Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets gereedschap... Wat nemen jullie mee? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets gereedschap... Wat nemen jullie mee?

Wanneer je je fiets zelf onderhoudt weet je vaak wel wat de aandachtspunten zijn en kan je aan de hand daarvan proberen in te schatten hoe groot de kans is dat je bepaalde onderdelen nodig zou kunnen hebben. Ook kan je voordat je weggaat voor een langere tocht alvast wat dingen preventief vervangen (bijv. een nieuwe cassette erop ook al is de oude nog niet op, die kan je naderhand terugzetten en alsnog oprijden). Verder zul je meer mee moeten nemen naarmate de fietsenmaker-dichtheid langs je route lager is. Kortom, één simpel, sluitend antwoord is er niet echt te geven, al zit je met wat Shane laat zien in veel gevallen wel goed.
Bij korte ritten heb ik meestal enkel zo'n multitool van Topeak bij me (de Hummer 2 -edit: Oh nee, het is toch de Alien II-), dat is misschien geen topgereedschap, maar in 90% van de gevallen voldoet het.
Mocht je gaan vliegen dan is het inderdaad een erg goed idee om thuis alvast de pedalen een keer los te draaien.
Leon schreef:Vaak echter zitten pedalen zo vast dat je met je inbussluetel niks klaarkrijgt. Dus moet je thuis eerst de pedalen los en weer vast maken en niet te lang op reis gaan als je het met de inbussleutel wilt doen. Menige conussleutel is ook redelijk geschikt om een pedaal in incidentele gevallen te (de)monteren. Let op de maten die je nodig hebt.
Leon en anderen,
Ik begrijp nooit waarom die pedalen zogenaamd altijd strak en muurvast zouden zitten. Iets vaster dan handvast draaien heeft bij mij alleen maar voordelen opgeleverd. Inderdaad je hoeft dan alleen maar een imbus daar voor mee te nemen. Overigens neem ik nooit multitools mee. Wel altijd meenemen: de losse gereedschapjes en dan echt alleen wat je voor je eigen fiets nodig hebt. Separaat gereedschap is toch steviger en alles bij elkaar nauwelijks zwaarder. Vaak kun de aparte gereedschappen inkorten met een ijzerzaag, bv een schroevendraaier of lagersleutel. Voor de echte grammenjager: in de meeste gevallen is een kilo afvallen voor vertrek de beste oplossing. beter voor je lijf en je fiets wordt minder belast.
Rob W
alime schreef:Ik begrijp nooit waarom die pedalen zogenaamd altijd strak en muurvast zouden zitten.
Pedalen en hun schroefdraad zijn overduidelijk een compromis-ontwerp dat niet erg veel marge heeft.
De schroefdraad is vrij grof. Dat geeft zover ik kan inschatten meer kansen om het gebruik van fietsen en af en toe (de)monteren te overleven dan fijner schroefdraad. Of ook daarom ooit voor dit type (grofheid, spoed) draad is gekozen weet ik niet.
De grove schroefdraad met bijbehorende spoed heeft echter wel het nadeel dat het pedaal eerder los zal gaan door het fietsen, nog afgezien van het feit dat er daarom voor links en rechts gekozen is voor tegengestelde richting. Als je doorfietst met een loszittend pedaal ontstaat vrij snel onherstelbare schade.
Een van de remedies om het lossen tegen te gaan is flink aandraaien.
Aan de andere kant zal de vaak na verloop van tijd optredende corrosie tussen pedaal-as en de crank (meestal staal-aluminium) het pedaal vaster zetten.
Dus je wilt de pedalen flink vastzetten om losgaan onderweg te voorkomen maar je wilt ze minder hard aandraaien om ze nog los te krijgen na een paar maanden.
De meesten zullen pedalen droog monteren en hebben geen momentsleutel. Een fietsenmaker heeft leiver dat de klant terugkomt met een vastzittend pedaal dan dat hij onderweg een los pedaal krijgt. Van het laatste krijgt de fietsnmaker de schuld, bij het eerste kan hij de vakman zijn met zijn lange pedaalsleutel.
Leon
Leon,
Je verhaal is duidelijk. Wat ik op reis regelmatig doe (zeg om de paar dagen) is mijn pedalen, maar eigenlijk de rest van de fiets ook, controleren of de zaak nog vast zit. Dus pedalen even paar graden los en dan weer vast m.b.v. imbus. Is dat dan schadelijk ?
Rob W
alime schreef:Leon,
Je verhaal is duidelijk. Wat ik op reis regelmatig doe (zeg om de paar dagen) is mijn pedalen, maar eigenlijk de rest van de fiets ook, controleren of de zaak nog vast zit. Dus pedalen even paar graden los en dan weer vast m.b.v. imbus. Is dat dan schadelijk ?
Rob W
Ik controleer mijn fiets ook zo onderweg, zeker na de eerste paar dagen en na een paar heftige ritten.
Ik zet echter alleen loszittende dingen vast en let op dat ik niet telkens alles nog iets vaster zet dan het al was. Losdraaien alvorens weer aan te draaien betekent een onnodige belasting voor de aluminium schroefdraad van de cranks. Aluminium draad is toch al niet alles. Ik heb op de Harskamperdennen weer een fietser (dhr. B.S. te A.) zien worstelen met een RVS-boutje dat in een alu achterpat vast vastgerot. De aluminium schroefdraad had het begeven en er was vlakbij de kransjes geen ruimte om een langere bout te monteren. Hint voor fietsbouwers: achterpatten a.u.b.groot genoeg maken om bevestigingen door te bouten. Die paar gram die het zwaarder is, vind ik geen bezwaar.
Leon
Mijn pedalen kunnen niet eens los met een gewone pedaal sleutel. Een imbus 8 is het echt enige waarmee die los en vast te draaien is. En ik krijg hem los met een simpel multitool waar een imbus 8 op zit. En dat is dan een multitool met heel weinig moment. De truck is om vet te gebruiken en het niet ramvast draaien. Nergens voor nodig en alleen maar onhandig. En beetje vet doet wonderen. En als je geen vet kan vinden, roomboter zou ook wel een kunnen werken.
bergbeklimmer schreef:Mijn pedalen kunnen niet eens los met een gewone pedaal sleutel. Een imbus 8 is het echt enige waarmee die los en vast te draaien is. En ik krijg hem los met een simpel multitool waar een imbus 8 op zit. En dat is dan een multitool met heel weinig moment. De truck is om vet te gebruiken en het niet ramvast draaien. Nergens voor nodig en alleen maar onhandig. En beetje vet doet wonderen. En als je geen vet kan vinden, roomboter zou ook wel een kunnen werken.
Zo doe ik dat ook, met veel vet, dan vast en gemakkelijk weer los. Trouwens alle boutjes doe ik altijd met vet als ik ze een keertje losgemaakt heb. Rob W
Ik neem zelden veel mee, want ik heb tegenwoordig eigenlijk ook nooit meer pech, dankzij beter materiaal en preventief onderhoud. Ik neem wel reserveremblokjes mee, want zeker Magura blokjes zijn tegenwoordig onderweg niet steeds meer te krijgen, en het kan hard gaan. Verder een Torx T20 sleuteltje en een kabelsetje voor de Rohloff. Op een echte expeditietocht zou ik wel meer meenemen.
Wim
Wim schreef:veel
Een vriend van mij heeft meestal ook alleen zijn 'kleine set' bij zich op zijn reizen door noord GB en de bijbehorende eilanden, ijsland en dat soort landen. Het is wel een setje waar Frank van Rijn jaloers op zou zijn :D
Leon
Wat is weinig?
bandafnemers
2 binnenbanden
plakspul
multitool
kabelsetje Rohloff
Torx t20
multitool, inclusief kettingpons en spaaksleutel
enkele kleine inbusleuteltjes
kleine steeksleutel 8 en 10 mm
kettingolie
remblokjes

