen met een tijd van 49 minuten 52 seconden. Derde werd wethouder Ben Scholten op de e-scooter met 52 minuten en 47 seconden. De e-fiets met Jan-Willem Bok erop finishte als laatste met een tijd van 55 minuten en 09 seconden. De trein tot slot duurde 55 minuten en 58 seconden.
De gereden tijd zegt natuurlijk niet alles, het gaat natuurlijk ook om de kosten en het comfort. Het resultaat toont wel aan dat een e-scooter een serieus alternatief is voor de auto, met slechts 9 minuten verschil. En er stonden vanmorgen geen files op de A6 en de A1, dus de auto had ook nog vrij baan."
Het gaat in dit geval dus alleen over electrisch ondersteunde of voortbewogen voertuigen.
Dat de ligfietser (in het algemeen) zich rijk rekent of ons eigenlijk vertelt wat wij allemaal al weten, namelijk dat een een afstand dagelijks van 30km/60km met de fiets best is te overbruggen. Dat hij daarnaast zelf gebruik maakt van de natuurkunde: een kleiner frontaal oppervlak zorgt voor minder weerstand en als gevolg hogere snelheden bij een gelijke inspanning is nog slim ook (M5). Nog even afgezien wat het allemaal oplevert zowel wat gezondheid (zowel fysiek als psychisch) als financiën betreft.
Als ik elke dag 30 km enkele reis zou fietsen levert me dat per maand het maximale bedrag aan kilometervergoeding woon-werk met de fiets op (elk jaar een nieuwe fiets van ruim 2000 euro)