door
spurlie » ma 16 sep, 2013 15:10
Allereerst allemaal bedankt voor het meedenken!
Wim schreef:De vraag is natuurlijk wel wat voor soort fietsen dit dan is: racefietsen, mtb'en?
Ik doe voornamelijk aan racefietsen (weliswaar geen echte racefiets, maar een vergelijkbare "fitnessbike"), op de fiets heb ik 105 spd-sl pedalen gemonteerd. De klikpedalen vind ik heerlijk om mee te fietsen en bied me zeker ook voordeel.
Over het algemeen klik ik ook meestal preventief uit als ik bijvoorbeeld bij een stoplicht of stopstreep kom. De pedalen staan al op hun lichtste stand.
1e keer was het probleem dat ik midden in een hele steile klim terug schakelde en de ketting eraf liep. Doordat de klim zo steil was sta je in een keer stil en val je als een baksteen om, wellicht dat de meer ervaren klikpedaal rijder in zo'n situatie wel nog zijn voet uit het pedaal krijgt.
De val van twee weken terug is denk ik meer te danken aan dat ik een beetje 'gehaast' aan het rijden was, mede dankzij de App strava en mijn 'competitie drang'. Ik was op onbekend terrein en waarschijnlijk wil ik dan onbewust niet mijn gemiddelde omlaag halen door ergens af te stappen en de situatie in kaart te brengen. Dus twee weken terug een smal en steil paadje ingeslagen wat niet zo slim was, waarschijnlijk de twijfel toegeslagen en ben ik stilgevallen. Heb me nu dus ook voorgenomen om alleen op bekend terrein op snelheid te fietsen en de langere ritten als ontspannen toerritjes te zien.
Wat betreft de valtechnieken, ga ik toch eens kijken naar onze judo vrienden en wellicht thuis op de matras (met de gordijnen dicht zodat niemand het ziet
) wat vallen oefenen.