De multitool is eigenlijk onhandig, zwaar, en van matige kwaliteit (Crankbrothers) en ik moet nog eens gaan zitten en een collectie losse sleuteltje bijeen leggen. Dat is vast lichter en beter.

Wim
Neem jij de dikke inbus voor de crankbouten mee? Dat ding weegt 110 gram, erg veel voor één toepassing.
Leon
Op mijn multitool zit een stompje in die maat, maar ik vraag me ernstig af of ik daar genoeg kracht mee kan zetten. Ik heb de cranks er onderweg nog nooit af hoeven halen.
Wim
Er zijn echt wel multitools die wat kwaliteit betreft niet onder doen voor los gereedschap, ze zijn alleen wat minder praktisch. Zelf heb ik van Topeak de Alien II en daar zit zelfs een sleutel 15 inverwekt.
http://www.topeak.com/products/Mini-Tools/ALiEN_II
Ik heb zoals ik eerder al vertelde vaak wel te veel mee. Ik gebruik het echter vaak niet eens. Ik zorg altijd dat mijn fietsen goed in orde zijn voordat ik weg ga en onderweg check ik vaak de meeste zaken als ik ergens stop om te rusten.
Op deze manier heb ik nauwelijks pech onderweg.
Ik heb eens tijdens een tochtje van 30 km hier in de buurt mijn plakspullen vergeten. Ik kwam er na een half uur achter en ben de kortste weg naar huis gegaan. Tevergeefs: lek! Daarna met plakspullen bij me meer dan een jaar geen lek gehad uiteraard.
Naast zo'n beetje al het genoemde: een reservederailleurwieltje/boutje.
Dit nadat ik er een onvindbaar verloor tijdens een vakantierit. Een kapotte derailleur rijdt erg beroerd (weet ik sindsdien), en zo'n plastic noodwieltje weeg nauwelijks iets.